Escrevivência: senses in conceição evaristo’s work and ways of living the research in education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19847246252024e0105

Keywords:

research practices, black researchers, black intellectualities, germinating word, Conceição Evaristo

Abstract

This article discusses the results of the analysis of the dimensions of the textual experience of Escrevivência in Conceição Evaristo’s body of work, comparing its presence in the productions of different Black researchers from the first class that entered a graduate program in Education at a university in the southern region of Brazil by the affirmative action policy. The Evaristian textual experience is deeply marked by the experiences and corporeality of Black women. It blends writing with life, relating themes such as Afro-Brazilian religiosity and ancestry. Incorporated into educational research, Escrevivência is a different way of questioning reality and experiencing intellectuality, based on a sense of Black belonging capable of claiming the right to difference in writing and academic practices. Escrevivência, understood as a germinating word rather than a concept, configures what is traditionally called a method or methodology in the studies analyzed. Based on the analysis of academic productions, it is argued that Escrevivência is a living word that has a trajectory and germinates research practices and forms of writing in which authorship is the result of shared Black experience and knowledge inherited from traditional communities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dandara Rodrigues Dorneles, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutoranda em Educação na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Técnica em Assuntos Educacionais da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). 

Carla Beatriz Meinerz, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). 

Russel Teresinha Dutra da Rosa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). 

References

BENTO, Maria Aparecida Silva. Branqueamento e branquitude no Brasil. In: CARONE, Iracy; BENTO, Maria Aparecida Silva (org.). Psicologia social do racismo: estudos sobre branquitude e branqueamento no Brasil. Petrópolis: Vozes, 2002. p. 25-58.

CAMISOLÃO, Rita de Cássia dos Santos. Cartografia do acolhimento: escrevivências do estudante negro na UFRGS. 2020. 97 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Porto Alegre, 2020.

DORNELES, Dandara Rodrigues. Saberes, Fazeres e Educação na terreira: os Barquinhos de Iemanjá e os discursos ecológicos. 2019. 166 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Porto Alegre, 2019.

DORNELES, Dandara Rodrigues et al. Reafirmando direitos: cotas, trajetórias e epistemologias negras e quilombolas na Pós-Graduação. 1 ed. Porto Alegre: CirKula, 2020.

EVARISTO, Conceição. Canção para ninar menino grande. Rio de Janeiro: Pallas Editora, 2022.

EVARISTO, Conceição. A Escrevivência e seus subtextos. In: DUARTE, Constância Lima; NUNES, Isabella Rosado (orgs.). Escrevivência: a escrita de nós: reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. Rio de Janeiro: Mina Comunicação e Arte, 2020a. p. 26-47.

EVARISTO, Conceição. Conceição Evaristo: Escrevivência. [S.l.], 2020. Publicado pelo canal Leituras Brasileiras. 1 vídeo (24 min). 2020b. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=QXopKuvxevY&t=1s. Acesso em: 22 jul. 2022.

EVARISTO, Conceição. Becos da memória. 1. ed. Rio de Janeiro: Pallas, 2017a.

EVARISTO, Conceição. Histórias de leves enganos e parecenças. 3. ed. Rio de Janeiro: Malê, 2017b.

EVARISTO, Conceição. Poemas da recordação e outros movimentos. 3. ed. Rio de Janeiro: Malê, 2017c.

EVARISTO, Conceição. Ponciá Vicêncio. 1. ed. Rio de Janeiro: Pallas, 2017d.

EVARISTO, Conceição. Insubmissas lágrimas de mulheres. Rio de Janeiro: Malê, 2016a.

EVARISTO, Conceição. Olhos d’água. 1. ed. Rio de Janeiro: Pallas: Fundação Biblioteca Nacional, 2016b.

EVARISTO, Conceição. Da grafia-desenho de minha mãe um dos lugares de nascimento de minha escrita. In: DUARTE, Constância Lima; NUNES, Isabella Rosado (orgs.). Escrevivência: a escrita de nós: reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. Rio de Janeiro: Mina Comunicação e Arte, 2020a. p. 48-57.

FELISBERTO, Fernanda. Escrevivência como rota de escrita acadêmica. In: DUARTE, Constância Lima; NUNES, Isabella Rosado (orgs.). Escrevivência: a escrita de nós: reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. Rio de Janeiro: Mina Comunicação e Arte, 2020. p. 164-181.

GOMES, Nilma Lino. Prefácio. In: DORNELES, Dandara Rodrigues et al. (orgs). Reafirmando direitos: cotas, trajetórias e epistemologias negras e quilombolas na Pós-Graduação. 1 ed. Porto Alegre: CirKula, 2020. p. 13-16.

GOMES, Nilma Lino. O Movimento Negro Educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis: Vozes, 2017.

MATO, Daniel. No hay saber “universal”, la colaboración intercultural es imprescindible. Alteridades, Cidade do México, v. 18, n. 35, p. 101-116, 2008.

NASCIMENTO, Maria Beatriz. Por uma história do homem negro. In: RATTS, Alex (org.). Uma história feita por mãos negras: relações raciais, quilombos e movimentos. Rio de Janeiro: Zahar, 2021. p. 37-46.

PIRAJIRA, Thiago. Forjas Pedagógicas: uma pesquisa carnavalizada na Pós-Graduação. In: DORNELES, Dandara Rodrigues et al. (orgs). Reafirmando direitos: cotas, trajetórias e epistemologias negras e quilombolas na Pós-Graduação. 1 ed. Porto Alegre: CirKula, 2020. p. 177-190.

PIRAJIRA, Thiago. Forjas Pedagógicas: rupturas e reinvenções nas corporeidades negras em um bloco de carnaval (Porto Alegre, Brasil). 2019. 84 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Porto Alegre, 2019.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Buenos Aires: CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, 2005. (Perspectivas latino-americanas). p. 117-142.

SANTOS, Antônio Bispo dos; DORNELES, Dandara Rodrigues. Palavras Germinantes – Entrevista com Nego Bispo. Identidade!, São Leopoldo, v. 26, n. 1-2, p. 14-26, jan./dez. 2021.

SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. Considerações provocadas pela obra Reafirmando direitos: cotas, trajetórias e epistemologias negras e quilombolas na Pós-Graduação. In: SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. Entre Brasil e África: construindo conhecimento e militância. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2011.

SOARES, Lissandra Vieira; MACHADO, Paula Sandrine. “Escrevivências” como ferramenta metodológica na produção de conhecimento em psicologia social. Revista Psicologia Política, Florianópolis, v. 17, n. 39, p. 203-219. maio/ago. 2017.

SODRÉ, Muniz. Pensar nagô. Petrópolis: Vozes, 2021.

Published

2024-05-20

How to Cite

DORNELES, Dandara Rodrigues; MEINERZ, Carla Beatriz; ROSA, Russel Teresinha Dutra da. Escrevivência: senses in conceição evaristo’s work and ways of living the research in education. PerCursos, Florianópolis, v. 25, p. e0105, 2024. DOI: 10.5965/19847246252024e0105. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/percursos/article/view/24358. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê 2024/1 "As intelectualidades negras na compreensão do Brasil"