ÉPICO: Proceso de creación en pandemia sobre el teatro épico de Brecht

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102412021e0120

Keywords:

Bertolt Brecht, Epic Theater, Tercer Abstracto, Research and Creation Methodologies, Pandemic

Abstract

This article aims to socialize the modes of production of the research and creation process of ÉPICO, by Tercer Abstracto company (Chile/Brazil), in order to answer the questions: How to work the political and artistic proposals of Bertolt Brecht in times of pandemic? How to elaborate, from the epic theater, a scenic experiment designed for the virtual environment? From the analysis of documents, the elaborations of explicit thought by Tercer Abstracto and the final result of the piece ÉPICO, it is intended to demonstrate how the pandemic and tecnoviviality affected the research process, leading it to an experimentation in the virtual environment about the working conditions and collective organization in pandemic times.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mateus Fávero, Universidade de São Paulo (USP)

Mateus Fávero is an artist-researcher in Tercer Abstracto. He develops the master's project "From the Question to the Scene: Practice as Investigation" at PPGAC (USP), guided by Prof. Dr. Luiz Fernando Ramos and takes the first "International Diploma in Scenic Research-Creation", coordinated by Jorge Dubatti and Didanwee Kent, promoted by the Bergman Chair - UNAM (Mexico).

David Atencio, Universidade de São Paulo (USP)

David Atencio is director and theater researcher of Cía. Tercer Abstracto. Magister in Arts, mention Study and Theater Practice of the Pontifical Catholic University of Chile (2015) and current student of the Doctorate Program in Performing Arts of the University of São Paulo (USP).

References

ATENCIO, David. Memoria de Creación de “Atacama”: Metodología de Abstracción a partir del Color Field Painting de Mark Rothko. 2015. Dissertação (Mestrado em Artes) - Facultad de Artes de la Pontificia Universidad Católica de Chile, Santiago, 2015.

ATENCIO, David. ÉPICO: Etapa I (Estudo dos Materiais). Mensagem recebida por ggiovannamonteiro@gmail.com ramos.vicente.antunes@gmail.com amanda.dias@usp.br, giuliaconfuorto@gmail.com, edu.rosa62@gmail.com, jotarafaelli@gmail.com, fmartins.mateus@gmail.com, zamaromaro@gmail.com. Data de recebimento: 13 mar. 2020a.

ATENCIO, David. ÉPICO: Proposta Etapa II. Mensagem recebida por

Data de recebimento: 12 jun. 2020b.

AZEVEDO, José Fernando P. "Entre o gatilho e a tempestade": racismo, capitalismo, teatro e a capacidade mimética de um vírus (notas de trabalho para desdobramentos futuros, na encruzilhada-Brasil). 2020. Disponível em <https://www.n-1edicoes.org/textos/3>.

Acesso em: 7 jun. 2021.

BATE-PAPO ÉPICO. São Paulo: Arquivo Digital Tercer Abstracto. Abril, 2021. Vídeo, 48 min., son., cor. Disponível em: <https://youtu.be/P9z3MsWoeYY>. Acesso em 9 de julho de 2021.

BENJAMIN, Walter. Ensaios sobre Brecht. São Paulo: Boi Tempo, 2017.

BOLTZMANN, Ludwig. Modelo. Revista Scientiae Studia, São Paulo, v.11, n.2, p. 381- 389, 2013.

BRECHT, Bertolt. O rádio como aparato de comunicação: Discurso sobre a função do rádio. Estudos Avançados, São Paulo, v. 21, n.60, n.p. 2007. Disponível em <https://www.scielo.br/j/ea/a/tkGMW6LYSKjLJJQFWxy4JRH/?lang=pt>.

Acesso em 7 de junho de 2021.

BUNGE, Mario. Física e filosofia. São Paulo: Perspectiva, 2015.

BORGDORFF, Henk. ¿Dónde estamos hoy? El estado del arte en la investigación artística. Entre Diálogos, v.3, n. 3, p. 102-113, novembro, 2017.

BORGDORFF, Henk. El debate sobre la investigación en las artes. Cairon: Revista de Ciencias de la Danza, Alcalá de Henares: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá, n. 13, p. 25-46, 2010.

CONCILIO, Vicente. BadenBaden: Modelo de ação e encenação no processo com a peça didática de Bertolt Brecht. Jundiaí: Paco Editorial, 2016.

DESGRANGES, Flávio. La mediación cultural: Estrategias para fomentar la relación entre el espectador y la escena teatral. Paso de Gato: Revista Mexicana de Teatro, Ciudad de México, n. 70, p. 50-52. 2017.

DUBATTI, Jorge. Artistas-investigadoras/es y producción de conocimiento territorial desde el teatro: hacia una Filosofía de la Praxis. In: DUBATTI, Jorge (org.). Artistas-investigadoras/es y producción de conocimiento territorial desde el teatro: Una Filosofía de la Praxis Teatral. Lima: ENSAD, 2020a, p.19-45.

DUBATTI, Jorge. Experiencia teatral, experiencia tecnovivial: ni identidad, ni campeonato, ni superación evolucionista, ni destrucción, ni vínculos simétricos. Rebento, São Paulo, v. 1, n. 12., p.9- 32. 2020b.

DUBATTI, Jorge. Fragmentos - Cultura teatral y convívio. In: Revista Conjunto, nº 136. 2005. Disponível em:

http://casadelasamericas.org/publicaciones/revistaconjunto/136/dubatti.htm. Acesso em: 02 jun. 2021.

FEDERICI, Silvia. Calibã e a bruxa: mulheres, corpos e acumulação primitiva. São Paulo: Elefante, 2017.

GARCÍA, Luis Ignacio. Bertolt Brecht, ignorant master. 2016. Disponível em: https://www.academia.edu/4200095/Bertolt_Brecht_ignorant_master.

Acesso em: 23 maio 2021.

GONÇALVES, Natalia. A ‘didática’ nas peças didáticas de Bertolt Brecht: ensino em cena. (Doutorado em Educação Escolar) - Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2016.

INFANTE, Manuela. Teatro por streaming y el derecho a la opacidad. Revista Hiedra, 2020. Disponível em: https://revistahiedra.cl/opinion/teatro-por-streaming-y-el-derecho-a-la-opacidad/.Acesso em: 7 jun. 2021.

JAMESON, Fredric. O método Brecht. Petrópolis: Editora Vozes, 1999.

ROQUE, Tatiana; VIDEIRA, Antonio. A noção de modelo na virada do século XIX para o século XX. Revista Scientiae Studia, São Paulo, v.11, n.2, p.281-304, 2013.

ROYO, Victoria Pérez; SÁNCHEZ, José Antonio. La investigación en artes escénicas. Introducción. CAIRON: Revista de Estudios de Danza, Madrid, n. 13, p. 5-13, 2010.

SÁNCHEZ, José Antonio. Brecht y el expresionismo. La Mancha: Universidad de la Castilla, 1992.

Projeto Manifestos: ÉPICO. Arquivo Digital Tercer Abstracto. Julho, 2019. Disponível em: <https://drive.google.com/file/d/1qI8wqAl-C6efR5rveRJvemXFagqF_Em9/view?usp=sharing>. Acesso em: maio 2021.

Published

2021-09-16

How to Cite

FÁVERO, Mateus; ATENCIO, David. ÉPICO: Proceso de creación en pandemia sobre el teatro épico de Brecht. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 41, p. 1–31, 2021. DOI: 10.5965/1414573102412021e0120. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20508. Acesso em: 17 jul. 2024.