Inside, outside, before or after? – The space-time politics of Notícias da América, by Paulo Nazareth

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984724622502021292

Keywords:

latin-american art, performance, Paulo Nazareth, hybrid temporalities, post-utopian

Abstract

This article investigates the performance Notícias da América, by the artist Paulo Nazareth. It identifies discussions (and actions) that handle a plurality of pasts (ancestral, colonial) and, at the same time, open relational perspectives a-typical feature of contemporary art since the 1960s. In that performance, as Nazareth moves through Latin American cities, the images and discourses produced forge a common space between himself, his interlocutors and the landscape. Simultaneously, a multiple temporality emerges in which peripheral subjectivities become visible. It is also from this space-time relationship that other of his artistic productions (such as the series Aqui é arte) can be unfolded.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Natalie Souza de Araujo Lima, Universidade Federal Fluminense - UFF

Doutora em Literatura, Cultura e Contemporaneidade pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro- PUC-Rio. Pós-doutoranda no Instituto de Letras da Universidade Federal Fluminense - UFF.

References

AUSTIN, J. L. How to do things with words. London: Oxford University Press, 1962.

BENJAMIN, Walter. Teses sobre o conceito de história. In: Magia e técnica, arte e política. Obras escolhidas I. Trad. Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 2010 (1ª edição 1994).

__________. Passagens. Org. Willi Bolle. Trad. Irene Aron, Cleonice Paes Barreto Mourão. Belo Horizonte/São Paulo: Editora UFMG/Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2007.

BERGSON, Henri. Matéria e memória. Trad. Paulo Neves. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

BOLAÑO, Roberto. 2666. Trad. Eduardo Brandão. São Paulo: Cia das Letras, 2010.

BURKE, Peter. Testemunho ocular: o uso de imagens como evidência histórica. Trad. Vera Maria Xavier dos Santos. São Paulo: Edusc, 2017.

CALEL, Edgar. "Avulsos de viagem". In: Arte contemporânea LTDA. Rio de Janeiro: Cobogó, 2012.

CARLSON, Marvin. Performance, uma introdução crítica. Trad. Thaïs Diniz, Maria Antonieta Pereira. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

CAMPOS, Haroldo de. “Poesia e modernidade: da morte da arte à constelação, o poema pós-utópico”. In: O arco-íris branco. São Paulo: Imago, 1997.

DELEUZE, Gilles. Diálogos (com Claire Parnet). Trad. José Gabriel Cunha. Lisboa: Relógio D’Água, 2004.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do tempo. Trad. Vera Casa Nova e Márcia Arbex. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.

___________. Sobrevivência dos vagalumes. Trad. Vera casa Nova e Márcia Arbex. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.

FABIÃO, Eleonora. “Performance e teatro – poéticas e políticas da cena contemporânea.” Revista Sala Preta, PPGAC, Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo, vol. 8, 2008, pp. 235-246.

FOGWILL, Rodolfo. Runa. Buenos Aires: Interzona, 2003.

FOSTER, Hal. O retorno do real. Trad. Celia Euvaldo. São Paulo: Ubu Editora, 2017.

FURLANETO, Audrey. “Paulo Nazareth, um artista exótico”, O Globo, Rio de Janeiro, 26 out 2013. Disponível em <http://oglobo.globo.com/cultura/paulo-nazareth-um-artista-exotico-10544447>. Acessado em 10 fev. 2017.

GALEANO, Eduardo. As veias abertas da América Latina. Porto Alegre: L&PM, 2016.

GARRAMUÑO, Florencia. Frutos estranhos: sobre a inespecificidade na estética contemporânea. Rio de Janeiro: Rocco, 2014.

HARTOG, François. Regimes de historicidade: presentismo e experiências do tempo. São Paulo, Autêntica, 2013.

HUYSSEN, Andreas. Culturas do passado-presente: modernismos, artes visuais, políticas da memória. Tradução Vera Ribeiro – 1. Ed. – Rio de Janeiro: Contraponto: Museu de Arte do Rio, 2014.

KIFFER, Ana. “A escrita fora de si”. In: Expansões contemporâneas: Literatura e outras formas. Orgs. Ana Kiffer e Florencia Garramuño. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.

KRAUSS, Rosalind. A escultura no campo ampliado, Arte & ensaios, vol. 17, 2008. pp. 128-137. Disponível em http://www.ppgav.eba.ufrj.br/wp-content/uploads/2012/01/ae17_Rosalind_Krauss.pdf. Acessado em 12 set. 2016.

________. A Voyage to the North Sea – Art in the age of the post-medium condition, 1999. New York: Thames & Hudson, 1999.

LUDMER, Josefina. Aqui América Latina – Uma especulação. Trad. Rômulo Monte Alto. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

________. “Literaturas pós-autônomas”, trad. Flávia Cera, Sopro, n.20, jan. 2010.

MELENDI, María Angelica. “Aqui é arte: Paulo Nazareth”. In: Arte Contemporânea/LTDA. Rio de Janeiro: Cobogó, 2012.

________. Estratégias da arte em uma era de catástrofes. Rio de Janeiro: Cobogó, 2017.

MELO, Janaina. “Caminhos e conversas de viagem”. In: Arte Contemporânea/LTDA. Rio de Janeiro: Cobogó, 2012.

MIGNOLO, Walter. “A colonialidade de cabo a rabo: o hemisfério ocidental no horizonte conceitual da modernidade”. In: LANDER, Edgardo (org). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005.

NAZARETH, Paulo. Arte contemporânea/LTDA. Rio de Janeiro: Cobogó, 2012.

NUNES, Hélio Alvarenga. “Sem essa de ‘outro’, Paulo Nazareth é nós”. In: Arte Contemporânea/LTDA. Rio de Janeiro: Cobogó, 2012.

RUFFEL, Lionel. Brouhaha, Les mondes du contemporain. Paris : Verdier, 2016.

QUIJANO, Anibal. “Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina”. In: LANDER, Edgardo (org). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005.

SARLO, Beatriz. Tempo passado: cultura da memória e guinada subjetiva. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

SUSSEKIND, Flora. “Objetos verbais não-identificados”, O Globo, Rio de Janeiro, 21 set. 2013, Prosa & Verso, pp. 4-5.

TAYLOR, Diana. O arquivo e o repertório: performance e memória cultural nas Américas. Trad. Eliana Lourenço de Lima Reis. Belo Horizonte: Editora UFGMG, 2013.

WARBURG, Aby. “Memórias da viagem à região dos índios Pueblos na América do Norte”. In: Histórias de fantasmas para gente grande: escritos, esboços e conferências. Org. Leopoldo Waizbort. Trad. Lenin Bicudo Bárbara. São Paulo: Cia das Letras, 2015.

ZYLBERKAN, Mariana. “Paulo Nazareth, o andarilho das artes”, Veja.com, São Paulo, 26 mai. 2012. Disponível em <http://veja.abril.com.br/entretenimento/paulo-nazareth-o-andarilho-das-artes/>. Acessado em 23 fev. 2017.

Published

2021-12-22

How to Cite

SOUZA DE ARAUJO LIMA, Natalie. Inside, outside, before or after? – The space-time politics of Notícias da América, by Paulo Nazareth . PerCursos, Florianópolis, v. 22, n. 50, p. 292–318, 2021. DOI: 10.5965/1984724622502021292. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/percursos/article/view/19760. Acesso em: 16 dec. 2024.