Corporeity and animation theater at school: hide or show
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573101432022e0109Keywords:
Corporeity, Animation Theater, Theater PedagogyAbstract
One of the biggest challenges encountered in teaching the performing arts is to put the student in evidence when sharing his scenic creation with colleagues, especially when the focus is usually the body. When reflecting on this aspect, the present text dealt with the possibility of the body work with students in Elementary School with the starting point in the Theater of Animation – theoretical reflection based on my Doctorate in Arts research Scenic, in progress, at the University of Brasília. This article will address the following aspects: the bodily course within the Animation Theater aimed at Elementary Schools; the body in the shade; the embodiment of the puppet with the hands; and, the body in the scene in direct animation. As methodological procedures analysis of articles, dissertations and theses were used. It was concluded that the corporeity in the puppet theater presents unique nuances to the experience in drama classes in elementary school.
Downloads
References
ASCHIERI, Patricia. Subjetividad en movimiento: reapropiaciones de la danza Butoh en Argentina. 2013. Tese (Doutorado em Antropologia) – Facultad de Filosofia y Letras, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, 2013.
CUNHA, Adriana Miranda da. Mapeando o corpo: proposições práticas para a partilha do sensível nas representações do corpo em criação. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, v. 2, n. 27, p.228-240, dez. 2016. Disponível em:
https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/8748/6275.
Acesso em: 22 dez. 2021.
GAIGER, Paulo. O teatro como educação para a liberdade. In: CRUVINEL, Tiago; CONCILIO, Vicente (Org.). Pedagogia da Artes Cênicas: atuar e agir. Curitiba: CRV, 2019, p.43-53. V. 4. (Série Encontros)
OLIVEIRA, Fabiana Lazzari de. Da prática pedagógica à atuação no teatro de sombras: um caminho na busca do corpo-sombra. 2018. Tese (Doutorado em Teatro) – Programa de Pós-Graduação em Teatro, Centro de Arte, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2018. Disponível em:
https://sistemabu.udesc.br/pergamumweb/vinculos/000077/00007768.pdf?fbclid=IwAR2IeqWZpSKP5Mr5FS3ESlpeyD0wIohXeWsEM-T3haCqVTUaWJ6RwC1VO90 . Acesso em: 22 dez. 2021.
PELBART, Peter Pál. Elementos para uma cartografia da grupalidade. [S. l.: s. n.], [2008]. Disponível em: https://desarquivo.org/sites/default/files/pelbart_peter_elementos.pdf
Acesso em: 20 dez. 2021.
PIRAGIBE, Mario Ferreira. Objeto, corpo, espaço, e... Provocações sobre dramaturgia e formação no Teatro de Animação. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 32, p.103-111, set. 2018. Disponível em:
https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/141457310232201810 3/8760. Acesso em: 20 dez. 2021.
REIS, Anna Cecília de Alencar; SANTOS, Emerson Isidoro dos; PIASSI, Luís Paulo de Carvalho. Teatro de bonecos: proposta lúdico-investigativa na articulação de temáticas sociocientíficas na escola. Móin-Móin – Revista de Estudos sobre Teatro de Formas Animadas, Florianópolis, v. 1, n. 20, p.104-122, 2019. Disponível em:
https://www.revistas.udesc.br/index.php/moin/article/view/1059652595034701202019104/pdf Acesso em: 27 dez. 2021.
ROQUES, Sylvie. O Corpo Performativo: questões da cena contemporânea. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 7, n. 1, p 4-18, jan./abr. 2017.
SILVA, Diva Luiz da. O processo criativo com os bonecos de luva: magia, mimetismo, ludicidade, poesia e símbolo. 2004. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas, Escola de Teatro – Escola de Dança, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2004.
VIANA, Joana Vieira. Teatro de animação em sala de aula: experiências no Ensino Superior e Fundamental 1. 2016. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016.
VICENTE, Gustavo. Introduction: the urge embody the word. In: VICENTE, Gustavo (Ed.). Intensified bodies from the performing arts in Portugal. Bern: Peter Lang, 2017, p.1-15.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.