Beyond the frame: intersections between the work of Tadeusz Kantor and Aby Warburg's thinking

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101402021e0202

Keywords:

Image, Tadeusz Kantor, Aby Warburg, Assembly, Constellation

Abstract

This article aimed to identify the intersections between the artistic work of Tadeusz Kantor and the thought of Aby Warburg. From an analysis of Kantor’s work, influenced by its relationship with the plastic arts, it’s evident points of approximation with the logic behind the Mnemosyne Atlas were emphasized. Recognizing the image as the central point of the parallels emphasized here, it was reflected on how Warburg's teachings contribute to the reading of artistic works after him. Thus, the method of assembly (montage) and association of images was highlighted here, as well as the important relations used by Didi-Huberman when he returns to Warburg in contemporary discussions of art history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Igor Gomes Farias, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Ator e pesquisador na área de Teatro de Animação e Literatura. Mestrando do programa de pós-graduação em Literatura (PPGLit) da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Bolsista CAPES. Graduado em Artes Cênicas pela UFSC. Integra desde 2011 a equipe de produção do Festival Internacional de Teatro de Animação - FITAFloripa. 

Maria de Fátima de Souza Moretti, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Profa. Dra. do curso de Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis. Pós-doutorado na Universidade de Strasbourg - Faculdade de Philosophie na França (2019); Doutorado em Literatura pela UFSC.  Idealizadora e coordenadora geral do FITA - Festival Internacional de Teatro de Animação (UFSC). Líder do NELOOL - Núcleo Estudos de literatura oralidades e outras linguagens (UFSC). Coordenadora do NEPAC – Núcleo de Estudos e Pesquisa em Artes Cênicas e da linha de pesquisa "A máscara, o ator e o objeto - experimentando métodos".

Laura Wilbert Gedoz

Atriz e pesquisadora na área do Teatro de Animação. Mestranda do programa de pós graduação em Literatura (PPGLit) da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Bolsista CAPES. Integrante da Cia. Libélulas (SC). Graduada em Artes Cênicas pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), 2013-2018. 

References

AUMONT, Jacques. A imagem. Campinas: Papirus, 2012.

CINTRA, Wagner. A dramaturgia da imagem no teatro de Tadeusz Kantor. Rebento: Revista de Artes do Espetáculo, n. 2, p. 88-98, 2010.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Atlas ou o Gaio Saber Inquieto: o olho da história, III. Trad. de Márcia Arbex e Vera Casa Nova. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2018.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tocam o real. PÓS: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes da EBA/UFMG, v. 2, n. 4, p. 206-219, 2012.

EISENSTEIN, Sergei. A forma do filme. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.

GREINER, Christine. No limite do sonho, uma infiltração tóxica em objetos, vidas e corpos. In: Máquina Tadeusz Kantor. São Paulo: Sesc São Paulo, 2015. (Catálogo da exposição realizada no Sesc Consolação, em São Paulo, de 19 ago. - 14 nov. 2015).

GUINSBURG, Jacob. Apresentação. In: KANTOR, Tadeusz. O teatro da morte. São Paulo: Perspectiva, 2008.

JOLY, Martine. Introdução à análise da imagem. Campinas: Papirus, 2012.

KANTOR, Tadeusz. O teatro da morte. São Paulo: Perspectiva, 2008.

KOBIALKA, Michal. Kantor está morto! Esqueçam Kantor! Sala Preta, São Paulo, v. 5, p. 225-232, 2005.

LEHMANN, Hans-Thies. Teatro pós-dramático. Trad. de Pedro Süssekind. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

LUDUEÑA, F. La ascensión de Atlas: glosas sobre Aby Warburg. Buenos Aires: Mino y Davila, 2017.

SUCHAN, Jarosław. A máquina Kantor. In: Máquina Tadeusz Kantor. São Paulo: Sesc São Paulo, 2015. (Catálogo da exposição realizada no Sesc Consolação, em São Paulo, de 19 ago. - 14 nov. 2015).

Published

2021-04-28

How to Cite

FARIAS, Igor Gomes; MORETTI, Maria de Fátima de Souza; WILBERT GEDOZ, Laura. Beyond the frame: intersections between the work of Tadeusz Kantor and Aby Warburg’s thinking. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 40, p. 1–22, 2021. DOI: 10.5965/1414573101402021e0202. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18880. Acesso em: 7 jul. 2024.