Education in Gramsci as a track for necessary political action

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19847246252024e0208

Keywords:

Gramsci, policy, education, conscious leadership, single school

Abstract

The article deals with Antonio Gramsci's political pedagogical perspective. Focusing especially on his production carried out in prison, establishing relationships with previous writings, letters from prison in dialogue with important commentators of the author, it will address the concept of human being, work as an educational principle, considerations regarding school organization, the proposal for unique school, highlighting the indispensable teaching role in the teaching and learning process, in line with the fundamental premise of conscious direction to establish a collective will capable of building emancipatory social transformation. In this way, it demarcates the inescapable role of education as a political action strategy capable of becoming revolutionary.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Deise Rosalio Silva, Federal University of Minas Gerais

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Professora da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

References

BROCCOLI, Angelo. Antonio Gramsci e l´educazione come egemonia. Firenze: La Nuova Italia, 1972.

GRAMSCI, Antonio. Quaderni del carcere. Edizione critica di Valetino Gerratana. 3. ed. Torino: Einaudi, 2007. 4 v.

GRAMSCI, Antonio. Escritos políticos: vol. 1. Organização e tradução Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004.

GRAMSCI, Antonio. L´ordine nuovo. 1919-1920. A cura di Valentino Gerratana e Antonio A. Santucci. Torino: Einaudi editore, 1987.

GRAMSCI, Antonio. Lettere dal carcere 1926-1937. A cura de Antonio A. Santucci. 2. ed. Palermo: Sellerio, 2013.

MARX, Karl. 18 Brumário e Luis Bonaparte. São Paulo: Escriba, 1968.

MARX, Karl. Manuscritos econômicos-filosóficos. São Paulo: Boitempo Editorial, 2004.

MARX, Karl. O capital: crítica da economia política: livro I: o processo de produção do capital. São Paulo: Boitempo, 2013.

META, Chiara. La “formazione dell´uomo” e il pragmatismo nel pensiero di Gramsci. In: DURANTE, Lea; LIGUORI, Guido. Domande dal presente: studi su Gramsci. Roma: Carocci, 2012. p.27-38.

NARDONE, Giorgio. Politica e cultura in Gramsci. In: BADALONI, Nicola et al. Attualità di Gramsci: l´egemonia, lo Stato, la cultura, il metodi, il partito. Milano: Il Saggitore, 1977. p.73-101.

Published

2024-07-26

How to Cite

SILVA, Deise Rosalio. Education in Gramsci as a track for necessary political action. PerCursos, Florianópolis, v. 25, p. e0208, 2024. DOI: 10.5965/19847246252024e0208. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/percursos/article/view/24631. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê 2024/2 “As contribuições teórico-metodológicas de Lenin e Gramsci para a educação contemporânea"