“I’ll learn to read to teach my comrades”: afro-popular formation and the construction of public policies in the praxis of professor Jeruse Romão

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19847246252024e0113

Keywords:

black thought in education, afro-popular formation, public policy, black memory

Abstract

An interpretation of the Brazilian reality from the context of the southern region of the country takes into account the socioeconomic, cultural, and political markers that constitute this territory, as well as the specific strategies developed by the black population to continue the historic struggle for a life with dignity in Brazil. It is in this historical and geographical context that Afro-popular formation developed. Despite considering the collective nature of this process, like everything built by and for social movements, there are protagonists who led the actions based on their militant practices. The choice of Professor Jeruse Romão among this group active in Santa Catarina since the 1980s is due to her recognition as a reference by activists and intellectuals of the Brazilian black movement. With this article, my main motivation is to highlight the relevance of Professor Jeruse Romão's trajectory not only for the black movement but, especially, for Brazilian education. Thus, my objective is to characterize the educational practices of Afro-popular education based on black thought in the counter-colonial process of building public policies at the service of social justice. I believe that this movement has special relevance in confronting the invisibility of the black population in the South of Brazil, which not only exists and resists but actively organizes and articulates other possibilities of existence beyond a racist society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Azânia Mahin Romão Nogueira, Universidade Federal da Bahia

Mestra em Geografia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Doutoranda em Geografia na Universidade Federal da Bahia (UFBA).

References

BIKO, Steve. Escrevo o que eu quero. São Paulo: Ática, 1990.

CARVALHO, Carol Lima de. Teoria e prática na construção da história: uma conversa com a professora Jeruse Romão. Fronteiras, Florianópolis, v. 23, n. 41, p. 208-232, 2021. DOI: 10.30612/frh.v23i41.15006. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/FRONTEIRAS/article/view/15006. Acesso em: 8 maio 2022.

COLLINS, Patricia Hill. Pensamento feminista negro: conhecimento, consciência e a política do empoderamento. Tradução Jamille Pinheiro Dias. 1. ed. São Paulo: Boitempo Editorial, 2019. 495 p.

FANON, Frantz. Os condenados da terra. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968.

GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis: Vozes, 2017.

NÚÑEZ, Geni; BARBOSA, Andrieli; GUEDES, Marina Fernandes; OLIVEIRA, Mariza de. Partilhar para reparar: tecendo saberes anticoloniais. In: FERNANDES, Rosa Maria Castilhos; DOMINGOS-KAINGANG, Angélica. Políticas indigenistas: contribuições para afirmação e defesa dos direitos indígenas. Porto Alegre: Editora da Ufrgs: Cegov, 2020. p. 153-167. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/218334. Acesso em: 11 maio 2022.

ROMÃO, Jeruse. Educação, instrução e alfabetização no Teatro Experimental do Negro. In: ROMÃO, Jeruse Maria (org.). História da educação do negro e outras histórias. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. 2005. p. 117-138. (Coleção Educação para todos).

ROMÃO, Jeruse. Há o tema do negro e há a vida do negro: educação pública, popular e afro-brasileira. In: LIMA, Ivan Costa; ROMÃO, Jeruse; SILVEIRA, Sônia Maria (org.). Educação popular afro-brasileira. 3. ed. Florianópolis: Atilènde, 2009. Cap. 2. p. 33-57. (Pensamento Negro em Educação). Núcleo de Estudos Negros.

ROMÃO, Jeruse Maria (org.). Livro 5: africanidades catarinenses. João Pessoa: Grafset, 2010. (A África está em nós: História e cultura afro-brasileira).

ROMÃO, Jeruse. Relatório do Iº Seminário de Formação Política para Militantes do Movimento Negro de Santa Catarina. Florianópolis: [s.n.], 1991. Datilografado.

SILVA, Pamela Iris Mello da. Negras, nós: entre eleitas, candidatas e não-candidata na região sul do brasil. 2020. 156 f. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/213427. Acesso em: 08 maio 2022.

Published

2024-09-18

How to Cite

NOGUEIRA, Azânia Mahin Romão. “I’ll learn to read to teach my comrades”: afro-popular formation and the construction of public policies in the praxis of professor Jeruse Romão. PerCursos, Florianópolis, v. 25, p. e0113, 2024. DOI: 10.5965/19847246252024e0113. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/percursos/article/view/24363. Acesso em: 27 sep. 2024.

Issue

Section

Dossiê 2024/1 "As intelectualidades negras na compreensão do Brasil"