KFC chain in Belo Horizonte (MG): an interpretation as from the circuits theory of the urban economy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984724623512022211

Keywords:

KFC, circuits of the urban economy, fast-food, globalization of taste

Abstract

This paper seeks to reflect about the implementation of the North American fast food restaurant chain Kentucky Fried Chicken (KFC), specialized in selling fried chicken in buckets, in Belo Horizonte (MG). Simultaneously, it analyzes the development of Brazilian chains and stores which mimic the KCF concept, having the two circuits of the urban economy, proposed by Milton Santos as a theory basis (SANTOS, 1979). This businesses in town, comply with the existence of imitations (related to the inferior or marginal superior circuits) which preceded the very presence of the “original” (representative of the superior circuit). Thus, the space reveals locations and tasks that differentiate themselves in capital, technology, and organization degrees. In this dialectic relation, it was noted that the national/regional franchises, local businesses, and KFC affiliates coexist, generating new spacial organizations, according to each social context in place and hosting overlays of social and territorial division of labor and interdependent acting agents. The research has relied on semi structured interviews and field studies held in KCF units, in Brazilian franchises and local businesses which sell fried chicken buckets in the city of Belo Horizonte (MG).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marina Araújo, Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG

Mestranda em Geografia pela Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG.

Fábio Tozi, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Doutor em Geografia Humana pela Universidade de São Paulo -USP. Professor da Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG.

References

ARAÚJO, Marina. Globalização do gosto e resistência do território: a rede de fast-food KFC e seus estabelecimentos imitativos em Belo Horizonte (MG). 128 p. 2021.Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Geografia) − Instituto de Geociências, Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2021.

ARAÚJO, Marina; TOZI, Fábio. A rede de fast-food KFC e o hábito de consumir frango frito no balde no Brasil: uma proposta de periodização. Revista Ingesta, [S.I.], v. 2, n. 1, p. 156-175, 2020. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revistaingesta/article/view/167793. Acesso em: 2 maio. 2022.

ARROYO, Mónica. Um retrato do início da pandemia nos territórios latino-americanos. In: ARROYO, Mónica et al. Usos do território e pandemia: dinâmicas e formas contemporâneas do meio técnico-científico-informacional. Rio de Janeiro: Consequência Editora, 2020. p. 19-38.

DAVID, Virna Carvalho. Território usado e circuito superior marginal: equipamentos médico-hospitalares em Campinas, Ribeirão Preto e São José do Rio Preto (SP). São Paulo: Universidade de São Paulo, 2010. (Dissertação de Mestrado)

DI NUCCI, Josefina; HIESE, Maia. Las franquicias de comercialización como manifestación del circuito superior: el capital, una variable explicativa. Revista Huellas, Santa Rosa: Instituto de Geografía, EdUNLPam, v. 22, n. 2, p. 75-96, 2018. Disponível em: http://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/huellas. Acesso em: 26 abr. 2021.

FISCHLER, Claude. A “McDonaldização” dos costumes. In: FLANDRIN, Jean-Louis; MONTANARI, Massimo (orgs.). História da alimentação. São Paulo: Estação Liberdade, 2020. p. 841-862.

FONTENELLE, Isleide Arruda. O nome da marca: McDonald’s, fetichismo e cultura descartável. São Paulo: Boitempo, 2002.

GEORGE, Pierre. Geografia do consumo. São Paulo: Ed. Pensamento, 1971.

LOCK, Sophie. Brand value of the 10 most valuable quick service restaurant brands worldwide in 2020, Statista Research Department, 12 maio 2020. Disponível em: https://www.statista.com/statistics/273057/value-of-the-most-valuable-fast-food-brands-worldwide/ Acesso em: 10 jun. 2020.

MONTENEGRO, Marina Regitz. O circuito inferior da economia urbana na cidade de São Paulo no período da globalização. 205 p. Dissertação (Mestrado em Geografia Humana) − Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.

RIBEIRO, Ana Clara Torres. Matéria e espírito: o poder (des)organizador dos meios de comunicação. In: PIQUET, Rosélia;

RIBEIRO, Ana Clara Torres (orgs.). Brasil, território da desigualdade: descaminhos da modernização. Rio de Janeiro: Jorge Zahar: Ed. Fundação Universitária José Bonifácio, 1991. p. 44-55.

RAFFESTIN, Claude. Por uma geografia do poder. São Paulo: Ática, 1993.

SANTOS, Milton. O espaço dividido: os dois circuitos da economia urbana dos países subdesenvolvidos. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1979.

SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo: razão e emoção. São Paulo: Editora Hucitec, 1996. 308 p.

SANTOS, Milton. Economia espacial: críticas e alternativas. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2003.

SANTOS, Milton. Técnica, espaço, tempo: globalização e meio técnico-científico-informacional. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008. 176 p.

SANTOS, Milton. Da totalidade ao lugar. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2012. 176 p.

SCHLOSSER, Eric. País fast-food: o lado nocivo da comida norte-americana. São Paulo: Ática, 2001. 405p.

SILVEIRA, María Laura. Da pobreza estrutural à resistência: pensando os circuitos da economia urbana. Revista Ciência Geográfica, Bauru: Associação dos Geógrafos Brasileiros, v. XVII, n. 1, p. 64-71, jan./dez. 2013. Disponível em: https://www.agbbauru.org.br/publicacoes/revista/anoXVII_1/agb_xvii1_versao_internet/agb_05_jandez2013.pdf Acesso em: 02 maio. 2022.

SILVEIRA, Maria Laura. Circuitos de la economía urbana y nuevas manifestaciones del comercio metropolitano. Cidades, [São Paulo], v. 11, n. 18, p. 78-91, 2014. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/revistacidades/article/view/4246. Acesso em: 21 jul. 2021.

STATISTA RESEARCH DEPARTMENT. Number of Kentucky Fried Chicken restaurants worldwide from 2010 to 2019. STATISTA RESEARCH DEPARTMENT, [S.l.], 21 fev. 2020. Disponível em: https://url.gratis/05704. Acesso em: 10 jun. 2020.

TARDE, Gabriel. As leis da imitação. Lisboa: Res Editora, 1983.

TOZI, Fábio. Meio técnico, tecnologia e tecnobrega: a cidade e a pirataria como possibilidades. Revista Tamoios, [S.l.], v. 6, n. 2, p. 17-28, dez. 2010. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/tamoios/article/view/1415/3000 Acesso em 26 fev. 2021.

TOZI, Fábio. Uma compreensão sistemática do fenômeno da pirataria a partir da teoria dos circuitos da economia urbana: um exercício teórico-metodológico. In: DANTAS, Aldo.; ARROYO, Mónica.; CATAIA, Márcio (orgs.). Dos circuitos da economia urbana aos circuitos espaciais de produção: um diálogo com a teoria de Milton Santos. Natal: Sebo Vermelho, 2017, p. 387-415.

Published

2022-05-13

How to Cite

ARAÚJO, Marina; TOZI, Fábio. KFC chain in Belo Horizonte (MG): an interpretation as from the circuits theory of the urban economy . PerCursos, Florianópolis, v. 23, n. 51, p. 211–237, 2022. DOI: 10.5965/1984724623512022211. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/percursos/article/view/21075. Acesso em: 17 jul. 2024.