Indigenous thinking and historical knowledge: reflections on the functions of history teaching

Authors

  • Kerollainy Rosa Schütz Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984724622482021154

Keywords:

Law 11.645/ 2008, Indigenous authors, History teaching

Abstract

This paper’s objective is thinking about the possible dialogues between theoretical production of indigenous authors and History’s teaching, an intention that is based on the demands driven by the 11.645/2008 law. This legal measure has made the study of indigenous peoples in Brazilian educational institutions mandatory in 2008. The text structure is divided between two parts: the first one contextualizes and analyzes some aspects related to the law and also to its Operational Guidelines, published in 2016. The second part is dedicated to deepen the theoretical features of teaching indigenous History based on the discussions presented for historical education, focusing on the perspective of indigenous narratives and their contributions to historiography and teaching. Thus, the present text focuses on the two dimensions of teaching indigenous history, which are both its social and cognitive function, and to achieve this aim, it based on indigenous authors as Ailton Krenak, Gersem Baniwa and Peter Lee.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Kerollainy Rosa Schütz, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Doutoranda em História pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC.

References

ALMEIDA, Maria Regina Celestino. História indígena: teorias, fontes e métodos em perspectiva interdisciplinar. In: REIS, Tiago Siqueira; SOUZA, Carla Monteiro de; OLIVEIRA, Monalisa Pavonne; JÚNIOR, Américo Alvez de Lyra. Coleção história do tempo presente. Boa Vista: Editora da UFRR, 2019. v. 1. p. 112-130.

BANIWA, Gersem. Direitos humanos e direitos Indígenas na Perspectiva da Lei n. 11.645/2008. In: EDUCAÇÃO EM REDE: culturas indígenas, diversidade e educação. Rio de Janeiro: Sesc, Departamento Nacional, 2019. v. 7. p. 82-105.

BANIWA, Gersem. Gersem José dos Santos Luciano – Gersem Baniwa. [Entrevista cedida a] Maria Aparecida Bergamaschi. Revista História Hoje, Pelotas, v. 1, n. 2, p. 141, 2012. Disponível em: https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/44. Acesso em: 05 mar. 2021. DOI: https://doi.org/10.20949/rhhj.v1i2.44

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Organizado por Ilana Trombka. Brasília: Senado Federal, 2016. 498 p.

BRASIL. Diretrizes Operacionais para a implementação da história e das culturas dos povos indígenas na Educação Básica, em decorrência da lei n. 11.645/2008. [Brasília: Presidência da República], 2016.

BRASIL. Lei n. 11.645, de 9 de janeiro de 2003. Altera a lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “história e cultura afro-brasileira e indígena”. [Brasília: Presidência da República], 10 mar. 2008.

FAUSTO, Carlos, HECKENBERGER, Michael (eds). Time and memory in indigenous Amazonia: anthropological perspectives. Gainesville: University Press of Florida, 2007.

HARTOG, François. Regimes de historicidade: presentismo e experiências do tempo. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Os indígenas no censo demográfico 2010: primeiras considerações com base no quesito cor ou raça. Rio de Janeiro, 2012.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

LEE, Peter. Literacia histórica e história transformativa. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 60, p. 107-146, 2016. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/45979. Acesso em: 27 ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.45979

LEE, Peter J. O ensino de história: algumas reflexões do Reino Unido: entrevista com Peter J. Lee. [Entrevista cedida a] Cristiane Bereta da Silva. Revista Tempo e Argumento, 9.394/1996 Florianópolis, v. 3, n. 2, p. 216-250, 2012. Disponível em: http://www.revistas.udesc.br/index.php/tempo/article/view/2175180304022012216. Acesso em: 27 ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.5965/2175180304022012216

Published

2021-05-21

How to Cite

SCHÜTZ, Kerollainy Rosa. Indigenous thinking and historical knowledge: reflections on the functions of history teaching. PerCursos, Florianópolis, v. 22, n. 48, p. 154–173, 2021. DOI: 10.5965/1984724622482021154. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/percursos/article/view/18990. Acesso em: 17 jul. 2024.