(MAIL) ART AS PROCESS

Authors

  • Liana Schedler Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234607132015020

Keywords:

mail art, contemporary art, art instituonalization

Abstract

Just like any cultural expression, mail art arises, internationally, from dif- ferent influences and questions that are legacy of prior or contemporary situa- tions. In this article I present some of the- se influences, at least the main, as well as an overview of the artistic and historical context that fed this practice. Starting with issues of the conceptual art and the conceptualists manifestations that oc- curred in Latin América, I relate mail art to this series of artistic proposals that had as main issue the “art object”, the criticism to museum institutions and the place of art in life. Understanding mail art in its in- ternational dimension, finally, I place this practice in the Brazilian artistic context, for which I have particular interest, from the mapping of events and subsequently its recent institutionalization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Liana Schedler, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Bacharela em História da Arte pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Editora e fundadora da Ícone: Revista Brasileira de História da Arte, também atua como pesquisadora e curadora independente.

References

BUCHLOH, Benjamin. Conceptual Art 1962-1969: From the Aesthetic of Administra- tion to the Critique of Institution. Em: “October: the Second Decade - 1986-1996”, Cambridge/Londres, The MIT Press, 1997.

BÜRGER, Peter. Teoria da Vanguarda. Lisboa: Vega, 1993.

FERREIRA, Glória. Arte como Questão: Anos 70. São Paulo: Instituto Tomie Ohtake, 2009.

FREIRE, Cristina, Org.; LONGONI, Ana, Org. Conceitualismos do Sul/Sur. SP: Annablu- me; USP-MAC; AECID, 2009.

FREITAS, Arthur. Arte de Guerrilha: Vanguarda e conceitualismo no Brasil. Editora Edusp, 2013.

LIMA, Ana Paula Felicissimo de Camargo. Fluxus em museus: museus em Fluxus. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas. Campinas, SP : [s. n.], 2009.

NUNES, Andrea Paiva. Todo lugar é possível: a rede de arte postal, anos 70 e 80. Dis- sertação (mestrado) – UFRGS. Instituto de Artes. Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Porto Alegre, BR-RS, 2004.

OLIVEIRA, Emerson Dionísio Gomes de. Memória e Arte: a (in)visibilidade dos acervos de museus de arte contemporânea brasileiros. Tese (doutorado) – UnB. Programa de Pós-graduação em História, Brasília, 2009.

RAMÍREZ, Mari Carmen. Táticas para viver da adversidade: O conceitualismo na Amé- rica Latina. Em: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais EBA, UFRJ. Ano XIV, número 15, 2007.

SMITHSON, Robert. The Collected Writings, 2ª Ed.: The University of California Press, Berkeley and Los Angeles, California; University of California Press, LTD. London, En- gland, 1996.

WOOD, Paul. Modernismo em Disputa: a arte desde os anos quarenta. São Paulo: Cosac & Naify, 1998.

Published

2016-04-18

How to Cite

SCHEDLER, Liana. (MAIL) ART AS PROCESS. Palíndromo, Florianópolis, v. 8, n. 15, p. 020–041, 2016. DOI: 10.5965/2175234607132015020. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/7733. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção aberta