The sciences by controversies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984724623522022472

Keywords:

subject, scientist, society, history of sciences, sociology of sciences

Abstract

The Sciences have emerged and consolidated over the last few centuries as one the knowledge that most supported everyday life, changing our mode of existence in the world. This did not happen peaceful for scientists, because the Sciences developed as hegemonic knowledge in Modernity through conflicts and controversies. One of the main points of this development arose from the 1960s, when the Sciences gained new faces due to the multiplicity of perspectives, proposals and theories. This occurred due the inclusion, even if they were marginal, for the some subjects and some social segments, that scientists only studied, but these people studied did not have voice in the University. Added to this, the virtual social networks allowed access to the information, among these, the scientific proposals. Paradoxically, the same fact that made access to information and scientific proposals, allowed contestations about Science by some subjects and organized social segments. From this, our main objective of this text is to analyse these controversies to understand how they constituted the Sciences in contemporary times.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Antonio Bernardes, Fluminense Federal University

Doutor em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP. Docente da Universidade Federal Fluminense - UFF.

 

References

BERNARDES, Antonio. Das perspectivas ontológicas à natureza do internauta: contribuição à epistemologia em Geografia. 2012. 264 f. il. Tese (Doutorado em Geografia) — Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2012.

BUTLER, Judith. Problemas de Gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.

DUSSEL, Henrique. Filosofia da libertação. São Paulo: Edições Loyola, 2007.

FEYERABEND, Paul. Contra o método. São Paulo: Editora UNESP, 2007.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. São Paulo: Graal, 2012.

GERALDINO, Carlos Francisco Gerencsez. A questão da geografia na “Origem das Espécies” de Charles Darwin. Tese (Doutorado em Geografia) — Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2016.

HARAWAY, Donna. Saberes localizados: a questão da ciência para o feminismo e o privilégio da perspectiva parcial. In: Cadernos pagu, n. 5, Campinas, p. 07-41, 1995.

HEGEL, Georg W. F. Fenomenologia do espírito. Petrópolis: Vozes, 2005.

HEIDEGGER, Martin. Ser e tempo. Petrópolis: Vozes, 2015.

KELLER, Evelyn Fox. Qual foi o impacto do feminismo na ciência? In: In: Cadernos pagu, n. 27, Campinas, p.13-34, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-83332006000200003

KUHN, Tomas. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Perspectiva, 2006.

LATOUR, Bruno. Jamais fomos modernos: ensaio de antropologia simétrica. Rio de Janeiro: Editora 34, 1994.

LATOUR, Bruno. Ciência em ação: como seguir cientistas e engenheiros sociedade afora. São Paulo: Ed. UNESP, 2000.

LUKÁCS, György. Ontologia do ser social. Os princípios ontológicos fundamentais em Marx. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 1968.

MARANDOLA JR., Eduardo. Lugar Enquanto Circunstancialidade. In: MARANDOLA JR., Eduardo; HOLZER, Werther; OLIVEIRA, Livia de (org.). Qual o espaço do lugar? Geografia, epistemologia, fenomenologia. São Paulo, SP: Perspectiva, p.227-248, 2014.

SARTRE, Jean-Paul. O ser e o nada. Ensaio de Ontologia Fenomenológica. Petrópolis: Vozes, 1997.

SCHIENBINGER, Londa. O feminismo mudou a ciência? Bauru: EDUSC, 2001.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

MONTEIRO, Carlos Augusto de Figueiredo. A Geografia no Brasil (1934-1977): avaliação e tendências. São Paulo: USP, Instituto de Geografia, 1980.

POPPER, Karl R. A lógica da pesquisa científica. São Paulo: Cultrix, 2008.

RIBEIRO, Djamila. O que é o lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento, 2017.

STENGERS, Isabelle. A invenção das Ciências Modernas. São Paulo: 34, 2002.

Published

2022-08-31

How to Cite

BERNARDES, Antonio. The sciences by controversies. PerCursos, Florianópolis, v. 23, n. 52, p. 472–494, 2022. DOI: 10.5965/1984724623522022472. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/percursos/article/view/20491. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Continuos Demand Articles