Ther contidian conditions in the periphery: a look from the Belford Roxo train branch

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19847246242023e0303

Keywords:

daily life, urban mobility, Belford Roxo, Supervia

Abstract

This article aims to analyze the mobility issue of residents in peripheral areas, focusing on the Baixada Fluminense region through a case study of the Belford Roxo rail line. The poor quality of life experienced by these residents is directly linked to the railway transportation, which fails to meet the population's demand to fully exercise their right to mobility within the urban context. The research is grounded in a comprehensive review of specialized literature, supported by official data and relevant studies concerning the mobility challenges in the area under analysis. At the end of the study, deficiencies and vulnerabilities inherent to the transportation system provided by Supervia are identified. These issues are exacerbated by the daily adversities faced by citizens in the periphery of Fluminense: the constant delays and overcrowding of train schedules, significantly limiting the opportunities for residents to fully experience urban life.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flávio Júlio Felix da Silva, Federal Rural University of Rio de Janeiro

Mestrando em Geografia na Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro – UFRRJ.

André Santos Rocha, Federal Rural University of Rio de Janeiro

Doutor em Geografia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ. Professor do Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro – UFRRJ.

References

ABREU, Mauricio de Almeida. A evolução urbana do Rio de Janeiro. 4. ed. Rio de Janeiro: IPP, 2013.

ABRANTES, Thalita. Onde vive quem mais demora para chegar ao trabalho no Brasil. Exame, [s.l.], 16 fev. 2016. Disponível em: https://exame.com/brasil/onde-vive-quem-mais-demora-para-chegar-ao-trabalho-no-brasil/. Acesso em: 12 dez. 2022.

ALVES, José Cláudio Souza. Dos barões ao extermínio: uma história da violência na Baixada Fluminense. [S.l.]: Associação de Professores e Pesquisadores de História, CAPPH-CLIO, 2003.

ARAGÃO, Luciano Ximenes. (Des) caminhos da migração pendular na metrópole do Rio de Janeiro: uma perspectiva a partir dos eixos de transporte. TRAVESSIA-revista do migrante, São Paulo, n. 64, p. 23-36, 2009.

BARBOSA, Adorian. "Trem das onze. [S.l.], 2013. . 1 vídeo (3 min). Publicado pelo canal: Adoniran Barbosa. Disponível em: https://youtu.be/RkkGVgOqPuM. Acesso em: 10 ago. 2023.

CAMPOS, Álvaro de. Ode triunfal. [S.l.]: Multipessoa, c2022. Disponível em: http://arquivopessoa.net/textos/2459 Acessao em: 18 fev. 2022.

CORRÊA, Roberto Lobato. A periferia urbana. Geosul, Florianópolis, Santa Catarina, v. 1, n. 2, p. 70-78, 1986.

DEMANDA de passageiro por estação 2019. [S.l.]: Supervia, 2019. Disponível em: https://www.supervia.com.br/sites/default/files/demanda_de_passageiros_por_estacao_2019-12.pdf. Acesso em: 17 fev. 2022.

DEMANDA de passageiro por estação 2021. [S.l.]: Supervia, 2021. Disponível em: https://www.supervia.com.br/sites/default/files/demanda_de_passageiros_por_estacao_2021-12.pdf. Acessao em: 17 fev. 2022.

ESTAÇÃO de Belford Roxo. [S.l.]: Supervia, c2022. Disponível em: https://www.supervia.com.br/pt-br/estacao/belford-roxo. Acesso em: 17 fev. 2022.

ESTAÇÕES Ferroviárias do Brasil. [S.l.: s.n.], 2023. Disponível em: http://www.estacoesferroviarias.com.br/efcb_rj_mangaratiba/itaguai.htm. Acesso em: 17 fev. 2022.

HISTÓRIA de Belford Roxo. [Rio de Janeiro: IBGE], 2010. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/rj/belford-roxo/historico. Acesso em: 15 fev. 2022.

JARDIM, Antonio de Ponte. Mobilidade intrametropolitana no Rio de Janeiro. In: PÓVOA-NETO, Helion; FERREIRA, Ademir Pacelli (orgs.). Cruzando fronteiras disciplinares: um panorama dos estudos migratórios. Rio de Janeiro: Revan, 2005.

LEFEBVRE, Henri. A revolução urbana. Tradução: Sérgio Martins. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.

LEFEBVRE, Henri. A vida cotidiana no mundo moderno. Tradução: Alcides João de Barros. São Paulo: Editora Ática, 1991.

LINHA ramal de Belford Roxo. [Rio de Janeiro: Moovit], c2022. Disponível em: https://moovitapp.com/index/pt-br/transporte_p%C3%BAblico-line-RAMAL_BELFORD_ROXO-Rio_de_Janeiro-322-851522-424558-0. Acesso em: 17 fev. 2022.

MAIA, Thayná de Oliveria Cagnin. Epistemologia feminista na geografia para repensar o direito à cidade. 2020. Monografia (Licenciatura em Geografia) − Instituto Multidisciplinar, UFRRJ, Nova Iguaçu, 2020.

MAPA da desigualdade: Miniperfis. [Rio de Janeiro?: Casa Fluminense], 2020. Disponível em: https://casafluminense.org.br/wp-content/uploads/2020/06/Mapa-da-Desigualdade-Miniperfis-.pdf. Acesso em: 16 fev. 2022.

MAPA da desigualdade. [Rio de Janeiro?: Casa Fluminense], 2020. Disponível em: https://www.casafluminense.org.br/wp-content/uploads/2020/07/mapa-da-desigualdade-2020-final_compressed.pdf. Acesso em: 16 fev. 2022.

MONTEIRO, Linderval Augusto. Para além do “voto de sangue”: escolhas populares e liderança política carismática na Baixada Fluminense: o caso Joca. Cadernos do Desenvolvimento Fluminense, Rio de Janeiro, n. 2, p. 121-152, 2013.

NOSSA concessão. [S.l.]: Supervia, c2022. Disponível em: https://www.supervia.com.br/pt-br/nossa-concessao. Acesso em: 17 fev. 2022.

PLANO de ação plano de ocupação / urbanização para a área de Gericinó no município de Nilópolis - RJ. [S.l.]: MDR, c2013. Disponível em: https://antigo.mdr.gov.br/images/stories/ArquivosSNPU/Biblioteca/ReabilitacaoAreasUrbanas/Nilopolis_Levantamento_Dados_Socio-economicos.pdf. Acesso em: 15 fev. 2013.

RIO DE JANEIRO (Estado). Lei n. 1640, de 03 de abril de 1990. Rio de Janeiro: Governo do Estado do Rio de Janeiro, 1990. Disponível em: http://alerjln1.alerj.rj.gov.br/CONTLEI.NSF/c8aa0900025feef6032564ec0060dfff/e7beeedac372c17d032565310075f9ba?OpenDocument#:~:text=CRIA%20O%20MUNIC%C3%8DPIO%20DE%20BELFORD,DO%20MUNIC%C3%8DPIO%20DE%20NOVA%20IGUA%C3%87U. Acesso em: 15 jan. 2022.

ROCHA, André Santos. Nós não temos nada a ver com a Baixada: problemáticas de uma representação hegemônica na composição do território. Recôncavo: Revista de História da UNIABEU, Belford Roxo, Ano 3, n. 4, p. 1-22, jan./jul. 2013.

ROCHA, André Santos. As representações ideais de um território: dinâmica econômica e política, agentes e a produção de novos sentidos na apropriação territorial da Baixada Fluminense pós 1990. 2014. Tese (Doutorado em Geografia) − Programa de Pós-graduação em Geografia,Instituto Geociências, UFRJ, Rio de Janeiro, 2014.

SANTOS, Leonardo Moura. Mobilidade urbana no estado do rio de janeiro: panorama atual, perspectivas e impactos gerados pelas obras de melhoria no sistema de transportes sobre trilhos até os jogos olímpicos de 2016. 2015. Monografia (Bacharelado em Administração Pública) − Instituto de Ciências Humanas e Sociais, UFF, Rio de Janeiro, 2015.

SEGADA SOARES, Maria Therezinha. Nova Iguaçu: absorção de uma célula urbana pelo Grande Rio de Janeiro. Revista Brasileira de Geografia, Rio de Janeiro: IBGE, v. 2, n. 24, p. 155-256, 1962.

SIMÕES, Manoel Ricardo. A cidade estilhaçada: reestruturação econômica e emancipações municipais da Baixada Fluminense. Mesquita: Entorno, 2007. p. 20.

Published

2023-10-30

How to Cite

SILVA, Flávio Júlio Felix da; ROCHA, André Santos. Ther contidian conditions in the periphery: a look from the Belford Roxo train branch. PerCursos, Florianópolis, v. 24, p. e0303, 2023. DOI: 10.5965/19847246242023e0303. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/percursos/article/view/23488. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê “Questão Urbana, os sujeitos dos territórios populares e a luta pelo direito à cidade”