The Axis Mundi and the Ritual Play: Displacement of immanent reality to achieve Hyerophani

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/14145731023820200017

Keywords:

Axis Mundi, Ritual Play, Myth, Sacred Theatre, Imaginary

Abstract

This article proposes to analyze the scenic creation practices of the Arkhétypos Group in the light of the Ritual Game, relating it to the concept of axis mundi proposed by Mircea Eliade and the theories of the imaginary of Gilbert Durand.. We work with the hypothesis that the experience of myth manifested in the actor's body reorganizes the spatio-temporal relationship, allowing the public to displace the immanent reality so that hierophany can be achieved. In order to clarify the issue, we developed a brief reflection from the plays Santa Cruz do Não Sei (2011) and Revoada (2014) and we take a critical look at the colonization process suffered in the Americas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Saulo Vinícius Almeida, Universidade de São Paulo (USP)

Ator e diretor teatral, mestrando em Artes Cênicas (Pedagogia do Teatro - Formação do Artista Teatral) pela USP. Integra o Grupo de Estudos em Estética Contemporânea coordenado pelo prof. Dr. Ricardo Fabbrini, locado no Departamento de Filosofia da USP. Colaborador do LAt! - Laboratório de Atuação, coordenado pela Profª Drª Alice Kiyomi Yagyu e locado na Escola de Comunicações e Artes da USP. 

Robson Carlos Haderchpek, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRGN)

Ator, diretor, professor e pesquisador formado e pós-graduado pela Universidade Estadual de Campinas.  Mestrado e Doutorado na área de Artes/Teatro e atualmente desenvolve uma pesquisa acerca dos princípios ritualísticos da cena. Realizou o Pós-Doutorado na Universität für Musik und Darstellende Kunst Wien, Áustria (2014/2015). É professor associado do Curso de Teatro da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, atua no Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas.

References

BROOK, Peter. O teatro e seu espaço. Rio de Janeiro: Apicuri, 2015.

CHIESA, Gustavo Ruiz. A eficácia múltipla (ou a multiplicidade de um conceito antropológico). Revista Brasileira de Ciências Sociais. São Paulo, v. 29, n. 86, p. 143-145, 2014.

COHEN, Renato. Work in Progress na cena Contemporânea. São Paulo, Perspectiva, 1998.

COUTINHO, Karyne Dias; HADERCHPEK, Robson Carlos. Pedagogia de Si: Poética do Aprender no Teatro Ritual. In ART RESEARCH JOURNAL / Revista de Pesquisa em Artes, Natal, v. 6 n. 1, p. 01-21, 2019.

DURAND, Gilbert. O imaginário: ensaio acerca das ciências e da filosofia da imagem. Rio de Janeiro: DIFEL, 1998.

ELIADE, Mircea. Imagens e símbolos. Lisboa, Ed. Arcádia, 1979a.

ELIADE, Mircea. Ocultismo, bruxaria e correntes culturais. Belo Horizonte: Interlivros, 1979b.

FEINSTEIN, David & KRIPPNER, Stanley. Mitologia pessoal: a psicologia evolutiva do self. São Paulo: Cultrix, 1997.

FIGUEIREDO, Laura Maria. Um voo para o reencontro com o sagrado na prática teatral. In: HADERCHPEK, Robson Carlos (org). Arkhétypos Grupo de Teatro: Encontros e Atravessamentos. Natal: Fortunella Casa Editrice, 2017.

FOUCAULT, Michel. (1926-1984). O corpo utópico, as heterotopias. São Paulo. N-1 Edições, 2013.

GIL FILHO, Sylvio Fausto. Espaço de representação e territorialidade do sagrado: notas para uma teoria do fato religioso. Raega, Curitiba, v. 3, p. 101-120, 1999.

HADERCHPEK, Robson Carlos. O Jogo Ritual e as Pedagogias do Sul: Práticas Pedagógicas para a Descolonização do Ensino do Teatro. Revista Moringa - Artes do Espetáculo, João Pessoa, v. 9, n. 1, p. 55-65, 2018.

JUNG, Carl G. Os Arquétipos e o Inconsciente Coletivo. Petrópolis: Vozes, 2012.

JUNG, Carl G. O Homem e seus Símbolos. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.

LIGIÉRO, Zeca. Teatro das Origens: estudo das performances afro-ameríndias. Rio de Janeiro: Garamond, 2019.

ROLLEMBERG, Doris. A cenografia além do espaço e do tempo. O teatro de dimensões adicionais. O Percevejo Online, Rio de Janeiro, v. 4, n. 2, p. 1-22. 2012.

VARGAS, Rocio del Carmen Tisnado. HADERCHPEK, Robson Carlos. O Sul Corpóreo e a Poética dos Elementos: Práticas para a Descolonização do Imaginário. Revista ILINX: Revista do Lume, Campinas, n. 10, p. 77-87, 2017.

ZAPATA, Miguel Rubio. O teatro e nossa América. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 22, p. 259-266, 2014.

Published

2020-09-24

How to Cite

ALMEIDA, Saulo Vinícius; HADERCHPEK, Robson Carlos. The Axis Mundi and the Ritual Play: Displacement of immanent reality to achieve Hyerophani. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p. 1–25, 2020. DOI: 10.5965/14145731023820200017. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17729. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - Espaços: configurações na cena brasileira e latino-americana