Creation procedures in The Parthenon Metopes, by Romeo Castelluci
DOI:
https://doi.org/10.5965/14145731023820200040Keywords:
Romeo Castellucci, Image, Violence, Tragedy, UnframingAbstract
The article analyzes procedures for creation and staging of the play The Partenon Metophes, by Romeo Castellucci. Based on Judith Butler and Walter Benjamin, we analyze central topics for the work, such as: the artist's use of images of war and violence that circulate in our daily lives; dialogue with aspects of the tragedy; the reference to the American artist Andy Warhol; the dissociation of the relationship between seeing and knowing that he proposes to his audience. Focusing on the formal choices of unframing, repetition of scenes and exposure of the bodies of the actors and actresses in this play, we seek to understand how the artist seeks a work in which the experiences of commotion and catharsis are suspended or displaced.
Downloads
References
BENJAMIN, Walter. O capitalismo como religião. São Paulo: Boitempo, 2013.
BENJAMIN, Walter. O caráter destrutivo. In: BENJAMIN, Walter. Imagens do pensamento. Assírio & Alvim: São Paulo. 2004.
BENJAMIN, Walter. Origem do drama barroco alemão. São Paulo: Brasiliense, 1984.
BENJAMIN, Walter. Para uma crítica da violência. In: BENJAMIN, Walter. Escritos sobre mito e linguagem. Editora 34: São Paulo, 2011.
BIER, Felipe. “Violência mítica/violência divina em Walter Benjamin”. In: Ideias - Revista do Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da UNICAMP. V. 4 n.2, 2013.
BUTLER, Judith. Quadros de guerra: quando a vida é passível de luto? Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.
BUTLER, Judith. Gender trouble: feminism and the subversion of identity. 1999.
CASTELLUCCI, Romeo. A conversation between Romeo Castellucci and Mara Sartore on “The Metopes of the Partenhon”, 2015. Disponível em: http://myartguides.com/posts/interviews/a-conversation-between-romeo-castellucci-and-mara-sartore-on-the-metopes-of-the-parthenon/ Acesso em: 24 jul. 2017.
CASTELLUCCI, Claudia e Romeo. Les pèlerins de la matière – Théorie et praxis du théâtre. Paris: Les Solitaires Intempestifs, 2003.
CASTELLUCCI, Romeo. O peregrino da matéria. In: Revista Sala Preta. V. 7, 2007.
CASTELLUCCI, Romeo. Transcrição da carta lida antes do início da peça ao longo da temporada em Paris, 2015. Disponível em: http://www.festival-automne.com/edition-2015/romeo-castellucci-le-metope-del-partenone Acesso em: 26 jul. 2017.
CASTELLUCCI, Romeo; PITOZZI, Enrico. “À beira das imagens: O cérebro como tela de projeção”. In: Revista Cena, n. 8, 2010. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/cena/article/view/18164 Acesso em: 26 jul. 2017.
DANTO, Artur. Andy Warhol. São Paulo: Cosac Naify, 2012.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante da Imagem. São Paulo: Editora 34, 2013.
FERNANDES, Silvia. “Experiências do real no teatro”. In: Sala Preta v. 13 n. 2, 2013.
FOSTER, Hal. O retorno do real. São Paulo: Cosac Naify, 2014.
FOSTER, Hal. Primitive scenes. In: Critical Inquiry, Vol. 20, No. 1 (Outono, 1993), p. 69-102.
FOSTER, Hal. “Obscene, Abject, Traumatic”. In: October, Vol. 78 (Autumn, 1996), pp. 106-124.
HILLAERT, Wouter; CROMBEZ, Thomas (2005). “Cruelty in the Theatre of the Socìetas Raffaello Sanzio” Fala realizada em 24 de março de 2005 no evento Tragedy, the Tragic, and the Political. Disponível em: http://homepages.ulb.ac.be/~rgeerts/inlthewet/castelluci.pdf acesso em: 26 jul. 2017.
KELLEHER, Joe. The illuminated theatre: Studies on the suffering of images. New York: Routledge. 2015.
LEHMANN, Hans-Thies. “Motivos para desejar uma arte da não compreensão”. Trad. de Stephan Baumgärtel. In: Urdimento, Florianópolis, n. 8, 2008.
LEHMANN, Hans-Thies. Teatro pós-dramático. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
LEHMANN, Hans-Thies. Tragedy and dramatic theatre. New York: Routledge, 2016.
MARCONDES, Renan. Dois corpos para Warhol: reverberações em Hamlet-máquina de Heiner Müller e Inferno de Romeo Castellucci. Urdimento, Florianópolis, v. 2, n. 27, p. 046-061, 2016.
MARCONDES, Renan. Violência e tragédia: As Métopasdo Partenon, de Romeo Castellucci. In: Anais do III Seminário Estética e crítica de arte: As artes entre urgência e inoperância [recurso eletrônico], 04 a 06 de setembro de 2017/Organização: Artur Kon - São Paulo: FFLCH/USP, 2017.
PERRIER, Jean Louis. There is no escape. Wienerfeswoche, Austria. 2019.
PHELAN, Peggy, “Death and disaster”. In: Andy Warhol “GIANT” Size. New York: Phaidon, 2006
PHELAN, Peggy. Performance na esfera publica. Lisboa: Orfeu Negro, 2017.
RAMOS, Luis Fernando. Mimesis performativa: a margem de invenção possível. São Paulo: Annablume, 2015.
SACK, Daniel. After live: possibility, potentiality and the future of performance. Michigan : Universe of Michigan Press, 2015.
SONTAG, Susan. Diante da dor dos outros. São Paulo: Cia das Letras, 2003.
SZONDI, Peter. Ensaio sobre o trágico. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 2004.
WARHOL, Andy. A filosofia de Andy Warhol: de A a B e de volta a A. Rio de Janeiro: Cobogó, 2008
ŽIŽEK, Slavoj. Violência: seis reflexões laterais. São Paulo: Boitempo, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.