Contaminating dreams and resistances: The house, the screen and the between
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573103422021e0303Keywords:
Performative programs, Cartographic practices, Klauss Vianna Technique, Dreams, ResistanceAbstract
This article approaches some creative and pedagogical aspects of the experience of the workshop "Only Dreams Don’t Fear the Contagion", accomplished by Núcleo Fuga! In online form in the context of the COVID 19 pandemic. Regarding the study of presence in this remote mode, we explore some proposals triggered by the ideas of contagion and belonging, in a practice based on Klauss Vianna Technique of dance and somatic education and on performative programs, jointed to cartographic practices. In the creative study of the compositions with the environment of the house, the proposals aimed performative possibilities by visiting the enigma-images of dreams, as a tension to provoke the relationship between art, the unconscious and resistance.
Downloads
References
BARROS, Laura Pozzana de; KASTRUP, Virgínia. Cartografar é acompanhar processos. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana. (Orgs.) Pistas do Método da Cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009.
FABIÃO, Eleonora. Programa Performativo: o corpo-em-experiência. Revista Ilinx, Campinas, n. 4, p. 1-11, dez. 2013. Disponível em: <http://www.cocen.rei.unicamp.br/revistadigital/index.php/lume/article/view/276>. Acesso em: 29 out. 2016.
FABIÃO, Eleonora. Performance e teatro: poéticas e políticas da cena contemporânea. Sala Preta, São Paulo, v. 8, p. 235-246, nov. 2008. ISSN 2238-3867. 196 Disponível em: Acesso em: 03 jun. 2021.
FERNANDES, Ciane. Quando o Todo é Mais Que a Soma das Partes: somática como campo epistemológico contemporâneo. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v.5, n.1, p.9-38, jan./abr. 2015.
GUZZO, Marina; FEDERICI, Conrado; LIBERMAN, Flávia. Descolonizar a arte: Território, comunidade e esfera pública. Moringa Artes do Espetáculo, João Pessoa, UFPB, v. 10 n. 2, p. 107-124, jun.-dez./2019.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
MILLER, Jussara Corrêa. A escuta do corpo: sistematização da Técnica Klauss Vianna. São Paulo: Summus, 2007.
MILLER, Jussara; LASZLO, Cora. A sala e a cena: a importância pedagógica de processos criativos em dança e educação somática”. Cadernos do Gipe-CIT Ano XX, n.36, Processos Criativos: Educação Somática e Afetos. Salvador, set. 2016.
ROLNIK, Suely. Cartografia Sentimental - transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Sulina: Editora da UFRGS, 2011.
ROLNIK, Suely. Esferas da Insurreição - Notas para uma vida não cafetinada. N-1 Edições, São Paulo, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.