Suddenly a clown: reflections about gestures in a personal experience in Bogotá

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102472023e0108

Keywords:

Clown, Gesture, Dance, Theater, Experience

Abstract

This article is an experience report that starts from a personal experience lived in a clown workshop developed by the Colombian actress Viviana Bernal in 2022 in Bogotá. This work aimed, through the interdisciplinarity between theater, dance and clown studies, to analyze concrete examples that were taken from this workshop to reflect on some questions: How does a gesture produce laughter? What is the relationship between the perception of the gesture and the historical and social issues? After such reflections based on the theories developed by Merleau-Ponty, Jorge Dubatti, Hubert Godard and others, it was possible to verify the relevance of this study, which highlight the recording process and reflections of the actor's empirical experience on his body training and also of the audience about their perceptions/receptions as a tool for research in art and as a political positioning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

RAYLSON CONCEIÇÃO, Federal University of the State of Rio de Janeiro

Doutorando da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Mestre em Artes Cênicas, pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Especialização em Arte, Mídia e Educação pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão (IFMA). Graduado em Teatro pela UFMA. Ator e palhaço.

Michelle Cabral, Federal University of Maranhão

Doutora em Comunicação Social pela PUC/RS. Mestra em História Comparada pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Bacharel em Artes Cênicas-Direção Teatral pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Docente do curso de Teatro Licenciatura do Departamento de Artes Cênicas e do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas, da Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Coordenadora do URBANITAS – Laboratório de Criação Cênica em Teatro, Circo e Cidade. Diretora teatral e palhaça.

References

ALFONSO, Diego. Entrevista concedida ao autor. Correio eletrônico, 30 de setembro de 2022.

BENÍTEZ, María Dolores Medina. La Experimentación artística como práctica formadora en el Grado de Ed. Primaria: Método de Conceptualización y Proceso de materialización de una idea. Tese (Doctorado en Formación del Profesorado) - Universidad de las Palmas de Gran Canaria - España, Facultad de Ciencias de la Educación - Programa del doctorado de Formación del profesorado, 2014.

BERNAL, Viviane. Entrevista concedida ao autor. Correio eletrônico, 30 de setembro de 2022.

CONCEIÇÃO, Raylson Silva da. O ENCONTRO: do acontecimento a um olhar atento - espetáculo o Miolo da Estória. Dissertação (Mestrado em Teatro) - Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2021.

DELEUZE, Gilles. Conversações: 1972-1990. São Paulo: Ed. 34, 1992.

DUBATTI, Jorge. O teatro dos mortos: introdução a uma filosofia do teatro. Trad. Sérgio Molina. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2016.

FERRACINI, Renato; FEITOSA, Charles. A questão da presença na filosofia e nas artes cênicas. Ouvir ou ver. Uberlândia, v. 13, n. 1, p. 106-118, jan. 2017.

GODARD, Hubert. Gesto e Percepção. In: PEREIRA, Roberto; SOTER, Silvia (Org.). Lições de Dança. 3. Rio de Janeiro: Ed. UniverCidade, 2002. p. 11-35

JACQUART, Albert. Moi et les autres. Paris: Seuil, p.43, 1983.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da Percepção. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

REY, Leonardo. Entrevista concedida ao autor. Correio eletrônico, 30 de setembro de 2022.

ROQUET, Christine. Da análise do movimento à abordagem sistêmica do gesto expressivo. O Percevejo online. Dossiê Corpo Cênico: Linguagens e pedagogias. Rio de Janeiro, v. 3, n. 1, p. 01-15, 2011. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/index.php/opercevejoonline/article/view/1784. Acesso em: 03 dez 2022.

ROQUET, Christine. Ler o gesto, uma ferramenta para a pesquisa em dança. Revista Cena, Porto Alegre, p. 15-27, 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/cena/article/view/73754/0. Acesso em: 03 dez 2022.

SPINOZA, Bento. Ética. Trad. Tomaz Tadeu. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

Published

2023-07-24

How to Cite

CONCEIÇÃO, Raylson Silva da; FONSECA, Michelle Nascimento Cabral. Suddenly a clown: reflections about gestures in a personal experience in Bogotá. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 47, p. 1–17, 2023. DOI: 10.5965/1414573102472023e0108. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23253. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II