Scenography Workshop: Learning-teaching in a time of pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103422021e0110

Keywords:

Pandemic, Remote teaching, Performing arts, Scenography

Abstract

The present work reflects on questions, concerns and teaching strategies revealed during the experience of remote emergency education, caused by the global pandemic of COVID-19, in the Stage Design II discipline, which is part of the curriculum of the Scenography Department of the School of Theater at the Federal University of the State of Rio de Janeiro. In such challenging times, art, with all its power, enabled a dialogic movement and collective construction, strengthening bonds, listening, creation and invention. After all, what can gestures, often minimal, of attention to singularities and differences do? What can a learning relationship that is open to encounters do? What can such encounters do?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Andre Sanches Sampaio, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio)

Mestre em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Professor do Curso de Bacharelado em Cenografia e Indumentária do Departamento de Cenografia do Centro de Letras e Artes da Escola de Teatro, da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). 

References

ARAÚJO, Jeane; DO CARMO, Débora de lima; SALES, Ana Carolina; SANTOS, Karina. Pesquisa em suspensão e a estética de habitar as perguntas sobre formação. In: Tania Chalhub; Tiago da Silva Ribeiro (Orgs.) Reflexões de um mundo em Pandemia. Educação, comunicação e acessibilidade. Rio de Janeiro: Ayvu, p.553-576, 2020.

BIDENT, Christophe. O teatro atravessado. Art - Art Research Journal / Revista de Pesquisa em Artes, v.3, n.1, p.50-64, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/8504. Acesso em: 25 out. 2020

BRITO, Talamira Taita Rodrigues; MUSSI, Amali de Angelis. Autonomia universitária em tempos de pandemia: desafios e proposições das universidades estaduais baianas para a garantia do acesso e permanência à educação de qualidade socialmente referenciada. In: Elenita Conegero Pastor Manchope; Andréa Araújo do Carmo; Fabiano Gonçalves Costa; Kathia Marise B. Sales; Soraia Cristina Tonon da Luz; Vera Maquêa (Orgs.) Educação superior na (pós)pandemia: práticas em construção em universidades brasileiras. Cascavel: Edunioeste, p.47-70, 2020.

CARVALHO NETA, Raimunda Nonata Fortes Carvalho; SOUZA, Débora Batista Pinheiro. Mediação docente via webconferência em tempos de isolamento social: desafios e possibilidades na pós-graduação. In: Elenita Conegero Pastor Manchope; Andréa Araújo do Carmo; Fabiano Gonçalves Costa; Kathia Marise B. Sales; Soraia Cristina Tonon da Luz; Vera Maquêa (Orgs.) Educação superior na (pós)pandemia: práticas em construção em universidades brasileiras. Cascavel: Edunioeste, p.207-218, 2020.

CORREA, Charles. Learning from Ekalavya. In: Martha Pollak. Education of the architect. Cambridge: MIT Press, 1997.

DA LUZ, Soraia Cristina Tonon; MAQUÊA, Vera. O professor universitário e a pandemia de Covid-19: é possível se reinventar em meio ao caos? In: Elenita Conegero Pastor Manchope; Andréa Araújo do Carmo; Fabiano Gonçalves Costa; Kathia Marise B. Sales; Soraia Cristina Tonon da Luz; Vera Maquêa (Orgs.) Educação superior na (pós)pandemia: práticas em construção em universidades brasileiras. Cascavel: Edunioeste, p.101-117, 2020.

DUARTE, Marcos Machado; FISS, Dóris Maria Luzzardi. Participação. Textura, Canoas, v.23, n.53, p.488-489, 2021. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/view/6348. Acesso em: 12 abr. 2021

EGAN, Kieran; MCEWAN, Hunter. La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación. Buenos Aires: Amorrortu, 2005.

GALVÃO, Ana Carolina; SAVIANI, Dermeval. Educação na pandemia: a falácia do “ensino” remoto. ANDES-SN, janeiro, 2021.

GERALDI, João Wanderley. A aula como acontecimento. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

GUIMARÃES, Rafael Siqueira de; RIBEIRO, Everton. “Pra que esse drama?”: uma experiência de ensino de Teatro entre professores em formação. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v.3, n.36, p.63-84, 2019. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/15808. Acesso em: 15 mar. 2021

HOWARD, Pamela. O que é cenografia? São Paulo: Edições SESC SP, 2015.

HUSSEIN, Nesreen. In: Pamela Howard. O que é cenografia? São Paulo: Edições SESC SP, 2015, p. 20.

LARROSA, Jorge. Experiência e alteridade em educação. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v.19, n.2, p.04-27, jul./dez., 2011.

LIMA, Camila Machado. Infâncias e formação docente: gestos, sentidos e começos. Childhood & Philosophy, Rio de Janeiro, v.14, n.30, p.297-315, mai./ago., 2018.

LISPECTOR, Clarice. Água Viva: edição com manuscritos e ensaios inéditos. Rio de Janeiro: Rocco, 2019.

MÈLICH, Joan-Carles. Transformaciones – tres ensayos de filosofía de la educación. Buenos Aires: Miño y Dávila, 2006.

MELO, Keite Silva de; PINTO, Maria de Lourdes de Melo; RIBEIRO, Caroline Monteiro. Diálogos afetivos e (trans)formativos em tempos desafiadores. In: Tania Chalhub; Tiago da Silva Ribeiro (Orgs.) Reflexões de um mundo em Pandemia. Educação, comunicação e acessibilidade. Rio de Janeiro: Ayvu, p.526-552, 2020.

MORAES, Marcia. Ser humana: quando a mulher está em discussão. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

OLIVEIRA, Fabiane Lopes. Educação transformada em EAD durante a pandemia: quem está por trás dessa ação? In: Cristiane Brandão Augusto; Rogerio Dultra dos Santos (Orgs.) Pandemias e pandemônio no Brasil. São Paulo: Tirant lo Blanch, p.247-260, 2020.

OSTETTO, Luciana Esmeralda; SILVA, Greice Duarte de Brito. Arte na formação docente para a Educação Infantil: Procura-se. Poésis, Tubarão, v.12, n.21, p.185-203, 2018. Disponível em:

http://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/article/view/5902/3942. Acesso em: 15 abr. 2021

PERISSÉ, Gabriel. Estética & Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

RIBEIRO, Tiago da Silva. Ensino Remoto? Educação à distância? Vamos conversar sobre o trabalho do professor-pesquisador na pandemia! In: Tania Chalhub; Tiago da Silva Ribeiro (Orgs.). Reflexões de um mundo em Pandemia. Educação, comunicação e acessibilidade. Rio de Janeiro: Ayvu, p.451-509, 2020.

SKLIAR, Carlos. A escuta das diferenças. Porto Alegre: Mediação, 2019.

SOUZA, Bruna Betamin. Humanizar. Textura, Canoas, v.23, n.53, p.476-477, 2021. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/view/6348. Acesso em: 12 abr. 2021

STRAUHS, Faimara do Rocio; TEDESCHI, Marcos Antonio. O Impacto do Ensino Remoto Emergencial na carga de trabalho dos discentes de um curso de Instituição Federal de Educação Superior. Revista Extensão em Foco, Palotina, n.23 (Especial), p.21-49, jun./2021. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/extensao/article/view/80524

Acesso em: 10 mar. 2021

VILARINHO JR, Ildo Ronan. Administração Energética. Textura, Canoas, v.23, n.53, p.450-452, 2021. Disponível em:

http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/view/6348. Acesso em: 12 abr. 2021

Published

2021-12-13

How to Cite

SAMPAIO, Andre Sanches. Scenography Workshop: Learning-teaching in a time of pandemic. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 42, p. 1–33, 2021. DOI: 10.5965/1414573103422021e0110. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20449. Acesso em: 21 nov. 2024.