Performativity and simulacrum: Performance as an event and its reproduction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102412021e0207

Keywords:

Reproduction performativity, Performance, Simulacrum

Abstract

This article examines the performativity of the reproduction of performance through a bibliographic review that initially passes through the establishment of a parallel between the Austian notion of performative and the Deleuzian concept of event. The analysis follows through adjustments proposed by Fischer-Lichte, Goffman, Butler and Colling to locate the performative power in the presential performance in a more distinct way. Finally, we seek to highlight a corresponding power in the context of the reproduction of performances using the positivity of the concept of simulacrum proposed by Deleuze and commentators.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcelo Puppi Munhoz, Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR)

Master in Philosophy at PUCPR, where he teaches in the Theater course and coordinates the Post-Graduation in Film Production and Audiovisual Market. Bachelor of Journalism from UFPR, he works at Tambor Multiartes as a director, cast preparer and producer in cinema.

References

AUSLANDER, Philip. A performatividade na documentação de performances. Tradução: Isabela de Oliveira Barbosa. Revisão: Luciano Vinhosa. In: Revista Poiesis, Rio de Janeiro, v. 20, n. 33, p. 337-352, 2019. Disponível em: http://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/29014. Acesso em: 11 jul. 2019.

AUSTIN, John Landshaw. Quando dizer é fazer. Tradução: Danilo Marcondes de Souza Filho. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990.

BUTLER, Judith. Os atos performativos e a constituição do gênero: um ensaio sobre fenomenologia e teoria feminista. Chão da Feira, Caderno n. 78, p. 1-16, 2018. Disponível em: https://chaodafeira.com/catalogo/caderno78/. Acesso em: 4 abr. 2019.

COLLING, Leandro. O que performances e seus estudos têm a ensinar para a teoria da performatividade de gênero? Urdimento, Florianópolis, v. 1, n. 40, mar./abr. 2021. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/issue/view/789. Acesso em: 30 jan. 2021.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Tradução: Luiz Orlandi e Roberto Machado. 1. ed. Rio de Janeiro e São Paulo: Paz e Terra, 2018.

DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. Tradução: Luiz Roberto Salinas Fontes. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 2015.

DELEUZE, Gilles. Foucault. Tradução: Claudia Sant’Anna Martins. São Paulo: Editora Brasiliense, 1988.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. Tradução: Eloisa Araújo Ribairo. São Paulo: Escuta, 1998.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs – capitalismo e esquizofrenia. Vol. 2. Tradução: Ana Lúcia de Oliveira e Lúcia Cláudia Leão. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995.

FISCHER-LICHTE, Erika. A cultura como performance: desenvolver um conceito. In: Revista Sinais de Cena, Lisboa, n. 4, p. 73-80, 2005. Disponível em: < https://revistas.rcaap.pt/sdc/issue/view/757 > Acesso em: 30 mai. 2019.

FISCHER-LICHTE, Erika. Ästhetik des Performativen. Berlim: Suhrkamp Verlag, 2004

FISCHER-LICHTE, Erika. Estética de lo performativo. Tradução para o espanhol: Diana González Martín e David Martínez Perucha. Madrid: Abada Editores, 2011.

GOFFMAN, Erving. Frame analysis: an essay on the organization of experience. Boston: Northeast University Press, 1986.

MACHADO, Roberto. A Geografia do pensamento filosófico. 2014. Disponível em: http://deleuze.tausendplateaus.de/wp-content/uploads/2014/10/. Acesso em: 28 out. 2017.

MATURANA, Humberto; VARELA, Francisco. El árbol del conocimiento: las bases biológicas del entendimento humano. Buenos Aires: Lumen, 2003.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. Tradução: Carlos Alberto Ribeiro de Moura. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

PHELAN, Peggy. Unmarked – the politics of performance. Londres e New York: Routledge, 1993.

SAUVAGNARGUES, Anne. Deleuze and Art. Tradução: Samantha Bankston. Bloomsbury Publishing: Londres, 2013.

SILVA, Cíntia Vieira da. Intensidade e individuação: Deleuze e os dois sentidos de estética. Revista de Filosofia Aurora, [S.l.], v. 29, n. 46, p. 17-34, abr. 2017. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/aurora/article/view/5624. Acesso em: 30 out. 2019.

ZOURABICHVILI, François. Deleuze: uma filosofia do acontecimento. Tradução: Luiz B. L. Orlandi. São Paulo: Editora 34, 2016.

Published

2021-08-14

How to Cite

MUNHOZ, Marcelo Puppi. Performativity and simulacrum: Performance as an event and its reproduction. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 41, p. 1–18, 2021. DOI: 10.5965/1414573102412021e0207. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19823. Acesso em: 21 nov. 2024.