Someone just died outside: a scenic experience on Instagram
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573101432022e0110Keywords:
Teaching, Autonomy, Decoloniality, Drama, Remote experienceAbstract
This text contains the report and analysis of the process of theatrical creation, belonging to the last stage of their education at an important public drama school of the State of Rio de Janeiro, developed with perspectives of autonomy and aiming at decolonial teaching, which occurred in the pandemic period, with the remote experience as an alternative for the moment.
Downloads
References
ALGUÉM acaba de morrer lá fora. Intérpretes: Aloysio Araripe, Felipe De Góis, Laura Braga e Luiza Pitá. Roteiro: Jô Bilac. Rio de Janeiro: Instagram, 2021. Disponível em: https://www.instagram.com/alguemacaba/. Acesso em: 23 out. 2021.
BILAC, Jô. Alguém acaba de morrer lá fora. Rio de Janeiro: Cobogó, 2012.
BOAL, Augusto. A Estética do Oprimido. Rio de Janeiro: Garamond, 2009.
FAETEC (RJ). Escola Técnica Estadual de Teatro Martins Penna. Alguém acaba de morrer lá fora: Espetáculo de conclusão do 1º semestre de 2021. Facebook, Rio de Janeiro, p. 21 de agosto, 23 out. 2021. Disponível em:
https://www.facebook.com/322699121159625/posts/4229275603835271/.
Acesso em: 23 out. 2021.
FAHRER, Lucienne Guedes. Insistir na presença – Tentativas de invenção teatral e pedagógica em isolamento. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 42, dez. 2021. Disponível em
https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/about/submissions
Acesso em: 02 jan. 2022.
FERNANDES, Silvia. Teatralidades contemporâneas. São Paulo: Perspectiva: Fapesp, 2010.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 14. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GEAMMAL, Daniele Torres. Por que estamos todos parados olhando?: o ensino dos elementos visuais da cena na formação de atrizes e atores. Memorial Analítico. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Programa de pós-graduação em ensino de artes cênicas, UNIRIO, Rio de Janeiro, 2020. Disponível em: http://www.unirio.br/cla/ppgeac/dissertacoes-defendidasem-2020/por-que-estamos-todos-parados-olhando-o-ensino-dos-elementos-visuais-dacena-na-formacao-de-atrizes-e-atores/view. Acesso em: 23 out. 2021.
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Tradução: Marcelo Brandão Cipola. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.
LOUREIRO, Luciano. Teatro cômico e musicado: uma abordagem histórico-cultural para oficinas em sala de aula (1910-1930). 2016. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), Rio de Janeiro, 2016. Disponível em: http://educapes.capes.gov.br/handle/capes/145444. Acesso em: 23 out. 2021.
NÊGO, Bispo: vida, memória e aprendizado quilombola. Mekukradjá – círculo de saberes: construção de pontes: Itaú Cultural, 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=gLo9ZNdgJxw&list=RDCMUCn3RTLTgiO7TjfG7juhFM1g&start_radio=1&t=4s. Acesso em: 23 out. 2021.
O PERIGO da história única. Intérprete: Chimamanda Ngozi Adichie. [S. l.]: TEDGlobal, 2009. Disponível em:
https://www.ted.com/talks/chimamanda_adichie_the_danger_of_a_single_story/transcript?language=pt. Acesso em: 23 out. 2021.
° Congresso LIV Virtual apresenta: #EscolaQueSente. Intérprete: Ailton Krenak. [S. l.]: LIV, 2020. Disponível em:
https://www.youtube.com/watch?v=ngg_zemry_Q&t=4004s.
Acesso em: 23 out. 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.