Action in Combate: Collaborative creation, participation and transcreation in the creative process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/14145731033920200208

Keywords:

Staging, Dramatic writing, Collaborative creation, Participation, Transcreation

Abstract

This article discusses the creation of the play Combate: corpos mortos, vivos e por vir. The staging problematized sexism and racism and the work involved professors, drama graduate students and local artists. It was produced by means of a collaborative creation process in the extreme South of Brazil. Here are presented some aspects of research in performing arts and also those related to the practical creative processes of staging and dramatic writing in contemporaneity. Béatrice Picon-Vallin and Antônio Araújo were the references for the idea of collaborative creation, Oscar Cornago for the notion of participation and, finally, Haroldo de Campos for the concept of transcreation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Vieira Fernandes, Universidade Federal de Pelotas (UFPe)

Atriz, dramaturgista, pesquisadora e professora do Curso de Teatro-Licenciatura do Centro de Artes/UFPel. Doutora e Mestre em Letras pelo PPGLET/UFRGS, com bolsa CAPES de doutorado-sanduíche na Paris 3 – Sorbonne Nouvelle. Bacharel em Artes Cênicas com ênfase em Interpretação Teatral pelo DAD/UFRGS. Realizou Pós-doutorado no laboratório SeFeA (“Scènes francophones et écritures de l’altérité”), da Paris 3 – Sorbonne Nouvelle (2019).

Maria Amélia Gimmler Gimmler Netto, Universidade Federal de Pelotas (UFPe)| Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Artista cênica e professora do Curso de Teatro-Licenciatura do Centro de Artes/UFPel. Doutoranda em Artes Cênicas pelo PPGAC/UFBA, bolsista Capes Print/UFBA para doutorado sanduíche no Centro de Ciencias Humanas y Sociales del Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Madrid/España. Mestre em Artes Cênicas pelo PPGAC/UFRGS e licenciada em Educação Artística-Habilitação em Artes Cênicas pelo CEART/UDESC.

References

ARAÚJO, Antônio et al. FERNANDES, Silvia [org.]. Teatro da Vertigem. Rio de Janeiro: Cobogó, 2018.

CAMPOS, Haroldo de. Transcriação/ org. Marcelo Tápia, Thelma Médici Nóbrega. São Paulo: Perspectiva, 2015.

CORNAGO, Óscar. Estrategias de participación y relación con el publico en las artes escénicas en España a comienzos del siglo XXI. Revista Cena, n. 20, Porto Alegre, p. 145-158, 2016.

FERNANDES, Fernanda Vieira. Combate: corpos mortos, vivos e por vir (texto dramático). Laboratório de Dramaturgismo e Direção rotativa de cenas. Universidade Federal de Pelotas. Outubro/2016.

FERNANDES, Silvia. Teatralidades contemporâneas. São Paulo: Perspectiva, 2010.

FREITAS, Angélica. Um útero é do tamanho de um punho. São Paulo: Cosac Naify, 2013.

GUTIERREZ, Ester J. B. Negros, charqueadas e olarias: um estudo sobre o espaço pelotense. Pelotas: Ed. Universitária/UFPel, 2001.

KOLTÈS, Bernard-Marie. Combate de negro e de cães; O retorno ao deserto; Tabataba. Ed. bilíngue. Trad. Ângela Leite Lopes. São Paulo: Aliança Francesa/Instituto Totem Cultural/Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2010.

PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. 2ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2003.

PICON-VALLIN, Béatrice. O Théâtre du Soleil: os primeiros cinquenta anos. São Paulo: Perspectiva: SESC São Paulo, 2017.

Published

2020-12-23

How to Cite

VIEIRA FERNANDES, Fernanda; GIMMLER NETTO, Maria Amélia Gimmler. Action in Combate: Collaborative creation, participation and transcreation in the creative process. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 39, p. 1–29, 2020. DOI: 10.5965/14145731033920200208. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18084. Acesso em: 5 jul. 2024.