Performativity and simulacrum: Performance as an event and its reproduction
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102412021e0207Keywords:
Reproduction performativity, Performance, SimulacrumAbstract
This article examines the performativity of the reproduction of performance through a bibliographic review that initially passes through the establishment of a parallel between the Austian notion of performative and the Deleuzian concept of event. The analysis follows through adjustments proposed by Fischer-Lichte, Goffman, Butler and Colling to locate the performative power in the presential performance in a more distinct way. Finally, we seek to highlight a corresponding power in the context of the reproduction of performances using the positivity of the concept of simulacrum proposed by Deleuze and commentators.
Downloads
References
AUSLANDER, Philip. A performatividade na documentação de performances. Tradução: Isabela de Oliveira Barbosa. Revisão: Luciano Vinhosa. In: Revista Poiesis, Rio de Janeiro, v. 20, n. 33, p. 337-352, 2019. Disponível em: http://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/29014. Acesso em: 11 jul. 2019.
AUSTIN, John Landshaw. Quando dizer é fazer. Tradução: Danilo Marcondes de Souza Filho. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990.
BUTLER, Judith. Os atos performativos e a constituição do gênero: um ensaio sobre fenomenologia e teoria feminista. Chão da Feira, Caderno n. 78, p. 1-16, 2018. Disponível em: https://chaodafeira.com/catalogo/caderno78/. Acesso em: 4 abr. 2019.
COLLING, Leandro. O que performances e seus estudos têm a ensinar para a teoria da performatividade de gênero? Urdimento, Florianópolis, v. 1, n. 40, mar./abr. 2021. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/issue/view/789. Acesso em: 30 jan. 2021.
DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Tradução: Luiz Orlandi e Roberto Machado. 1. ed. Rio de Janeiro e São Paulo: Paz e Terra, 2018.
DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. Tradução: Luiz Roberto Salinas Fontes. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 2015.
DELEUZE, Gilles. Foucault. Tradução: Claudia Sant’Anna Martins. São Paulo: Editora Brasiliense, 1988.
DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. Tradução: Eloisa Araújo Ribairo. São Paulo: Escuta, 1998.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs – capitalismo e esquizofrenia. Vol. 2. Tradução: Ana Lúcia de Oliveira e Lúcia Cláudia Leão. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995.
FISCHER-LICHTE, Erika. A cultura como performance: desenvolver um conceito. In: Revista Sinais de Cena, Lisboa, n. 4, p. 73-80, 2005. Disponível em: < https://revistas.rcaap.pt/sdc/issue/view/757 > Acesso em: 30 mai. 2019.
FISCHER-LICHTE, Erika. Ästhetik des Performativen. Berlim: Suhrkamp Verlag, 2004
FISCHER-LICHTE, Erika. Estética de lo performativo. Tradução para o espanhol: Diana González Martín e David Martínez Perucha. Madrid: Abada Editores, 2011.
GOFFMAN, Erving. Frame analysis: an essay on the organization of experience. Boston: Northeast University Press, 1986.
MACHADO, Roberto. A Geografia do pensamento filosófico. 2014. Disponível em: http://deleuze.tausendplateaus.de/wp-content/uploads/2014/10/. Acesso em: 28 out. 2017.
MATURANA, Humberto; VARELA, Francisco. El árbol del conocimiento: las bases biológicas del entendimento humano. Buenos Aires: Lumen, 2003.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. Tradução: Carlos Alberto Ribeiro de Moura. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
PHELAN, Peggy. Unmarked – the politics of performance. Londres e New York: Routledge, 1993.
SAUVAGNARGUES, Anne. Deleuze and Art. Tradução: Samantha Bankston. Bloomsbury Publishing: Londres, 2013.
SILVA, Cíntia Vieira da. Intensidade e individuação: Deleuze e os dois sentidos de estética. Revista de Filosofia Aurora, [S.l.], v. 29, n. 46, p. 17-34, abr. 2017. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/aurora/article/view/5624. Acesso em: 30 out. 2019.
ZOURABICHVILI, François. Deleuze: uma filosofia do acontecimento. Tradução: Luiz B. L. Orlandi. São Paulo: Editora 34, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.