Qualification, Teaching and Research: perceptions about teaching and research within the scope of ProfHistória
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175180314372022e0201Keywords:
teaching practices, teacher training, ProfHistóriaAbstract
This paper discusses the relation between teaching and research with basic education History teachers in continual teaching education. It aims to point out how the relation between education, teaching and research is transversal to the teaching processes on higher education as well on basic education. The paper presents the research scenery – the Mestrado Profissional em Ensino de História – ProfHistória course (Universidade do Estado da Bahia – UNEB center) and details the research’s context in which this text is based. The scope of this paper is defined based on bibliographical dialogues with authors who discuss the teaching-researching relation, qualitative methodologies, and case studies. The research started in the 2020.1 semester with the newly joined class of ProfHistória – UNEB. It aims to know: how does the class reflect upon the formation, teaching, and research relation? Upon interpreting the research findings, data points to the hurdles teachers face through their professional careers, which raises questions about their own formation. Out concluding remarks take up the question asked at the beginning of the introduction of the text, about how does the class reflect upon the formation, teaching, and research relation, aiming to a teaching practice more involved with the current challenges of basic education.
Downloads
References
ALMEIDA, Maria do Socorro da Costa e. Iniciação à docência e construção de percursos profissionais de participantes do PIBID: narrativas e práticas. 2016. Tese (Doutorado em Educação e Contemporaneidade) – PPGEduC, Departamento de Educação, Universidade do Estado da Bahia, UNEB, Salvador, 2016.
BITTENCOURT, Circe M. Fernandes. Ensino de história: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2004. (Coleção docência em formação).
BRASIL. Resolução CNE/CP n. 2, de 19 de fevereiro de 2002. Institui a duração e a carga horária dos cursos de licenciatura, de graduação plena, de formação de professores da Educação Básica em nível superior. Brasília, DF: MEC, 2002.
DEMO, Pedro. Pesquisa: princípio científico e educativo. 6. ed. São Paulo: Cortez, 1999.
FERREIRA, Ângela Ribeiro. A prática de ensino na formação do professor de História no Brasil. Revista História Hoje, São Paulo, v. 3, n. 5, p. 301-320, 2014.
FLICK, Uwe. Desenho da pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.
FONSECA, Selva Guimarães. Didática e prática de ensino de história. 7. ed. Campinas: Papirus, 2003.
FREIRE. Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GODINHO, Luis Flávio Reis; COSTA, Diana. A Pandemia da covid-19 e as repercussões sobre o trabalho docente. In: BURGINSKI, Vanda Micheli; ÁVILA, Heleni Duarte Dantas de; NASCIMENTO, Jucileide Ferreira do. Estado, política social e territórios: reflexões sobre a pandemia. Palmas: EDUFT, 2021. p. 169-182.
MARTINS, Heloísa Helena T. de Souza. Metodologia qualitativa de pesquisa. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 2, p. 289-300, 2004.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2001.
MONTEIRO, Ana Maria. Professores de história: entre saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad X, 2007.
MORAES, Roque; LIMA, Valderez Marina do R. (orgs.). Pesquisa em sala de aula: tendências para a educação em novos tempos. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2012.
OLIVEIRA, Itamar Freitas de; OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de. Apresentação: “Sabe lá, o que é não ter e ter que ter para dar”: ser profissional de História durante uma pandemia. Revista História Hoje, São Paulo, v. 10, n. 21, p. 4-8, jul. 2021. Edição Especial.
RODRIGUES, Rogério Rosa. Possibilidades de pesquisa em história. São Paulo: Contexto, 2017.
SILVA, Eliene Maria da. A iniciação à docência no processo da aprendizagem docente: um estudo no programa institucional de bolsa de iniciação à docência Pibid/Capes na Universidade do Estado da Bahia – UNEB. 2016. Tese (Doutorado em Educação) − Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2016.
SILVA, Marcos; GUIMARÃES, Selva. Ensinar história no Século XXI: em busca do tempo entendido. 4. ed. Campinas: Ed. Papirus, 2012.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2014
YIN, Robert K. Pesquisa estudo de caso: desenho e métodos. Porto Alegre: Bookman, 1994.
YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Tempo e Argumento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The articles published by the magazine are for free use, destined for educational purposes and not commercial. The copyrights are all granted to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expressed opinion of its authors and not the official position of the Tempo e Argumento magazine or of the Postgraduate Program in History of the Universidade do Estado de Santa Catarina.