If everything went quiet could we hear the river?: An urban intervention about the city's memories
DOI:
https://doi.org/10.5965/14145731023820200035Keywords:
Memory, Art, City, Performance, FlorianópolisAbstract
This article problematizes, from an artistic intervention realized in downtown Florianópolis city (Santa Catarina / Brazil), some tensions between past and present and between memory and forgetfulness, all of them constituents of town. The performance discussed in this paper is named Landscape Part, and was presented on a city avenue, where there used to be a river. Providing a breach to an aesthetic relation with urban space instigates the view to what is insignificant and what has been forgotten; proposes to tense the past and the present, the acceleration, the noise and the pauses, the silence contemplation. Instigates to listen to what still resonates in the city from submerged layers stories, a proposal that makes visible the dislocating potency of art.
Downloads
References
BAKHTIN, M. O tempo e o espaço nas obras de Goethe. Estética da criação verbal. Traduzido por P. Bezerra. 5. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2003.
BARRENTO, J. “Percepção é leitura”: a cidade, o olhar, a memória. Limiares sobre Walter Benjamin. Florianópolis: Ed. UFSC, 2013.
BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito da história. Magia e Técnica, Arte e Política. Obras Escolhidas. vol. 1. São Paulo: Brasiliense, 1994.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. Obras escolhidas. vol. 1. Tradução de S. P. Rouanet. 8. ed. São Paulo: Brasiliense, 2012.
CABRAL, O. R. Nossa Senhora do Desterro: Notícias, vol. I. Florianópolis: Imprensa da Universidade Federal de Santa Catarina, 1971.
DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem Sobrevivente. História da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.
DIDI-HUBERMAN, Georges (org.). Levantes. São Paulo: Edições Sesc, 2017.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Sobrevivência dos vaga-lumes. Belo Horizonte: UFMG, 2011.
FONSECA, T. G. Túmulo e palavra: o “After life” para prolongar um último toque com a ponta dos dedos. In: FONSECA, T. G. (org.). Imagens do fora: um arquivo da loucura. Porto Alegre: Sulina, 2018.
GAGNEBIN, J. M. Introdução. História e Narração em W. Benjamin. 2. ed. São Paulo: Ed. Perspectiva, 1999.
HISSA, C. E. V.; NOGUEIRA, M. L. M. Cidade-corpo. Rev. UFMG, v. 20, n. 1, p. 54-77, 2013. Disponível em: https://www.ufmg.br/revistaufmg/downloads/20/3-cidade-corpo_cassio_hissa_e_maria_nogueira.pdf. Acesso em: 22. nov. 2019.
RANCIÈRE, J. O desentendimento. São Paulo: Editora 34, 1996.
SZONDI, Peter. Iluminaciones sobre ciudades en Benjamin: y otros ensayos. Traduzido por H. A. Murena. 1. ed. Ciudad Autonoma de Buenos Aires: El cuenco de plata, 2016.
SANTOS, A. L. Do mar ao morro: a geografia histórica da pobreza urbana em Florianópolis. 2009. Tese (Doutorado em Geografia) – Programa de Pós-Graduação em Geografia, Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2009. Disponível em: http://www.tede.ufsc.br/teses/PGCN0383-T.pdf. Acesso em: 22 nov. 2019.
SANTOS, F.; PEREIRA, R. Análise histórico-espacial do setor hoteleiro no núcleo urbano central de Florianópolis-SC. Geosul, v.23, n.46, p. 115-135, 2008. DOI https://doi.org/10.5007/2177-5230.2008v23n46p115
SELIGMANN-SILVA, M. Antimonumentos: trabalho de memória e de resistência. Rev. Psicologia USP, v. 27, n. 1, 2016, p. 49-60, 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pusp/v27n1/1678-5177-pusp-27-01-00049.pdf. Acesso em: 22 nov. 2019.
SCHMITT, M. Z. J. As memórias do tempo livre de trabalhadores e trabalhadoras em Florianópolis. Esboços: histórias em contextos globais, v.8, n. 8, 2000, p. 87-100. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/esbocos/article/view/616/20101. Acesso em: 29 fev. 2020.
WEINRICH, H. Lete: arte e crítica do esquecimento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.
ZANELLA, A. Atividade, significação e constituição do sujeito. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 9, n. 1, p. 127-135, 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pe/v9n1/v9n1a16. Acesso em: 22 nov. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.