CURATORIAL DESIRES
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234609172017025Keywords:
Curatorshi, Production in art, Contemporary artAbstract
The present text discusses curatorial practices from the perspective of a production in art. It addresses issues such as the objective versus subjective relation that the curator and the artist maintain with the works of art, the particularities that involve the artist-curator practice, as well as the relationship between the organizational/bureaucratic instances and the exercise of curatorship. Authors and artists such as Ricardo Basbaum, Arthur Bispo do Rosário, Maria Esther Maciel, Jacques Rancière, and Cristiana Tejo, with their artistic, reflective and/or curatorial practices, help to understand the curator’s offices, at the same time as they provoke thought in the attempt to weave other perspectives under the action of this emblematic as well as essential professional in the field of contemporary art.
Downloads
References
ARCHER, Michael. Arte Contemporânea: uma história concisa. São Paulo: Mar-tins Fontes, 2001.
BASBAUM, Ricardo. Amo os artistas-etc. In: MOURA, Rodrigo (Org.). Políticas institucionais, práticas curatoriais. Belo Horizonte: Museu de Arte da Pampulha, 2005.
BENJAMIN, Walter. Desempacotando minha biblioteca: um discurso sobre o colecionador. In: Obras escolhidas II - Rua de mão única. São Paulo: Brasiliense, 1995.
BORGES, Jorge Luis. A Biblioteca de Babel. In: Ficções. São Paulo: Círculo do Livro, 1975.
CAUQUELIN, Anne. Arte contemporânea: uma introdução. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
DANZIGER, Leila. Diários Públicos: Jornais e esquecimento. Revista Z Cultural. Ano IV – número 1. Dez. 2007/ Março 2008.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é filosofia?. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992.
FERREIRA, Glória. Escolhas e experiências. In: RAMOS, Alexandre Dias (Org.). So-bre o ofício do curador. Porto Alegre: Zouk, 2010.
GENET, Jean. O ateliê de Giacometti. São Paulo: Cosac & Naify, 2003.
LARROSA, Jorge. A operação ensaio: sobre ensaiar e ensaiar-se no pensamento, na escrita e na vida. Educação & Realidade. Porto Alegre. Faculdade de Educação da UFRGS. V. 01, n. 01, p. 27-43, fev. 1976.
LISPECTOR, Clarice. A paixão segundo G.H. Rio de Janeiro: José Olympio, 1977.
MACIEL, Maria Esther. A memória das coisas: Arthur Bispo do Rosário, Jorge Luis Borges e Peter Greenaway. In: A memória das coisas: ensaios de literatura, cinema e artes plásticas. Rio de Janeiro: Lamparina, 2004.
MATTOS, Daniela. A movência resiliente do artista como curador. Disponível em http://www.forum permanente.org/event_pres/encontros/international-curatorial--encounter/relatos-1/a-movenciaresilien te -do-artista-como-curador. Acesso em 13 de outubro de 2015.
O’DOHERTY, Brian. No interior do cubo branco: a ideologia do espaço da arte. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
PÉREZ-BARREIRO, Gabriel. Jorge Macchi: exposição monográfica. Porto Alegre: Fundação Bienal do Mercosul, 2007.
QUEIRÓS, Bartolomeu Campos de. Vídeo integrante do Projeto Aspectos da Li-teratura Infantil e Juvenil. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=1-z--8O31_qc. Acesso em 2 de dezembro de 2015.
RAMOS, Alexandre Dias (Org.). Apresentação. In: Sobre o ofício do curador. Por-to Alegre: Zouk, 2010.
RANCIÈRE, Jacques. Políticas da escrita. São Paulo: Ed. 34, 1995.
TEJO, Cristiana. Não se nasce curador, torna-se curador. In: RAMOS, Alexandre Dias (Org.). Sobre o ofício do curador. Porto Alegre: Zouk, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Palíndromo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo