“Why the Child Is Cooking in the Polenta”: A multi semiotic analysis on the first multimedia and multimodal play of Cia Teatral Mungunzá

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103422021e0207

Keywords:

Theater, Multimodality, Multimedia

Abstract

This article sought to observe the adoption of multimodal resources in the dramaturgical construction of “Why the Child is Coking in the Polenta”, directed by Nelson Baskerville. It is the theater adaptation of the autobiographical novel by Aglaja Veteranyi, a Romanian writer, director and actress who fled to Western Europe with her family during Nicolae Ceausescu's dictatorship. From a multimodal analysis, with examples commented by Mondada and Lehmann such as the notion of modal density and the use of multimedia in post-dramatic theater, I investigated the aesthetic choices of staging. I considered the importance of reception as an element of realization of the phenomenological question, as the relationship with the public is a fundamental element of contemporary theatrical poetics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juliana Pablos Calligaris, Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)

Doutoranda em Artes da Cena pelo Instituto de Artes (UNICAMP). Mestrado em Linguística, Teatro e Semiótica pelo Instituto de Estudos da Linguagem (UNICAMP). Bacharel em Artes Cênicas/UNICAMP. Licenciatura em Filosofia/UNICAMP.MP.

References

CALLIGARIS, Juliana Pablos. A Dimensão Multissemiótica do Jogo Teatral: a Experiência de Elaboração de uma Peça Radiofônica no Programa de Expressão Teatral do Centro de Convivência de Afásicos (CCA - IEL/UNICAMP). 2016. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/270633. Acesso em: 31 jul. 2020.

FIRICĂ, Ștefan. A Figure of Transgression in Literature, Theatre, and Cinema: Aglaja. Ekphrasis – Transnational Cinema Dialogues, p. 93-107. University of Bucharest: 2012,

FIRICĂ, Ștefan. Adapting In-Betweenness: Transpositions of Aglaja Veteranyi´s Literature in Theatre, Music, and Film. Postsocialist Mobilities: Studies in Eastern European Cinema. Edited by Hajnal Király Zsolt Gyõri. Cambridge Scholars Publishing: 2021

LEHMANN, Hans-Ties. O Teatro Pós Dramático. Tradução de Pedro Süssekind. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

LEHMANN, Hans-Thies. Teatro Pós-Dramático e Teatro Político. O Pós-dramático: um conceito operativo? J. Guinsburg e Sílvia Fernandes (orgs.). São Paulo: Perspectiva, 2010.

FERNANDES, Silvia. Subversão no palco. Revista Humanidades. Brasília, edição especial, n. 52, p.07-18, novembro de 2006.

KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça.; MORATO, Edwiges Morato. & BENTES, Anna Chistina. Referenciação e Discurso. São Paulo: Editora Contexto, 2005.

MACCHI, Fabiana. Arcas de Babel: Fabiana Macchi Traduz Aglaja Veteranyi. Curadoria de Patrícia Lavelle. Revista Cult, Edição 261. São Paulo: Editora Bregantini, 2020

MATHIAS, Dionei. MÜLLER, Juliana Cássia. Pureza e Violência: Imagens da Infância em A. Veteranyi. Literatura e Autoritarismo, Santa Maria, n. 35: Imagens da Violência entre Transgressões e Tensões, p.83-94. UFSM, 2020

MONDADA, Lorenza. Challenges of multimodality: Language and the body in social interaction. Journal of Sociolinguistics, 20(30) p. 336–366, 2016

MONDADA, Lorenza. Corpos Interagindo: Recursos Multimodais para Organização da Interação Social. In: 6ª. Conferência Internacional de Multimodalidade: Instituto de Educação, Londres, 2012.

PINCON-VALLIN, Beatrice. Os Novos Desafios da Imagem e do Som para o Ator: Em Direção a um Super-Ator? Tradução de Marta Isaacsson. Revista Cena, Porto Alegre, n. 7, p.66-76, 2009.

VETERANYI, Aglaja. Por que a Criança Cozinha na Polenta. Tradução de Fabiana Macchi. São Paulo: DBA, 2004.

Published

2021-12-13

How to Cite

CALLIGARIS, Juliana Pablos. “Why the Child Is Cooking in the Polenta”: A multi semiotic analysis on the first multimedia and multimodal play of Cia Teatral Mungunzá. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 42, p. 1–33, 2021. DOI: 10.5965/1414573103422021e0207. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18762. Acesso em: 21 nov. 2024.