What do the performing arts and studies of artistic performances have to teach for gender performativity theory?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101402021e0200

Keywords:

Gender performativity, Performance, Queer studies

Abstract

The text problematizes the distinction between gender performance and gender performativity through an artistic performance by Pêdra Costa and several texts of performance studies. The author argues that, instead of opposing performance and performativity, it is necessary to emphasize what exists between these two dimensions that are inseparable, especially in both feminist and or in sexual and gender dissent arts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leandro Colling, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Bolsista de Produtividade em Pesquisa 2 do CNPQ, doutor em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela Universidade Federal da Bahia. É professor associado III do Instituto de Humanidades, Artes e Ciências (IHAC) Professor Milton Santos, professor permanente do Programa Multidisciplinar de Pós-graduação em Cultura e Sociedade e professor colaborador do Programa de Pós-Graduação em Estudos Interdisciplinares sobre Mulheres, Gênero e Feminismo, da Universidade Federal da Bahia, e do Programa de Pós-Graduação em Ciências Humanas e Sociais (PPGCHS), da Universidade Federal do Oeste da Bahia. É um dos criadores e integrante do Núcleo de Pesquisa e Extensão em Culturas, Gêneros e Sexualidades (NuCuS).

References

AUSTIN, John Langshaw. Quando dizer é fazer. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990.

BERNSTEIN, Ana. Atos da fala, representação teatral e teorias da performance. Revista Folhetim, Rio de Janeiro, n. 20, p. 58-71, 2004.

BONFITTO, Matteo. Entre o ator e o performer: alteridades, presenças, ambivalências. São Paulo: Perspectiva, 2013.

BUTLER, Judith e ATHANASIOU, Athena. Desposesión: lo performativo en lo político. Buenos Aires: Eterna Cadena Editora, 2017b.

BUTLER, Judith. Os atos performativos e a constituição do gênero: um ensaio sobre fenomenologia e teoria feminista. Chão da Feira, Caderno n. 78, p. 1-16, 2018. Disponível em:

http://chaodafeira.com/wp-content/uploads/2018/06/caderno_de_leituras_n.78-final.pdf. Acesso em: 4 jan. 2019.

BUTLER, Judith. Cuerpos aliados y lucha política – hacia uma teria performativa de la asamblea. Buenos Aires: Paidós, 2017a.

BUTLER, Judith. Cuerpos que importan: sobre los límites materiales y discursivos del "sexo”. Buenos Aires: Paidós, 2008.

BUTLER, Judith. Críticamente subversiva. In: JIMÉNEZ, Rafael M. Mérida. Sexualidades transgresoras. Una antología de estudios queer. Barcelona: Icária editorial, 2002, p. 55-80.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero. Feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro, Civilização Brasileira, 2003.

CARLSON, Marvin. Performance – uma introdução crítica. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

COHEN, Renato. Performance como linguagem. Criação de um tempo-espaço de experimentação. São Paulo: Editora Perspectiva, 2002.

COLLING, Leandro; ARRUDA, Murilo Souza; NONATO, Murillo Nascimento. Perfechatividades de gênero: a contribuição das fechativas e afeminadas à teoria da performatividade de gênero. Cad. Pagu, Campinas, n. 57, p. 1-34, 2019.

COSTA, Pêdra. The Kuir Sauvage. Concinnitas, Rio de Janeiro, ano 17, v. 01, n. 28, p. 355 a 359, setembro de 2016. – Disponível em https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/concinnitas/article/view/25926/18565. Acesso em: 4 abr. 2020.

FABIÃO, Eleonora. Programa performativo: o corpo-em-experiência. Ilinx, Campinas,

n. 4, p. 1-11, 2013.

FÉRAL, Josette. Além dos limites: teoria e práticas do teatro. São Paulo: Perspectiva, 2015.

FÉRAL, Josette. Performance e performatividade: o que são os estudos performáticos? In: MOSTAÇO, Edélcio; OROFINO, Isabel; BAUMGÄRTEN, Stephan e COLLAÇO, Vera. Sobre performatividade. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2009, p. 49-86.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 1993.

GOLDBERG, Roselle. A arte da performance - do futuro ao presente. Lisboa: Orfeu Negro, 2007.

HUTCHEON, Linda. Uma teoria da paródia. Ensinamentos das formas de arte do século XX. Lisboa: Edições 70, 1985.

KAPROW, Allan. Entre el arte y la vida. Ensayos sobre el happening. Barcelona: Ediciones Alpha Decay, 2016.

LEITE, Janaina Fontes. Autoescrituras performativas. São Paulo: Perspectiva, 2017.

LEHMANN, Hans-Thies. Teatro pós-dramático. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

MBEMBE, Achille. Necropolítica. São Paulo: n-1 edições, 2018.

MOSTAÇO, Edélcio. Fazendo cena, a performatividade. In: MOSTAÇO, Edélcio; OROFINO, Isabel; BAUMGÄRTEN, Stephan e COLLAÇO, Vera. Sobre performatividade. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2009, pp. 15-48.

MULHERES RADICAIS: ARTE LATINO-AMERICANA, 1960-1985. São Paulo: Pinacoteca de São Paulo, 2018.

NAVARRO, Pablo Pérez. Parodias de la parodia en Martha Nussbaum y Celia Amorós. In: SOLEY-BELTRAN, Patrícia e SABSAY, Leticia. Judith Butler en disputa – lecturas sobre la performatividad. Barcelona, Madrid: Egales, 2012, pp. 27-58.

SCHECHNER, Richard. Performance e antropologia de Richard Schechner. Seleção de ensaios organizada por Zeca Ligiéro. Rio de Janeiro: Mauad X, 2012.

SCHECHNER, Richard. Performance studies: an introduction. Nova York: Routledge, 3ª ed., 2013.

Published

2021-04-28

How to Cite

COLLING, Leandro. What do the performing arts and studies of artistic performances have to teach for gender performativity theory?. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 40, 2021. DOI: 10.5965/1414573101402021e0200. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1-19. Acesso em: 21 nov. 2024.