International scientific scenario on teacher training and elderly education: a scope review
DOI:
https://doi.org/10.5965/19847246242023e0111Keywords:
teacher training , educational gerontology, elderly, adult education, old ageAbstract
The demographic changes that Brazil has gone through evoke from society a set of actions aimed at a better adaptation to this new reality. In this article, which is an cutout of the dissertation “The place of old age in the education of EJA teachers: an analysis of gerontological beliefs, attitudes and knowledge”, we seek to identify the scenario of international scientific productions that deal with the training of teachers for with the elderly public. The interest in observing the international reality was due to the understanding that the demographic changes that are increasingly evident in Brazil today, have already been perceived in other places, in different periods and cadences. For this purpose, a scoping review was carried out based on the Educational Resources Informations Center and the Web of Science. Altogether, we obtained a total of five articles, from different nationalities, which worked, in general, based on three concepts: Lifelong Learning; Gerontology; Educational gerontology. As highlights perceived in the joint analysis of these articles, we realized that there is a need for specific training to work with the elderly public. It was also identified that training for acting with adults and the elderly has not been appearing as a priority agenda on the part of public policies for teacher training. The articles also indicate the prevalence of the association of old age with negative stereotypes. Finally, we also show that the appreciation of the student's experience is a basic element for the realization of a quality education.
Downloads
References
ARAÚJO, R. M. B; ESTEVES, M. M. F. A formação docente, inicial e contínua, para o trabalho com adultos em Portugal: o olhar dos professores. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 4, p. 18-35, jan./abr. 2017.
ARKSEY, H; O’MALLEY, L. Scoping studies: towards a methodological framework. International Journal of Social Research Methodology, London, v. 8, n. 1, p. 19-32. 2005. DOI: 10.1080/1364557032000119616. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1364557032000119616 Acesso em: 15 abr. 2020.
BEAUVOIR, S. A velhice. Tradução Maria Helena Franco Martins. 2. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2018.
CAVALCANTI, E. W. de O; SILVA, C. F. S. da; LIMA, P. V. L; TAVARES, N. P. Concepções sobre a velhice e atitudes de crianças: um estudo das percepções de crianças do ensino fundamental de escolas públicas do Recife. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE ENVELHECIMENTO HUMANO, 6., 2019, Campina Grande. Anais [...]. Campina Grande: Realize Editora, 2019. p. 01-12. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/53392. Acesso em: 10 jan. 2021.
CHYCHUK, V. Approaches to training teachers of adults in the UK. Comparative Professional Pedagogy, London, v. 5, n. 1, p. 74-79, 2015. DOI: 10.1515/rpp-2015-0024. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ1123932. Acesso em: 15 abr. 2020.
DOLL, J; RAMOS, A. C; BUAES, C. S. Apresentação: educação e envelhecimento. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 1, p. 9-15, jan./mar. 2015.
GLENDENNING, F. Educational gerontology and gerogogy. Gerontology & Geriatrics Education, London, v. 13, n. 1-2, p. 5-21, 1993. DOI: 10.1300/J021v13n01_02. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1300/J021v13n01_02. Acesso em: 20 mar. 2020.
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Diretoria de Pesquisa. Coordenação de Trabalho e Rendimento. Pesquisa nacional por amostra de domicílios contínua 2019: características gerais dos domicílios e moradores. Rio de Janeiro: IBGE, 2020.
KALLEN, D. Aprendizagem ao longo da vida em retrospectiva. Revista Europeia de Formação Profissional, Estolcomo, n. 8-9, p. 16-22, 1996.
LAVENDER, P; TUCKETT, A. Inspired by Freire: from literacy to community: how the ideas of Paulo Freire Shaped work in the UK. The Adult Learner: the Irish Journal of Adult and Community Education, London, Sessão 1, p. 31-49, 2020.
LEMIEUX, A; MARTINEZ, M. S. Gerontagogy beyond words: a reality. Educational Gerontology, London, v. 26, p. 475-498, 2000.
LINS, T. Gerontologia educacional brasileira: causas e consequências do seu estado embrionário e das suas áreas majoritárias de atuação. Revista Interseção – identidades e gerações, Palmeira dos Índios, v. 1, n. 1, p. 49-61, 2020. DOI: 10.48178/interseção.v1i1.216. Disponível em: https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/216. Acesso em: 10 jun. 2020.
MARTÍN, A. V. Enfoques teóricos sobre la participación educativa en la vejez. Teoría de la educación, Salamanca, v. 4, p. 165-181, 1992.
NERI, A. L. Idosos no Brasil: vivências, desafios e expectativas na terceira idade. 1. ed. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2007
NETTO, M. P. Introdução ao estudo do envelhecimento e da velhice. In: FREITAS, E. V.; PY, L. Tratado de geriatria e gerontologia. 4. ed. Rio de Janeiro: Guanabara, 2016. p. 102-125.
NEWMAN, S.; FAUX, R.; LARIMER, B. Childern’s views on aging: their atitudes and values. The Gerontologist, Oxford, v. 37, n. 3, p. 412-417,1997.
OLIVEIRA, A. L; FIGUEIREDO, J. Reflexões em torno da gerontologia educativa e de uma experiência com idosos em contexto de Lar. In: ALCOFORADO, L; BARBOSA, M. R; BARRETO, D. A. B. Diálogos Freireanos: a educação e formação de jovens e adultos em Portugal e no Brasil. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra. p. 613-637.
PETERSON, D. A. Educational gerontology: the state of the art. Educational Gerontology, London, v. 1, n. 1, p. 61-73, 1976. DOI: 10.1080/03601277.1976.12049517. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03601277.1976.12049517?src=recsys. Acesso em: 10 maio 2020.
PITANGA, D. A. Velhice na cultura contemporânea. 2006. 191 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia Clínica) – Departamento de Psicologia, Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2006.
RUIZ-MONTERO, P. J; CHIVA-BARTOLL, O; SALVADOR-GARCÍA, C; GONZÁLEZ-GARCÍA, C. Learning with older adults through intergenerational service learning in physical education teacher education. Sustainability, Basel, v. 12, n. 1127, p. 1-14, 2020. DOI: 10.3390/su12031127. Disponível em: https://www.mdpi.com/2071-1050/12/3/1127. Acesso em: 15 abr. 2020.
SCHLOCHAUER, C; LEME, M. I. S. Aprendizagem ao longo da vida: uma condição fundamental para a carreira. Revista de Carreiras e Pessoas, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 62-72, maio/ago. 2012.
SHERRON, R. H; LUMSDEN, D. B. Introduction to educational gerontology. Washington: Hemisphere Publishing Corporation, 1978.
SILVA, L. R. F. Da velhice à terceira idade: o percurso histórico das identidades atreladas ao processo de envelhecimento. História, Ciências, Saúde, Manguinhos, v. 15, n. 1, p. 155-168, 2008.
SITOE, R. M. Aprendizagem ao longo da vida: um conceito utópico? Comportamento Organizacional e Gestão, Lisboa, v. 12, n. 2, p. 283-290, 2006.
TAVARES, N. P. A prática pedagógica de professores de educação física do Programa Academia da Cidade do Recife com idosos. 2017. 299 f. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2017.
THORNTON, J. E. Educational gerontology in Canada. Educational Gerontology, Londres, v. 18, n. 5, p. 415-431, 1992. DOI: 10.1080/0360127920180502. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0360127920180502. Acesso em: 20 jun. 2020.
UNESCO – Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Marco de Ação de Belém: sexta conferência internacional de educação de adultos – CONFINTEA VI. Brasília: UNESCO, 2010.
US – United Nations. Department of Economic and Social Affairs, Population Division. World population ageing 2015: highlights (ST/ESA/SER.A/368). New York: United Nations, 2015.
VALENTE, J. A. Aprendizagem continuada ao longo da vida: o exemplo da terceira idade. In: KACHAR, V. (org.). Longevidade: um novo desafio para a educação. São Paulo: Cortez, 2001. p. 27-44.
WAHLGREN, B.; MARIAGER-ANDERSON, K. Improving completion rates in adult education through social responsibility. Adult Learning, [s.l.], v. 10, n. 5, p. 1-7, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 PerCursos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.