Storytellers - an account of the creation of spaces from the encounters with the Tikuna in the Parque das Tribos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/14145731023820200027

Keywords:

Meetings, Storytelling, Artistic-pedagogical practice, Amerindian knowledge

Abstract

This article proposes to reflect on the research carried out in the field of pedagogical practices and poetic experiences lived with the indigenous people of the Tikuna ethnic group. These sensitive meetings were guided by the search for dialogue with Amerindian knowledge and the creation of a space of knowledge and cultural exchanges that potentiates the voices of the subjects involved - the indigenous people, the student-performers and the performer-teacher. Meetings with other bodies, people, groups, experiences, places, ideas, stories, cultures, ethnicities and gender, constituting the network of collaborations. These meetings speak about the experience with the indigenous community Parque das Tribos located in the urban perimeter of the city of Manaus, Amazonas, where the focus is on the exchange relationship with teacher Tikuna Mepaeruna and the Tikuna children at the Uka Umbuesara Wakenai Anumarehit Cultural Space, assisted by the Indigenous School Education Management (GEEI / SEMED) established within the community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vanessa Benites Bordin, Universidade do Estado do Amazonas (UEAM)

Professora Doutora Adjunto II do Curso de Teatro da Universidade do Estado do Amazonas. Doutora em Artes Cênicas na Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo. Integrante do grupo de pesquisa Tabihuni/CNPQ.

References

CUNHA, Manuela Carneiro da. Cultura com aspas e outros ensaios. São Paulo: Cosacnaify, 2009.

FRIEDMAN, Adriana. O olhar antropológico por dentro da infância. Território do brincar: diálogo com escolas. Renata Meirelles (org.). São Paulo: Instituto Alana, 2015.

LAGROU, Els. A fluidez da forma: arte, alteridade e agência em uma sociedade amazônica (Kaxinawa, Acre). Rio de Janeiro: Topbooks, 2007.

LAGROU, Els. Arte indígena no Brasil: agência, alteridade e relação. Editor: Fernando Pedro da Silva; Coordenação: Fernando Pedro da Silva e Marília Andrés Ribeiro; Orientações Pedagógicas: Lucia Gouvêa Pimentel e William Resende Quintal. Belo Horizonte: Editora C / Arte, 2009.

PETIT, Michèle. Ler o mundo: Experiências de transmissão cultural nos dias de hoje. São Paulo: Editora 34, 2019.

PILETTI, Nelson; ROSSATO, Geovanio; ROSSATO, Solange Marques. Psicologia do desenvolvimento. São Paulo: Contexto, 2014.

PROFESSORES TIKUNA BILÍNGUES (Org). O Livro das Árvores. Impressão: Gráfica e editora Brasil Ltda. Benjamin Constant, AM, Brasil, 1998.

Published

2020-09-24

How to Cite

BORDIN, Vanessa Benites. Storytellers - an account of the creation of spaces from the encounters with the Tikuna in the Parque das Tribos. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p. 1–31, 2020. DOI: 10.5965/14145731023820200027. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17921. Acesso em: 22 nov. 2024.