A visão encarnada do espectador: Formas de perceber, habitar e criar paisagens
The embodied view of the spectator: Ways to perceive, inhabit and create landscapes
DOI:
https://doi.org/10.5965/14145731023820200016Keywords:
Theater Building, City, Physical Space, Virtual SpaceAbstract
The theater building builds professional and human relationships, which develop a unique transit between this building and the city that houses it. This perspective provided a unique concept of Scenography. The theoretical foundation is centered on the epistemological study that Michel Foucault undertook, recognizing in the 16th century the cognitive action of “spatializing knowledge”, which connects the microcosm to the macrocosm. This cognitive “spatialization” will be considered according to the physical and virtual spaces. The virtual will be analyzed using the digital platform, which allows theatrical performances and audiences to be found in streets and squares recreating the containment rules.
Downloads
References
ARDENNE, Paul. Un Arte Contextual. Creación artística en medio urbano, en situación, de intervención, de participación. Tradução: Françoise Mallier. Múrcia: Ad Literam, 2004.
BARDET, Marie. A Filosofia da Dança: um encontro entre dança e filosofia. Tradução: Regina Schöpke e Mauro Baladi. São Paulo: Martins Fontes – selo Martins, 2014.
BESSE, Jean-Marc. Ver a Terra: seis ensaios sobre a paisagem e a geografia. Tradução: Vladimir Bartalini. São Paulo: Perspectiva, 2014.
CORNAGO, Óscar. La escena como marco público. Ejercicio de reflexión en tres tiempos. In: CORNAGO, Óscar; FERNANDES, Sílvia; GUIMARÃES, Julia (Org.). O Teatro como Experiência Pública. 1a. Edição – São Paulo: Hucitec, 2019.
DARDEL, Eric. O Homem e a Terra: natureza da realidade geográfica. Tradução: Werther Holzer. São Paulo: Perspectiva, 2015.
DESGRANGES, Flávio. A Inversão da Olhadela: alterações no ato do espectador teatral. São Paulo: Hucitec, 2012.
GODARD, Hubert. Entrevista com Hubert Godard, por Suely Rolnik. In: ROLNIK, Suely (Org.). Lygia Clark, da obra ao acontecimento. Somos o molde. A você cabe o sopro. São Paulo: Pinacoteca do Estado, 2006.
HARAWAY, Donna. Saberes Localizados: a questão da ciência para o feminismo e o privilégio da perspectiva parcial. In: Cadernos Pagu n.5, Universidade de Campinas, 1995.
JARDIM, Juliana. Ensaios Ignorantes: nem cena nem aula. In: Org. CORNAGO, Óscar; FERNANDES, Sílvia; GUIMARÃES, Julia. O Teatro como Experiência Pública. 1a. Edição – São Paulo: Hucitec, 2019.
KWON, Miwon. Um Lugar após o Outro: anotações sobre site-specificity. Tradução: Jorge Menna Barreto. In: Arte e Ensaios n.17, 2008.
LEPECKI, André. Exaurir a Dança: performance e a política do movimento. Tradução: Pablo Assumpção Barros Costa. 1a. Edição – São Paulo: Annablume, 2017.
LEPECKI, André. Planos de Composição. In: GREINER, Christine; SANTO, Cristina E.; SOBRAL, Sonia (Org.). Cartografia Rumos Itaú Cultural Dança 2009-2010: Criações e Conexões. São Paulo: Itaú Cultural, 2010.
RANCIÈRE, Jacques. O Espectador Emancipado. Tradução Ivone C. Benedetti. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012.
RANCIÈRE, Jacques. Política da Arte. Tradução: Mônica Costa Netto. In: Urdimento n. 15, 2010.
ROPA, Eugenia Casini. A Dança Urbana ou sobre a resiliência do espírito da dança. Tradução: Milton de Andrade. In: Urdimento n. 19, 2012.
SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção. 4a. Edição – São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2017.
TUAN, Yi-Fu. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. Tradução: Lívia de Oliveira. Londrina: Eduel, 2012.
VALVERDE, Isabel. Los encantos del paisaje y el malestar de la representación. In: RINCÓN, Daniel López del (Ed.). Naturalezas Mutantes. Del Bosco al Bioarte. Vitoria-Gasteiz: Sans Soleil Ediciones, 2017.
VELOSO, Veronica Gonçalves. Percorrer a cidade a pé: ações teatrais e performativas no contexto urbano. Tese Doutorado – Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas – Escola de Comunicação e Artes / Universidade de São Paulo, 2017
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.