Current Artistic Higher Education: perspectives and dilemmas
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234609192017067Keywords:
higher education of fine arts, teaching and learning, professional teacher identity, perspectives, dilemmasAbstract
Think of artistic higher education in fine arts today is to think about the circumstances of the ecological context of student training and also about the way teachers work, taking into account the evidence resulting from both the artistic environment and current society and from the assumptions enumerated by educational policy. Thus this article intends to reflect on the perspectives of teaching-learning in the artistic higher education of fine arts, through the perception of the teachers, prospecting the future. This work focuses on a mixed methodological approach whose objectives are: understand how teachers perceive themselves as professionals; what dilemmas they live in nowadays and how they prospect the formation in the artistic higher education of fine arts. The emerging conclusions of the study highlight the need for curricular reform in higher artistic education, aiming at the innovation of training processes.
Downloads
References
AZEVEDO, S., GONÇALVES, I. (2011), Sustentar o desenvolvimento contínuo de professores e estudantes e capacitá-los para os processos de mudança pessoal, interpessoal e institucional. In: GONÇALVES, I. (Org.). Programa de monitorização e tutorado: oito anos a promover a integração e o sucesso académico no IST/ ed. Gabinete de apoio ao tutorado. Lisboa: Instituto Superior Técnico Press, 2011.
BERNSTEIN, B. Pedagogy, symbolic control and identity: theory, research, critique. Lanham, MD: Rowman & Littlefield, 2000.
BOTOMÉ, S. Pesquisa alienada e ensino alienante. Rio de janeiro: Vozes, 1996.
BRANDÃO, Z. & LELIS, I. Elites acadêmicas e escolarização dos filhos. Educação e Sociedade. São Paulo. V. 24, n. 83, p. 509-26, agosto 2003.
CASHIN, W. Evaluating college and university teaching: reflections of a practitioner. In: SMART, J. (Ed), Higher Education Handbook of Theory and Research. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 2003.
CHOPP, R. ; FROST, S. & JEAN, P. What’s old in new again Alternative Strategies for Supporting Faculty. Change: The Magazine of Higher Learning. V. 33, n.6, p. 43-46, 2001 Disponível em: http://www.tandfonline.com/toc/vchn20/33/6?nav=tocList. Acesso em 15 agosto, 2017.
EÇA, T. A Educação Artística e as prioridades educativas do início do século XXI. Revista Iberoamericana de educação, Madrid: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciência y la Cultura, n. 52, jan./abr. 2010. Disponível em: http://www.rieoei.org/rie52a07.pdf. Acesso em 1 jan. 2016.
FORMOSINHO, J. Formação contínua de professores: Realidades e perspectivas. Aveiro: Universidade de Aveiro, 1991.
GRILLO, M. O lugar da reflexão na construção do conhecimento profissional. In: MOROSINI, M. (Org.). Professor de Ensino Superior: identidade, docência e formação. Brasília: Plano Editora, 2011, p. 75-80.
HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de janeiro: DP&A, 2003.
MANCEBO, D. Trabalho docente: subjetividade, sobre implicação e prazer. Psicologia: Reflexão e Crítica, Rio Grande do Sul: Curso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal, v. 20, n.1, 2007. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18820110 Acesso em 1 jan. 2016.
MARTINS, M. A urgência da criatividade. Revista Millenium, Viseu: Revista do Instituto Politécnico de Viseu, n. 9, jan. 1998. Disponível em: http://www.ipv.pt/millenium/pers9_vmtm.htm Acesso em: 1 jan. 21016.
MICHALKO, M. Los secretos de los genios de la creatividad. Barcelona: Ed. Gestión, 2002.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2006.
MOSQUERA, J., STOBAUS, D. Auto-imagem, auto-estima e auto-realização: qualidade de vida na universidade. Revista Psicologia, Saúde & Doenças, Lisboa: Sociedade Portuguesa de Psicologia da Saúde, v. 7, n.1, p. 83-88, jul. 2006.
PERRENOUD, P. Dez novas competências pra ensinar. Porto Alegre: Artmed editora, 2000.
SANTOS, B. Para um novo senso comum: a ciência, o direito e a política na transição paradigmática. São Paulo: Cortez, 2000.
SCHON, D. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SHULMAN, L. Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review. Cambridge, V. 57, n.1, p.1-22, fev.1987.
ZABALZA, M. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004.
ZABALZA, M. Uma nova didática para o ensino universitário – respondendo ao desafio do espaço europeu do Ensino Superior. Porto: Universidade do Porto, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Palíndromo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo