Theatricality, Artaud and subjectivity: an analysis proposal for theatricality in life as it is

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984724622502021243

Keywords:

heater of cruelty, Josette Féral, subjectivity studies, psychoanalysis

Abstract

This article is result of the experience of their authors with the psychoanalytic clinic and the theater. As an objective, we aim to articulate the concept of theatricality (Josette Féral) with Antonin Artaud's theater of cruelty, and then develop an analysis of theatricality experienced in the subject's subjective life dimension daily. Artaud's criticism of the ways of doing theater in his time makes us question what is the art or artistic activity that interest us and how it presents itself in our daily lives, addressing cases known to the general public: Joker (2019) from the film with the same name and two real cases, Sandro, of the 174 bus in 2002, and William, who stopped the Rio-Niterói bridge in 2019. With their stories we rescued the reception by listening - which goes far beyond listening - as an essential tool for someone to become a subject. We conclude that theatricality can be an outlet found in daily life, by ordinary citizens, to subvert the Other's discourse, which throws them to the challenge of surviving the violence inherent to suburban life, racism, poverty, physical and speech violence. We believe that, perhaps, by transforming submission into oppression, these real-life characters have at least a moment to change their stories.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Talita Baldin, Universidade Federal Fluminense – UFF

Doutoranda em Psicologia na Universidade Federal Fluminense – UFF. Professora da Faculdades Integradas Maria Thereza – RJ.

Paulo Eduardo Viana Vidal, Universidade Federal Fluminense - UFF

Doutor em Teoria Psicanalítica pela Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ. Professor da Univ. Federal Fluminense – UFF.

Simone Ravizzini, Centro Universitário La Salle – Niterói - UNILASALLE– RJ

Doutora em Teoria Psicanalítica pela Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ. Coordenadora do curso de pós-graduação “Clínica Psicanalítica na contemporaneidade” do Centro Universitário La Salle – Niterói - UNILASALLE– RJ.

References

ARTAUD, Antonin. O teatro e seu duplo. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

ARTAUD, Antonin. Van Gogh o suicidado pela sociedade. 2. ed. Rio de Janeiro: Achiamé, 2004.

ARTAUD, Antonin. Linguagem e vida. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2011.

ESSLIN, Martin. Artaud. São Paulo: Cultrix: Ed. da Universidade de São Paulo, 1978.

EUGÉNIO, Fernanda; FIADEIRO, João. O encontro é uma ferida: excerto da conferência-performance Secalharidade de Fernanda Eugénio e João Fiadeiro. Lisboa: Culturgest, jun. 2012.

FÉRAL, Josette. Além dos limites: teoria e prática do teatro. 1. ed. São Paulo: Perspectiva, 2015.

FERNANDES, Sílvia. Teatralidades contemporâneas. São Paulo: Perspectiva, 2013.

FLORENCE, Jean. Os efeitos da teatralidade. Cena, Porto Alegre, n. 10, p. 1-18, 2011.

FRANÇÓIA, Carla Regina. O simbólico e a clínica psicanalítica: o início da teoria lacaniana. Revista AdVerbum, [s. l.], n. 2, v. 1, p. 87-101, 2007. Disponível em: http://www.psicanaliseefilosofia.com.br/adverbum/Vol2_1/o%20simbolico%20e%20a%20clinica.pdf. Acesso em: 14 maio 2020.

FREUD, Sigmund. Pulsões e suas vicissitudes. Edição Standard das Obras Psicológicas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago Editora, 1996. v. 14.

KRISTEVA, Júlia. El sujeto em proceso. Medellin: Editorial Lealon, 1972. (Série Semiótica)

LACAN, Jean-Jacques. Função e campo da fala e da linguagem em psicanálise. In: LACAN, Jean-Jacques. Escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.

LACAN, Jean-Jacques. O seminário 7: a ética da psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.

LACAN, Jean-Jacques. O seminário 10: a angústia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.

LACAN, Jean-Jacques. O seminário 11: os quatro conceitos fundamentais da psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1979.

LEONARDELI, Patrícia. Teatralidade e performatividade; espaços em devir, espaços do devir. Cena, Porto Alegre, n. 10, p. 1-18, 2011. DOI: https://doi.org/10.22456/2236-3254.20891

MÈREDIEU, Florence. Eis Antonin Artaud. São Paulo: Perspectiva, 2011.

PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. 3. ed. São Paulo: Editora Perspectiva, 2011.

TEIXEIRA, Ana. O teatro da cura cruel. Interface - Comunic, Saúde, Educ, Botucatu, n. 5, p. 187-192, 1999. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32831999000200028

VIEIRA, Marcus André. Real, simbólico e imaginário: a trindade infernal de Jacques Lacan. In: II ENCONTRO DO SEMINÁRIO DE MARCUS ANDRÉ VIEIRA – A TRILOGIA LACANIANA, 2009, Rio de Janeiro. Anais [...] Rio de Janeiro: EBP, 2009. p. 1-16. Disponível em: http://www.litura.com.br/curso_repositorio/rsi___ii___os_tres_registros_e_os_tracos_1.pdf Acesso em: 04 set. 2020.

Published

2021-12-22

How to Cite

BALDIN, Talita; VIDAL, Paulo Eduardo Viana; RAVIZZINI, Simone. Theatricality, Artaud and subjectivity: an analysis proposal for theatricality in life as it is. PerCursos, Florianópolis, v. 22, n. 50, p. 243–269, 2021. DOI: 10.5965/1984724622502021243. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/percursos/article/view/19485. Acesso em: 17 jul. 2024.