About kids, hips, nightmares and homework: african diaspora, black pride and racial oppression in Emicida album

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19847246252024e0301

Keywords:

brazilian rap, Emicida, popular song, African diaspora

Abstract

This article examines the album About kids, hips, nightmares and homework, released by Emicida in 2015. Through analyses, we sought to point out the ways in which the so-called new condition of rap (Santos, 2022) is formalized in the constituent elements of the album as a whole, as well as within its tracks. We recognized that the experience of the African diaspora constitutes the core of the album. More specifically, we observed that the album brings a balance between compositions that denounce the oppression suffered by the black population and, on the opposite pole, tracks that approach blackness from a celebratory and uplifting perspective. In turn, such themes correspond, on the one hand, to the use of sounds that are more aggressive and, on the other, to greater delicacy and lightness of sound, both in the singing and in the musical base. We also found different ways of singing, some very close to orality itself and others with greater musical formalization. In summary, we discussed that the diversity of themes and sounds present on the album is compatible with the expansion of rap’s audience, something constitutive of its contemporary condition, and that this lies both its strength and the limit of its criticism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adelcio Camilo Machado, Federal University of São Carlos

Doutor em Música pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professor da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar).  

 

Raul Ayrton Franco, Federal University of São Carlos

Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR).

References

CANDIDO, Antonio. Crítica e sociologia (tentativa de esclarecimento). In: CANDIDO, Antonio. Literatura e sociedade: estudos de teoria e história literária. 12. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2011. p. 13-25.

CORUSSE, Mateus Vinicius. A pedagogia vocal no canto popular brasileiro: estética, técnica e formalização nas escolas técnicas e conservatórios públicos de São Paulo. 2021. Tese (Doutorado em Música) – Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Campinas. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1664. Acesso em: 23 jan. 2024.

EMICIDA – 8 (Pseudo Video). [S. l.]: Laboratório Fantasma, 2015. 1 vídeo (4 min.). Publicado pelo canal Emicida. Disponível em: https://youtu.be/epKoOTWruV4?si=yq1VEcfYu5O7CgTx. Acesso em: 25 jul. 2024.

EMICIDA – AMORAS (Pseudo Video). [S. l.]: Laboratório Fantasma, 2015. 1 vídeo (4 min.). Publicado pelo canal Emicida. Disponível em: https://youtu.be/0GY-AJdqJyk?si=THGADUtUaBAoWRHz. Acesso em: 25 jul. 2024.

EMICIDA – BAIANA (Pseudo Vídeo). [S. l.]: Laboratório Fantasma, 2015. 1 vídeo (4 min.). Publicado pelo canal Emicida. Disponível em: https://youtu.be/Qo7GXzSt7Qo?si=y5GLP_IaY03lqqsd. Acesso em: 25 jul. 2024.

EMICIDA – BOA Esperança (Pseudo Vídeo). [S. l.]: Laboratório Fantasma, 2015. 1 vídeo (4 min.). Publicado pelo canal Emicida. Disponível em: https://youtu.be/Qa4EzzCzkuc?si=vCt3IFPqX6DN9g_7. Acesso em: 25 jul. 2024.

EMICIDA – CASA (Pseudo Vídeo). [S. l.]: Laboratório Fantasma, 2015. 1 vídeo (4 min.). Publicado pelo canal Emicida. Disponível em: https://youtu.be/bG8fAzrOMJA?si=iC7vsRBSmokIke1J. Acesso em: 25 jul. 2024.

EMICIDA – CHAPA (Pseudo Vídeo). [S. l.]: Laboratório Fantasma, 2015. 1 vídeo (5 min.). Publicado pelo canal Emicida. Disponível em: https://youtu.be/eu0zzc03JWw?si=XNu6cO3sTtV0GMnn. Acesso em: 25 jul. 2024.

EMICIDA – DOCUMENTÁRIO “Sobre Noiz” [completo]. [S. l.: s. n.]. 2017. 1 vídeo (71 min). Publicado pelo canal Emicida. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=kE7ElPjWhac. Acesso: 03 dez. 2022.

EMICIDA – MADAGASCAR (Pseudo Vídeo). [S. l.]: Laboratório Fantasma, 2015. 1 vídeo (4 min.). Publicado pelo canal Emicida. Disponível em: https://youtu.be/lDlqpScStCI?si=5lVSCAKXasoA0llB. Acesso em: 25 jul. 2024.

EMICIDA – MÃE (Pseudo Vídeo). [S. l.]: Laboratório Fantasma, 2015. 1 vídeo (5 min.). Publicado pelo canal Emicida. Disponível em: https://youtu.be/uUycfoqXHxg?si=fRhVfBEoZsq4y4Ez. Acesso em: 25 jul. 2024.

EMICIDA – MANDUME (Pseudo Vídeo). [S. l.]: Laboratório Fantasma, 2015. 1 vídeo (9 min.). Publicado pelo canal Emicida. Disponível em: https://youtu.be/oBJ8mYoWTtc?si=jq5KYTONSvzI3tTn. Acesso em: 25 jul. 2024.

EMICIDA – MUFETE (Pseudo Vídeo). [S. l.]: Laboratório Fantasma, 2015. 1 vídeo (4 min.). Publicado pelo canal Emicida. Disponível em: https://youtu.be/0EldFej_bKg?si=Pjtikb1MuTPsETMi. Acesso em: 25 jul. 2024.

EMICIDA – PASSARINHOS feat. Vanessa da Mata (Áudio Oficial). [S. l.]: Laboratório Fantasma, 2015. 1 vídeo (4 min.). Publicado pelo canal Emicida. Disponível em: https://youtu.be/JwQXW7fNeV8?si=9yg3r11K135SZAU5. Acesso em: 25 jul. 2024.

EMICIDA – SALVE Black (Pseudo Vídeo). [S. l.]: Laboratório Fantasma, 2015. 1 vídeo (5 min.). Publicado pelo canal Emicida. Disponível em: https://youtu.be/NXABg3qlUYk?si=o5nfUDypV1iVwVo1. Acesso em: 25 jul. 2024.

EMICIDA – TRABALHADORES do Brasil (Pseudo Vídeo). [S. l.]: Laboratório Fantasma, 2015. 1 vídeo (2 min.). Publicado pelo canal Emicida. Disponível em: https://youtu.be/1NK7gsQLQRs?si=5KQ0045XEpdCVHhg. Acesso em: 25 jul. 2024.

FENERICK, José Adriano; MARQUIONI, Carlos Eduardo. Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band: uma colagem de sons e imagens. Fênix: Revista de História e Estudos Culturais, Uberlândia, v. 5, n. 1, p. 1-21, jan./mar. 2008. Disponível em: https://www.revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/172. Acesso em: 07 ago. 2022.

FENERICK, José Adriano; MARQUIONI, Carlos Eduardo. As revoluções do Álbum Branco: vanguardismo, nova esquerda e música pop. ArtCultura, Uberlândia, v. 17, n. 15, p. 21-37, jul./dez. 2015. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/artcultura/article/view/36638/19313. Acesso em: 24 ago. 2020.

GARCIA, Walter. Nota sobre o disco Encarnado, de Juçara Marçal (2014). Revista USP, São Paulo, n. 111, p. 59-68, out./dez. 2016. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/127600/124650. Acesso em: 06 nov. 2022.

GATTI, Vanessa Vilas Boas. Súditos da rebelião: estrutura de sentimento da Nova MPB (2009-2015). 2015. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8132/tde-22122015-110930/pt-br.php. Acesso em: 06 nov. 2022.

HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG; Brasília: Representação da UNESCO no Brasil, 2003.

HINKEL, Jaison; MAHEIRIE, Kátia. Potencialidades de um saber afrodiaspórico: reflexões a partir do reggae. Revista Internacional Interdisciplinar INTERthesis, Florianópolis, v. 19, p. 1-15, jan./dez. 2022. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/interthesis/article/view/90233. Acesso em: 05 fev. 2024.

HOOKS, bell. Olhares negros: raça e representação. São Paulo: Elefante, 2019.

MOSTRANGES, Mariana. O beat das encruzilhadas: Brasil e África através da música de Emicida. 2023. Monografia (Bacharelado em História) – Instituto de História, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2023. Disponível em: https://pantheon.ufrj.br/handle/11422/20663. Acesso em: 04 fev. 2024.

OLIVEIRA, Kleber Fernandes de; JANNUZZI, Paulo de Martino. Motivos para migração no Brasil e retorno ao Nordeste: padrões etários, por sexo e origem/destino. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 19, n. 4, p. 134-143, out./dez. 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-88392005000400009. Acesso em: 19 jun. 2024.

PAVEZEIROS. Faixa a faixa: Emicida – Sobre crianças... Música Pavê, [s. l.], 18 nov. 2015. Disponível em: https://musicapave.com/artigos/faixa-a-faixa-emicia-sobre-criancas/. Acesso em: 18 jan. 2024.

ROSENFELD, Anatol. A teoria dos gêneros. In: ROSENFELD, Anatol. O teatro épico. 4. ed. São Paulo: Editora Perspectiva, 2000. p. 13-36.

SANTOS, Daniela Vieira dos. A nova condição do rap: de cultura de rua à São Paulo Fashion Week. Estudos de Sociologia, Araraquara, v. 27, e022005, abr. 2022. Número Especial. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/15829. Acesso em: 19 out. 2022.

SEGRETO, Marcelo. A linguagem cancional do rap. 2015. Dissertação (Mestrado em Semiótica e Linguística Geral) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8139/tde-16062015-131826/pt-br.php. Acesso em: 07 nov. 2020.

SOBRE crianças, quadris, pesadelos e lições de casa... - Entrevista com Emicida. [S. l.: s. n.]. 2015. 1 vídeo (10 min). Publicado pelo canal Naboca Dopovo. Disponível em: https://youtu.be/XTrjSrZ1Zx8. Acesso em: 05 dez. 2022.

SOBRE CRIANÇAS, quadris, pesadelos e lições de casa. Lab Fantasma, [s. l.], [20--]. Disponível em: http://www.labfantasma.com/sobre-criancas-quadris-pesadelos-e-licoes-de-casa/. Acesso em: 02 fev. 2024.

TATIT, Luiz. Estimar canções: estimativas íntimas na formação do sentido. Cotia: Ateliê Editorial, 2016.

TEPERMAN, Ricardo. Se liga no som: as transformações do rap no Brasil. São Paulo: Claro Enigma, 2015.

VALENCIANO, Flávia Merighi. O olhar ao revés de Marcelino Freire. Revista Crioula, São Paulo, n. 2, nov. 2007. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/crioula/article/download/53593/57561/67302. Acesso em: 02 fev. 2024.

Published

2024-09-13

How to Cite

MACHADO, Adelcio Camilo; FRANCO, Raul Ayrton. About kids, hips, nightmares and homework: african diaspora, black pride and racial oppression in Emicida album. PerCursos, Florianópolis, v. 25, p. e0301, 2024. DOI: 10.5965/19847246252024e0301. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/percursos/article/view/25227. Acesso em: 21 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê 2024/3 "Canção popular, mercado musical e política no Brasil do século XXI"