The Axis Mundi and the Ritual Play: Displacement of immanent reality to achieve Hyerophani
DOI:
https://doi.org/10.5965/14145731023820200017Keywords:
Axis Mundi, Ritual Play, Myth, Sacred Theatre, ImaginaryAbstract
This article proposes to analyze the scenic creation practices of the Arkhétypos Group in the light of the Ritual Game, relating it to the concept of axis mundi proposed by Mircea Eliade and the theories of the imaginary of Gilbert Durand.. We work with the hypothesis that the experience of myth manifested in the actor's body reorganizes the spatio-temporal relationship, allowing the public to displace the immanent reality so that hierophany can be achieved. In order to clarify the issue, we developed a brief reflection from the plays Santa Cruz do Não Sei (2011) and Revoada (2014) and we take a critical look at the colonization process suffered in the Americas.
Downloads
References
BROOK, Peter. O teatro e seu espaço. Rio de Janeiro: Apicuri, 2015.
CHIESA, Gustavo Ruiz. A eficácia múltipla (ou a multiplicidade de um conceito antropológico). Revista Brasileira de Ciências Sociais. São Paulo, v. 29, n. 86, p. 143-145, 2014.
COHEN, Renato. Work in Progress na cena Contemporânea. São Paulo, Perspectiva, 1998.
COUTINHO, Karyne Dias; HADERCHPEK, Robson Carlos. Pedagogia de Si: Poética do Aprender no Teatro Ritual. In ART RESEARCH JOURNAL / Revista de Pesquisa em Artes, Natal, v. 6 n. 1, p. 01-21, 2019.
DURAND, Gilbert. O imaginário: ensaio acerca das ciências e da filosofia da imagem. Rio de Janeiro: DIFEL, 1998.
ELIADE, Mircea. Imagens e símbolos. Lisboa, Ed. Arcádia, 1979a.
ELIADE, Mircea. Ocultismo, bruxaria e correntes culturais. Belo Horizonte: Interlivros, 1979b.
FEINSTEIN, David & KRIPPNER, Stanley. Mitologia pessoal: a psicologia evolutiva do self. São Paulo: Cultrix, 1997.
FIGUEIREDO, Laura Maria. Um voo para o reencontro com o sagrado na prática teatral. In: HADERCHPEK, Robson Carlos (org). Arkhétypos Grupo de Teatro: Encontros e Atravessamentos. Natal: Fortunella Casa Editrice, 2017.
FOUCAULT, Michel. (1926-1984). O corpo utópico, as heterotopias. São Paulo. N-1 Edições, 2013.
GIL FILHO, Sylvio Fausto. Espaço de representação e territorialidade do sagrado: notas para uma teoria do fato religioso. Raega, Curitiba, v. 3, p. 101-120, 1999.
HADERCHPEK, Robson Carlos. O Jogo Ritual e as Pedagogias do Sul: Práticas Pedagógicas para a Descolonização do Ensino do Teatro. Revista Moringa - Artes do Espetáculo, João Pessoa, v. 9, n. 1, p. 55-65, 2018.
JUNG, Carl G. Os Arquétipos e o Inconsciente Coletivo. Petrópolis: Vozes, 2012.
JUNG, Carl G. O Homem e seus Símbolos. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.
LIGIÉRO, Zeca. Teatro das Origens: estudo das performances afro-ameríndias. Rio de Janeiro: Garamond, 2019.
ROLLEMBERG, Doris. A cenografia além do espaço e do tempo. O teatro de dimensões adicionais. O Percevejo Online, Rio de Janeiro, v. 4, n. 2, p. 1-22. 2012.
VARGAS, Rocio del Carmen Tisnado. HADERCHPEK, Robson Carlos. O Sul Corpóreo e a Poética dos Elementos: Práticas para a Descolonização do Imaginário. Revista ILINX: Revista do Lume, Campinas, n. 10, p. 77-87, 2017.
ZAPATA, Miguel Rubio. O teatro e nossa América. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 22, p. 259-266, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.