The popular on record: universities, museums, and images in heritage games in the Brazilian Northeast

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175180316422024e0103

Keywords:

popular, university, heritage, Brazilian Northeast

Abstract

Amid heritage games, the aim of this piece is to highlight some registration movements and studies on popular art and culture of the Brazilian Northeast during the 1960s, stressing the role of universities. After taking as object of analysis the construction of the meanings of popular in the Movimento Folclórico Brasileiro (MFB), we investigated the mobilization of the concept of popular culture present in the experiences of the Museu de Arte da Universidade Federal do Ceará (MAUC), in the creation of the Museu de Arte Popular da Universidade Federal da Bahia (MAP) and in the Instituto de Estudos Brasileiros (IEB) da Universidade de São Paulo (USP). In the study, we situate the heritage games by examining the images of the popular they create, respectively, through the formation of the Coleção de Arte Popular, the assembly of exhibitions with the Brazilian Northeast as subject, and the audiovisual recording through documentary cinema.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBUQUERQUE JUNIOR, Durval Muniz. A invenção do Nordeste e outras artes. Recife: FJN, Massangana; São Paulo: Cortez, 1999.

ALBUQUERQUE JUNIOR, Durval Muniz. A feira dos mitos: a fabricação do folclore e da cultura popular (Nordeste 1920-1950). São Paulo: Intermeios, 2013.

ALMEIDA, Carolina Barros de. O Museu de Arte da Bahia e suas contemporaneidades: de Lina Bo Bardi a Solange Farkas. 2018. Dissertação (Mestrado em Cultura e Sociedade do Instituto de Humanidades, Artes e Ciências) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2018.

ALVES, Hildebrando Maciel. A face historiadora de J. de Figueiredo Filho e a construção do Cariri Cearense. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Porto Alegre, 2017.

ESMERALDO, Sérvulo. [Correspondência]. Destinatário: Reitor Martins Filho. [S. l.], 07 set. 1961. 1 carta pessoal.

BARBALHO, Alexandre. Relações entre Estado e cultura no Brasil. Ijuí: UNIJUÍ. 1998.

BEZERRA, Cícera Patrícia Alcântara. O cariri cearense e o movimento folclórico brasileiro: primeiros diálogos em meados do século XX. In: SILVA, Amanda Teixeira da (org.). Novas histórias do Cariri. Curitiba: CRV, 2019. p. 127-142.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2010.

CALABRE, Lia. Políticas culturais no Brasil: dos anos 1930 ao século XXI. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 2009.

CANCLNI, Néstor. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: EDUSP, 1998.

CARVALHO, Gilmar. Xilogravura: doze escritos na madeira. Fortaleza: Museu do Ceará, 2011.

CARVALHO, Gilmar. A xilogravura de Juazeiro do Norte. Fortaleza: IPHAN, 2014.

CARVALHO, Gilmar. A xilogravura de Juazeiro do Norte ou o texto inscrito na madeira. In: SOARES, Igor; SILVA, Ítala Bianca (orgs.). Cultura, política e identidades: Ceará em perspectiva. Fortaleza: IPHAN, 2014. p. 87-113.

CAVALCANTI, Maria Laura Viveiros de Castro. Reconhecimentos: antropologia, folclore e cultura popular. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2012.

CAVALCANTI, Maria Laura Viveiros de Castro; CORREA, Joana (orgs.). Enlaces: estudos de folclore e culturas populares. Rio de Janeiro: IPHAN, 2018.

CAVALCANTI JÚNIOR, Idelmar Gomes. Inventário de uma memória consagrada: Benjamim Santos nos interstícios do teatro pernambucano (1970-19970). 2017. Tese (Doutorado em História Social) – Universidade Federal do Ceará, Centro de Humanidades, Fortaleza, 2017.

CERTEAU, Michel de. A cultura no plural. Campinas: Papirus, 1995.

CHAUI, Marilena. Conformismo e resistência: aspectos da cultura popular. São Paulo: Brasiliense, 1986.

CONGRESSO de Folclore de Fortaleza. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, p. 16, 16 jul. 1963. Disponível em: https://memoria.bn.gov.br/DocReader/docreader.aspx?bib=089842_07&pasta=ano%20196&pesq=%22Congresso%20de%20Folclore%20de%20Fortaleza%22&pagfis=41744Acesso em: 09 set. 2024.

DINIZ, Maria Tereza Cândida Alvez. Xilogravura museificada: campo de tensões e negociações das formas. In: SILVA, Amanda Teixeira da (org.). Novas histórias do Cariri. Curitiba: CRV, 2019. p. 159-172.

FIGUEIREDO FILHO, José Alves de. Engenhos de rapadura do Cariri. Rio de Janeiro: Serviço Nacional de Informação Agrícola, 1958.

FIGUEIREDO FILHO, José Alves de. O folclore do Cariri. Fortaleza: Imprensa Universitária do Ceará, 1962.

FIGUEIREDO FILHO, José Alves de. Folguedos infantis caririenses. Fortaleza: Edições UFC, 1966.

LUCAS, Meiza Regina de Lucena. Carava Farkas: itinerários do cinema documentário. São Paulo: Annablume, 2012.

MAGALHÃES, Aloísio. E triunfo? a questão dos bens culturais no Brasil. Rio de Janeiro: Nova Fronteira; Fundação Nacional Pró-Memória, 1985.

MELO, Rosilene Alves. Arcanos do verso: trajetória da Tipografia São Francisco em Juazeiro do Norte, 1926-1982. 2003. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal do Ceará, Centro de Humanidades, Fortaleza, 2003.

MENEZES, Ulpiano Toledo Bezerra. A literatura de cordel como patrimônio cultural. Revista do IEB, São Paulo, n. 72, p. 225-244, 2019.

MICELI, Sérgio (org.). Estado e cultura no Brasil. São Paulo: Difel, 1984.

MOTTA, Rodrigo Patto. Cultura política e ditadura: um debate teórico e historiográfico. Revista Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 10, n, 23, p. 109-137, 2018.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E CULTURA. Instituição, organização e execução da campanha da defesa do folclore brasileiro. Brasília, DF: MEC, 1961.

NOGUEIRA, Antonio Gilberto Ramos; RAMOS FILHO, Vagner Silva. Patrimônio e cultura popular. In: CARVALHO, Aline; MENEGUELLO, Cristina. Dicionário temático de patrimônio: debates contemporâneos. Campinas: UNICAMP, 2020. p. 177-180xx.

NOGUEIRA, Antonio Gilberto Ramos. Histórias em rede: (im)pertinências do campo do patrimônio cultural. In: NOGUEIRA, Antonio Gilberto Ramos (org.). Patrimônio, resistência e direitos: histórias entre trajetórias e perspectiva em rede. Vitória: Milfontes, 2022. p. 177-201.

NOGUEIRA, Antonio Gilberto Ramos. O registro do cordel como patrimônio imaterial e as políticas de preservação da cultura popular no Brasil. Anos 90, Porto Alegre: PPGH, v. 25, n. 48, p. 181-212, 2018.

NOGUEIRA, Antonio Gilberto Ramos. O lugar do Ceará nas políticas de preservação do patrimônio cultural nos anos 1980: entre os domínios da cultura e a emergência do turismo. Anais do Museu Paulista: estudos de cultura material, [São Paulo], v. 28, p. 01-30, 2020. Dossiê democracia, patrimônio e direitos: os anos 1980 em perspectiva.

NOGUEIRA, Antonio Gilberto Ramos. O Centro de Referência Cultural – Ceres (1976-1990) e o registro audiovisual da memória popular do Ceará. In: GUIMARÃES, Manoel Luiz Salgado; RAMOS, Francisco Régis Lopes (orgs.). Futuro do pretérito: escrita da história e história do museu. Fortaleza: Instituto Frei Tito de Alencar/ Expressão Gráfica, 2010. p. 447-460.

NOGUEIRA, Antonio Gilberto Ramos. Por um inventário dos sentidos: Mário de Andrade e a concepção de patrimônio e inventário. São Paulo: HUCITEC, 2005.

NEGREIROS, Valério Rosa de. Por uma cultura integrada: Noé Mendes de Oliveira e a piauiensidade nas décadas de 1970 e 1980. 2016. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2016.

OLIVEIRA, Luana Silva. Cáscia Frade e o folclore fluminense: trajetórias do patrimônio imaterial no Rio de Janeiro (1970-2016). 2019. Tese (Doutorado em História) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019.

OLIVEIRA; Israel Carvalho de. Entre a cultura e o espírito: domínios da intelectualidade cearense na política cultural (1966-1980). 2014. Dissertação (Mestrado em História Social) – Universidade Federal do Ceará, Centro de Humanidades, 2014.

ORTIZ, Renato. Cultura brasileira e identidade nacional. São Paulo: Brasiliense, 1994.

POULOT, Dominique. Uma história do patrimônio no ocidente, séculos XVIII-XXI: do monumento aos valores. São Paulo: Estação Liberdade, 2009.

RAMOS, Everardo. Do mercado ao museu: a legitimação artística da gravura. Revista Visualidades, Goiás: Universidade Federal do Goiás, v. 8, n 1, p. 39-57, 2010.

REIS, Daniel. Criações e recriações dos museus de culturas populares. In: CAVALCANTI, Maria Laura; CORREA, Joana (orgs.). Enlaces: estudos de folclore e culturas populares. Rio de Janeiro: IPHAN, 2018. p. 375-407.

ROCHA, Gilmar. Cultura popular: do folclore ao patrimônio. Mediações – Revista de Ciências Sociais, Londrina v. 14, n. 1, p. 218-236, 2009.

RUBINO, Silvana; GRINOVER, Mariana (orgs.). Lina por escrito: textos escolhidos de Lina Bob Bardi. São Paulo: Cosac & Naify, 2009.

RUOSO, Carolina. Nid de Frelons: neuf temps pour neuf atlas. Histoire d'un musée d'art brésilien (1961 -2001). 2016. thèse (Doctorat en histoire de l’art) – Université de Paris 1 Panthéon-Sorbonne, Paris, 2016.

SARNO, Geraldo. Cadernos do Sertão. Salvador: Núcleo de Cinema e Audiovisual, 2006.

SANTOS, Rafael do José do. As cores locais, religiosidade, cultura e turismo. In: PELEGRINI, Sandra; NAGABE, Fabiane; PINHEIRO, Aurea da Paz (orgs.). Turismo & patrimônio em tempos de globalização. Campo Mourão: Editora da FECICLAN, 2010. p. 45-68.

SANTOS, Vidal. O papel do cordel no artesanato. O Povo, Fortaleza, p. 8, 19 mar. 1980. (Caderno Especial Artesanato).

SEGALA, Lygia. O movimento folclórico em ação na imagem fixa. In: CAVALCANTI, Maria Laura Viveiros de Castro; CORREA, Joana (orgs.). Enlaces: estudos de folclore e culturas populares. Rio de Janeiro: IPHAN, 2018. p. 355-373.

SILVA, Ana Teles da. Na trincheira do folclore: Intelectuais, cultura popular e formação da brasilidade – 1961-1982. 2015. Tese (Doutorado em Sociologia e Antropologia) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.

SCHIAVINATTO, Iara Lis; MENESES, Patrícia D. (orgs.). A imagem como experimento: debates contemporâneos sobre o olhar. Vitória: Milfontes, 2020. 8 p.

SOARES, Ana Lorym. Folclore e políticas culturais no Ceará entre as décadas de 1950 e 1970. In: SOARES, Igor de M.; SILVA, Ítala Byanca M. da (orgs.). Cultura, política e identidades: Ceará em perspectiva. Fortaleza: IPHAN, 2014. p. 525-552.

VIANA, José Ítalo Bezerra. As muitas artes do Cariri: relações entre turismo e patrimônio cultural no século XXI. 2017. Tese (Doutorado em História Social) – Universidade Federal do Ceará, Centro de Humanidades, Fortaleza, 2017.

VILHENA, Luís Rodolfo. Projeto e missão: o movimento folclórico brasileiro (1947-1964). Rio de Janeiro: Funarte: FGV, 1997.

Published

2024-10-11

How to Cite

NOGUEIRA, Antonio Gilberto Ramos. The popular on record: universities, museums, and images in heritage games in the Brazilian Northeast. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 16, n. 42, p. e0103, 2024. DOI: 10.5965/2175180316422024e0103. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/tempo/article/view/2175180316422024e0103. Acesso em: 13 nov. 2024.