Memory and history teaching: the interfaces between the training and knowledge of teachers
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175180305092013134Keywords:
memory teachers, memory, teaching of history, teacher trainingAbstract
This article points to reflections on the experiences of teachers of history, and interpret the formation process, its implications and tensions to teacher, from the symbolic elements, choices, do the trajectories of teachers.Downloads
References
ABRAHÃO, M. H. M. B. O professor e o ciclo de vida profissional. In: ENRICONE,D. Ser professor. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2001. p. 9-23.
AZEVEDO, Joanir G. & ALVES, Neila G. (Orgs.). Formação de professores:possibilidades do imprevisível. RJ: DP&ª, 2004.
CAVACO, Maria Helena. O ofício do professor: o tempo e a mudança. In: NOVOA, A. (Org.). Profissão professor. Porto, Portugal, Ed. Porto, 1995. P. 155-168.
FACCI, Marilda G. D. Valorização ou esvaziamento do trabalho do professor? São Paulo: Autores Associados, 2004.
FENELON, Déa. A formação do profissional de História e a realidade do ensino. In: Cadernos Cedes, n 8. São Paulo, Cortez, 1983.
FONSECA, Selva G. Didática e prática de ensino de História.SP, Papirus, 2003.
MONTEIRO, A.M.F.C. Ensino de história: algumas configurações do saberescolar. In: História e Ensino. Revista do Laboratório de Ensino deHistória da Universidade Estadual de Londrina, v.9. Londrina: Editora da UEL, 2003.
NOVOA, Antonio. (Orgs.). Os professores e sua formação. Lisboa, Dom Quixote, (1995).
PIMENTA, Selma G. Estágio e Docência.São Paulo: Cortez, 2004.
______. Formação de professores - saberes da docência e identidade do professor. In:Nuances, - v. III – Set. 1997. p. 5.
RAMALHO, B., NUNEZ, I. GAUTHIER, C. Formar o professor, profissionalizar o ensino. Porto Alegre: Sulina, 2004.
SILVA, Marcos A. (Org.). Repensando a História. SP, Marco Zero, 1984.
TARDIFF, Maurice. Saberes docentes & formação profissional. RJ, Vozes, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Tempo e Argumento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The articles published by the magazine are for free use, destined for educational purposes and not commercial. The copyrights are all granted to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expressed opinion of its authors and not the official position of the Tempo e Argumento magazine or of the Postgraduate Program in History of the Universidade do Estado de Santa Catarina.