The museum in the classroom: educational planning with museums
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175180304022012063Keywords:
teaching history, museum, teaching planningAbstract
Based on the analysis of empirical data from a series of educational activities in museum spaces, this article explores a series of factors which guide the use of museums in teaching history. We propose a methodology for a didactic use of the museum in the classroom that allows, first, the linking of the contents studied in the classroom with the exposure to be visited, and second, the realization of the visit jointly with a set schedule and, third, back to the classroom, the use of the museum experience to conduct a cultural product.
Downloads
References
ABUD, Kátia Maria, SILVA, André Chaves de Melo, ALVES, Ronaldo Cardoso. Ensino de História. São Paulo: Cengage Learning, 2010.
ALMEIDA, Adriana Mortara, VASCONCELOS, Camilo de Mello. Por que visitar museus. In: BITTENCOURT, Circe. O saber histórico na sala de aula. 11ª Ed. São Paulo: Contexto, 2008. pp. 104-116.
BARBOSA, Ana Maria. Arte-educação pós-colonialista no Brasil: aprendizagem triangular. Comunicação e Educação, São Paulo, 21: 59 a 64, jan./abr. 1995. p. 63.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos.São Paulo: Cortez, 2004. CANDAU, Vera Maria Ferrão. A didática em questão. Petrópolis: Vozes, 1984.
CHOAY, Françoise. A alegria do Patrimônio. São Paulo: Estação da Liberdade: UNESP, 2006.
COMENIUS, Jonh Amos. Didáctica Magna: a arte universal de ensinar tudo a todos. Rio de Janeiro: Martins Fontes, 2006.
FONSECA, Selva Guimarães. Didática e prática de ensino de história. Campinas, SP: Papirus, 2003.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática pedagógica. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
HARTOG, François. Tempo e Patrimônio. Varia História, Belo Horizonte: UFMG, vol. 22, nº 36: pp.261-273, Jul/Dez 2006.
HORTA, Maria de Lourdes Parreiras, GRUMBERG, Evelina, MONTEIRO, Adriane Queiroz. Guia Básico de Educação Patrimonial. Brasília: Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Museu Imperial, 1999.
JULIÃO, Letícia. Apontamentos sobre a história do museu. In: CADERNO de diretrizes museológicas. Brasília: IPHAN, 2006. pp. 19-32. p. 29.
LEWIS, Geoffrey. O papel dos Museus e o código de ética. In: ICOM/UNESCO. Como gerir um museu: um guia. Paris/FR: ICOM/Unesco, 2004. pp. 1-16. Disponível em: <http://icom.museum/qui-sommes-nous/la-vision/definition-du-musee/L/2.html>. Acesso em: 26/11/2011.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 28. ed. São Paulo: Cortez Editora, 1990. MENEZES, Ulpiano Toledo Bezerra de. De teatro da memória ao laboratório da História: a exposição museológica e o conhecimento histórico. Anais do Museu Paulista. São Paulo, v. 35, pp. 9-42. Jan/dez 1994.
PACHECO, Ricardo de Aguiar. De como o Memorial da UFRPE fala do Ensino, Pesquisa e Extensão. Museologia e Patrimônio. Rio de Janeiro: Museu de Astronomia e ciências afins, v. 3, p. 56-62, 2011.
PACHECO, Ricardo de Aguiar. Educação, memória e patrimônio: ações educativas em museu e o ensino de história. Revista Brasileira de História (Impresso). São Paulo: ANPUH, v. 30, n. 60, pp. 143-154, 2010.
PACHECO, Ricardo de Aguiar. O ensino de história com base na Educação Patrimonial e no Estudo do Meio. Cadernos do CEOM. Chapecó/SC: UNOCHAPECÓ, v. 31, pp. 145-155, 2010b.
PIAGET, Jean. A noção de tempo na criança. Rio de Janeiro: Record, 2002.
RAMOS, Francisco Régis Lopes. A danação do objeto: o museu no ensino de história. Chapecó: Argos, 2004.
RUSEN, Jorn. A razão Histórica: teoria da história: fundamentos da ciência histórica.Brasilia: UnB, 2001.
SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução as teorias do currículo.Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
SIMAN, Lana Mara de Castro, COSTA, Carina Martins, NASCIMENTO, Silvana Sousa do. Escola e Museus: diálogos e práticas. Belo Horizonte: Secretaria de Estado da Cultura/ Superintendência de Museus; Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais/ Cefor, 2007.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Arte Med, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Tempo e Argumento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The articles published by the magazine are for free use, destined for educational purposes and not commercial. The copyrights are all granted to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expressed opinion of its authors and not the official position of the Tempo e Argumento magazine or of the Postgraduate Program in History of the Universidade do Estado de Santa Catarina.