Hélio Oiticica's auto-teatro: provocations of an environmental art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/14145731023820200007

Keywords:

Environmental art, Body, Space, Performance, Conviviality

Abstract

This article proposes a current debate on scenic space. The Brazilian artist Hélio Oiticica treated the space and the notion of environmental art in his inventions, through the approximation of the performance, with attention to the body and the social life. The artist subverted the limits of artistic languages in order to experience the conflicts between art and reality. By coining the notion of self-theater, it is possible to conclude, along with other authors, that Oiticica built a path from screens to bodies, considering the establishment of the environment through the architectural dimension that was triggered by his interest in three-dimensionality. Then he will deal with the liberation of color from static supports until the understanding of space as a social phenomenon along with the radical opening for the invention of other participants in his propositions, going beyond participation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Everton Lampe de Araujo, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Arte Educador formado na Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP – G).  Licenciatura em Artes cênicas e dança na Université Lille 3. Mestrado no Programa de Pós-Graduação em Teatro e Doutorando em Teatro (PPGT – UDESC).

References

DADORNO, Theodor. Indústria cultural e sociedade / Theodor W. Adorno; seleção de textos Jorge Mattos Brito de Almeida. Trad. por Juba Elisabeth Levy... [et a1.]. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

BOURRIAUD, Nicolas. Estética Relacional. Buenos Aires: Ed. Adriana Hidalgo. 2007.

DOCTORS, Marcio. Espaço de Instalações Permanentes do Museu do Açude - Hélio Oiticica. Rio de Janeiro: Museu do Açude, 2000.

OITICICA FILHO, César; VIEIRA, Ingrid (Org.). Encontros Hélio Oiticica. Rio de Janeiro: Beco do Azougue Editorial, 2010.

OITICICA, Hélio. “Uma arte sem medo” In: OITICICA FILHO, César; VIEIRA, Ingrid (Org.). Encontros Hélio Oiticica. Rio de Janeiro: Beco do Azougue Editorial, 2010.

KNAB, Ken. A alegria da Revolução. Trad. Railton Sousa Guedes e Coletivo Periferia. 2003.

FREITAS, Artur. Contra-Arte: vanguardas, conceitualismo e arte de guerrilha - 1969 -1973. Tese de Doutorado. Pós- Graduação em História. Universidade Federal do Paraná. 2007.

MOSTAÇO, Edélcio. O Sol do novo mundo. Hélio Oiticica e o teatro ambiental. In: PARANHOS, K. (Org.). História, Teatro e Política. São Paulo: Ed. Boitempo, 2012.

OITICICA, Hélio. Arquivo 0194.73, 1973. Disponível em: http://54.232.114.233/extranet/enciclopedia/ho/detalhe/docs/dsp_imagem.cfm?name=Normal/0194.73%20p08%20-%20484.JPG. Acesso em: 12 jan. 2019.

OITICICIA, Hélio. Aspiro ao grande labirinto. Rio de Janeiro: Rocco, 1986.

OITICICA, Hélio. Caderno de anotações de Hélio Oiticica: arquivo 0182.61. São Paulo, Itaú Cultural, 1961.

OITICICA, Hélio. Entrevista a Jary Cardoso. "Um mito Vadio". Folhetim, 05 nov. 1978.

SCHECHNER, Richard. Environmental Theater. The Applause Acting Series. New York. 1994.

SPERLING, David. Corpo + Arte = Arquitetura: Proposições de Hélio Oiticica e Lygia Clark. In: BRAGA, Paula (org.) Fios Soltos: a arte de Hélio Oiticica. São Paulo: Perspectiva, 2008. p.117 a 135.

TAYLOR, Diana. Hacia una definición de Performance. 2001. Disponível em: http://performancelogia.blogspot.mx/2007/08/hacia-una-definicin-de-erformance.html. Aceso em: 04 jan. 2017.

Published

2020-09-24

How to Cite

ARAUJO, Everton Lampe de. Hélio Oiticica’s auto-teatro: provocations of an environmental art. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p. 1–18, 2020. DOI: 10.5965/14145731023820200007. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18092. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - Espaços: configurações na cena brasileira e latino-americana