The International Workingmen's Association, Gramsci and the labour-education relationship: reflections for contemporary educational policy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19847246252024e0210

Keywords:

contemporary education, socialist movements international workingmen's association, Antonio Gramsci, the labour-education relationship

Abstract

Facing contemporary neoliberal counter-reforms that deepen social and educational inequalities, the article aims to revisit conceptions and proposals for education and its relationship with labour, historically present in workers' movements, and to analyse to which measure they can contribute today to actions of resistance and the organisation of educational policies of the subaltern classes in the struggles for hegemony. The discussion is carried out through theoretical-bibliographical research, which aims to disseminate ideas from the socialist approach to education. We point out that the proposals for an emancipatory education have a long historical trajectory, that the spaces of active participation of the 19th-century movements, in particular the International Workingmen's Association and the Paris Commune, were the means of circulation of pedagogical ideas for the integral education of the working class. We take up the formulations of Karl Marx, Paul Robin, Antonio Gramsci, Anatoli Lounatcharski and Nadezhda Krupskaya on labour as an educational principle. We emphasise Gramsci's contributions considering the relevance of his thinking to the contemporary educational debate, concerning the link between the school and the process of disputing hegemony and apprehending reality. In this sense, we set out the challenges for the intransigent defence of public, secular, democratic and socially-referenced quality education in human, integral and scientific formation, which provides the children of the subaltern classes the possibility of being leaders and building their own future.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carmen Sylvia Vidigal Moraes, University of São Paulo

Doutora em Sociologia pela Universidade de São Paulo (USP). Professora Titular da Universidade de São Paulo (USP) e Coordenadora do Centro de Memória da Educação e o Grupo de Pesquisa em Trabalho e Educação da Universidade de São Paulo (USP).

Felipe Alencar, University of São Paulo

Doutorando em Educação na Universidade de São Paulo (USP). Mestre em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Pesquisador do do Grupo de Estudo e Pesquisa em Política Educacional e Gestão Escolar  na Universidade Federal de São Paulo (Unifesp) e do Grupo de Pesquisa em Trabalho e Educação Universidade de São Paulo (USP).

 

Márcia Aparecida Jacomini, Federal University of São Paulo

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Professora da Universidade Federal de São Paulo (Unifesp). Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Política Educacional e Gestão Escolar da Universidade Federal de São Paulo (Unifesp).

References

ABREU, M. G. R. Pedagogia socialista: o legado da experiência educacional desenvolvida na Rússia pós-revolucionária. Curitiba: Appris, 2017.

ADRIÃO, T. F. A privatização da educação básica no Brasil: considerações sobre a incidência de corporações na gestão da educação pública. Currículo sem Fronteiras, [s. l.], v. 18, n. 1, p. 8-28, jan./abr. 2017.

BALL, S. Educação global S.A: novas redes políticas e o imaginário neoliberal. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2020.

BARATTA, G. Antonio Gramsci em contraponto: diálogos com o presente. São Paulo: Ed. Unesp, 2011.

BIANCHI, A. O laboratório de Gramsci: filosofia, historia e politica. São Paulo: Alameda, 2008.

BIANCHI, A. Gramsci Interprète du Brésil. Actuel Marx, Paris, n. 57, p. 96-111, 2015.

BIANCHI, A. Gramsci: diálogos ineditos. Revista CULT. Dossiê Gramsci, Diálogos Inéditos. Os novos estudos e a recepção de seu pensamento na atualidade, São Paulo, n. 222, p. 24-30, abr. 2017.

BIESTA, G. Para além da aprendizagem: educação democrática para um futuro humano. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

BITTAR, M.; FERREIRA JR, A. A educação soviética. São Carlos: Edufscar, 2021.

BOURDIEU, P.; PASSERON, J.C. La reproduction. Paris: Ed. De Minuit, 1971.

BOURDIEU, P. Escritos de educação. Organização de: Nogueira, M. A; Catani, A. 4. ed. Petrópolis: [s.n.], 2004.

BRASIL. Lei 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Brasília, DF: Presidência da República, 2017. Disponível em: planalto.gov.br. Acesso em: 08 set. 2023.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 1998. Disponível em: planalto.gov.br . Acesso em: 31 out. 2023.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: planalto.gov.br Acesso em: 31 out. 2023.

BROCCOLI, A. Antonio Gramsci y la educación como hegemonia. México: Editorial Nueva Imagem, 1979.

CARDOSO, M. L. Ideologia do desenvolvimento. Brasil: JK-JQ: Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

CARONE, E. A II internacional pelos seus congressos (1998-1914). São Paulo: Anita; Edusp, 1993.

CIAVOLELLA, R. Un nouveau prince au-delà des antinomies: lectures de Gramsci dans le mouvements sociaux contemporains. Actuel Marx, Paris, n. 57, p. 112-124, 2015.

DANGEVILLE, R. (org). Marx, Engels: critique de l’éducation et de l’enseignement. Paris: Maspero, 1976.

DANGEVILLE, R. (org). Marx, Engels: crítica da educação e do ensino. Lisboa: Moraes Editores, 1978.

DEBRUN, M. Gramsci: filosofia, política e bom senso. Campinas: Editora da Unicamp, 2001.

DINIZ, C., BAUER, C.; DELCORSO, I. A educação na Internacional Comunista. EccoS, [s. l.], n. 51, p. 1-32, 2019.

EAGLETON, T. Ideologia. São Paulo: Boitempo Editorial, 1997.

FRANDJI, D. Rapport pédagogique et école unitaire dans la conceptualisation gramscienne du povoir. Actuel Marx, Paris, n. 57, p. 43-61, 2015.

FREITAS, T. B. De. Ensino médio personnalité: prestidigitações do capital na educação pública. Rio de Janeiro: Consequência Editora, 2023.

FROSINI, F. Hégémonie: une aproche génétique. Actuel Marx, Paris, n. 57, p. 27-42, 2015.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. Edição de Coutinho, C. N.; Nogueira, M. A.; Henriques, L. S. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000. v. 2.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. Edição de Coutinho, C. N.; Nogueira, M. A.; Henriques, L. S. 9. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2019a. v. 3.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. Edição de Coutinho, C. N.; Nogueira, M. A.; Henriques, L. S. 11. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2019b. v. 1.

GRAMSCI, A. Quaderni del carcere. Edizione critica dell´Istituto Gramsci, a cura di Valentino Gerratana. Torino: Einaudi, 2014. 4 volumi.

JACOMINI, M. A. Antonio Gramsci e a pesquisa educacional. São Paulo: Alameda, 2022.

KRUPSKAYA, N. Educação pública e democracia (1915). In: FREITAS, L. C.; CALDART, R. S. (orgs). N. K. Krupskaya: a construção da pedagogia socialista: escritos selecionados. São Paulo: Expressão Popular, 2017a. p. 35-60.

KRUPSKAYA, N. Declaração sobre os princípios fundamentais da Escola Única do Trabalho (1918). In: FREITAS, L. C.; CALDART, R. S. (orgs). N. K. Krupskaya: a construção da pedagogia socialista: escritos selecionados. São Paulo: Expressão Popular, 2017b. p. 285-308.

KRUPSKAYA, N. Carta Metodológica: primeira carta: sobre o ensino por complexos (1924). In: FREITAS, L. C.; CALDART, R. S. (orgs). N. K. Krupskaya: a construção da pedagogia socialista: escritos selecionados. São Paulo: Expressão Popular, 2017c. p. 309-344.

LEFEBVRE, H. A re-produção das relações de produção. Porto: Escorpião, 1973.

LEHER, R. (org.). Educação no governo Bolsonaro: inventário da devastação. São Paulo: Expressão Popular, 2023.

LOWY, M. Gramsci e Lukács: em direção a um marxismo antipositivista. O Social em Questão, Rio de Janeiro, Ano XX, n. 39, p. 71-86, set./dez. 2017.

LUIZETTO, F. V. O movimento anarquista em São Paulo: a experiência da Escola Moderna nº 1 (1912-1919). Educação e Sociedade, Campinas, ano VIII, n. 24, p. 18-47, ago. 1986.

MACHADO, L. R. S. Politecnia, escola unitária e trabalho. São Paulo: Cortez; Autores Associados, 1989.

MANACORDA, M. A. O princípio educativo em Gramsci: americanismo e conformismo. 3. ed. Campinas: Alínea, 2019.

MARX, K. El capital. México: Siglo Vientiuno Editores, 1984.

MARX, K. O Capital. Livro I, Cap VI -Inédito. São Paulo: Ciências Humanas, 1978.

MARX, K.; ENGELS, F. Critique des Programmes de Gotha et d’Erfurt. Paris: Editions Sociales, 1972.

MARX, K; ENGELS, F. A Ideologia Alemã. São Paulo: Boitempo, 2007.MORAES, C. S. V. A Relação Trabalho e educação em perspectiva histórica e sociológica. Livre-docência, FEUSP, 2005.

MORAES, C. S. V. Trabalho e educação como pauta do GT Trabalho e Educação da ANPED: algumas considerações sobre o campo de pesquisa. Trabalho Necessário, Niterói, ano 13, v. 20, p. 88-118, 2015.

MORAES, C. S. V. Trabalho e educação como pauta do GT Trabalho e Educação da ANPED: algumas considerações sobre o campo de pesquisa. Trabalho Necessário, Niterói, v. 21, n. 45, p. 01-26, 2023.

MORAES, C. S. V.; ACCIOLY E SILVA, D. Arquivo João Penteado e sua importância para os estudos de educação anarquista no Brasil. Projeto História, São Paulo, n. 48, p. 1-23, 2013.

MORAES, C.S.V. Marx, Engels e a Educação. In: BOTO, C. (org.). Clássicos do pensamento pedagógico: olhares cruzados. Uberlândia: EDUFU, 2019, p. 89-113.

MONAL, I. Gramsci, a sociedade civil e os grupos subalternos. In: COUTINHO, C. N.;

TEIXEIRA, A. P. (orgs.). Ler Gramsci, entender a realidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003. p. 189-199.

NOGUEIRA, M. A. Educação, saber, produção em Marx e Engels. 2. ed. São Paulo: Cortez: 1993.

OLIVEIRA, R. P. de. O direito à educação. In: OLIVEIRA, R. P.; ADRIÃO, T. (orgs.) Gestão, financiamento e direito à educação: análise da LDB e da Constituição Federal. São Paulo: Xamã, 2001. p. 15-43.

PALÁCIOS, J. La questión escolar: criticas y alternativas. Barcelona: Editorial Laia, 1978.

REBUCCINI, G. Culture, hégemonie et subjectivités. “Traductions” de Gramsci dans les sciences sociales critiques Anglophones. Actuel Marx, Paris, n. 57, p. 82-95,2015.

ROSS, K. Luxo comunal: o imaginario político da Comuna de Paris. São Paulo: Autonomia Literária, 2021.

SECCO, L. Gramsci e a revolução. São Paulo: Alameda, 2006.

SEMERARO, G. A concepção de trabalho em Gramsci: constituição ontológica e principio educativo. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 24, n. 1, p. 233-244, jan./abr. 2015.

VOZA, P. Intelectuais. In: LIGUORI, G. VOZA, P. (orgs.). Dicionário gramsciano. São Paulo: Boitempo, 2017. p. 640-645.

Published

2024-07-26

How to Cite

MORAES, Carmen Sylvia Vidigal; ALENCAR, Felipe; JACOMINI, Márcia Aparecida. The International Workingmen’s Association, Gramsci and the labour-education relationship: reflections for contemporary educational policy : . PerCursos, Florianópolis, v. 25, p. e0210, 2024. DOI: 10.5965/19847246252024e0210. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/percursos/article/view/24668. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê 2024/2 “As contribuições teórico-metodológicas de Lenin e Gramsci para a educação contemporânea"