The visual arts teaching curriculum in Paraná: the interferences proposed by regulation on teacher formation and performance
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234607132015081Keywords:
education and action of teachers, visual arts , ParanáAbstract
In this paper, aiming at identifying the intrinsic relationship between tea- cher education and performance, as well as the asymmetries between the curri- cular proposals and the construction of a new teacher profile and teaching ar- ticulated visual arts to the demands of contemporary times, analyzed in the li- ght of historical materialism-dialético, data on Degrees in the state of Paraná Visual Arts. These data come from the master’s research and postdoctoral of the authors, both held by Post-Program Degree in Visual Arts of the State of San- ta Catarina. From qualitative and quanti- tative methodology, based on Creswell (2010) mapped the amount and location of degrees in Parana noting that meet the educational demands of Art discipline in basic education remains short of actual needs. We identify further that only 50% of the courses are in line, fully, with gui- ding documents and laws that interfere with these curriculum. Such theoretical and methodological perspective indica- ted that teacher training-acting is per- meated by the principles of socio-eco- nomic and political order that permeate the contemporary educational practice.
Downloads
References
ALVARENGA, V. M. O projeto de Lei no 7.032/10 prevê linguagens artísticas separadas na Educação Básica: será o fim da polivalência? Linguagens – Revista de Letras, Ar- tes e Comunicação, Blumenau, v. 7, n. 3, p. 261-275, set./dez. 2013.
BOSI, A. Plural, mas não caótico. (Org.). Cultura brasileira: temas e situa- ções. São Paulo: Ática, 1992.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov. br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 30 maio 2015.
. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Arte. Brasília, DF: MEC/SEF, 2001. v. 6.
. Presidência da República. Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras. Brasília, DF 2002. Disponível em: . Acesso em: 30 jun. 2015.
. Presidência da República. Lei nº 11.645, de 10 de março de 2008. História da Cultura Afro-Brasileira e Indígena. Brasília, DF 2008. Disponível em: . Acesso em: 30 jun. 2015.
. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação/Câmara de Educa- ção Superior. Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação em Artes Visuais, bacharelado e licenciatura. Brasília, DF 2009. Disponível em: . Acesso em: 25 jul. 2014.
. Projeto de Lei nº 7.032, de 24 de março de 2010. Altera os §§ 2º e 6º do artigo 26 da lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que fixa as diretrizes e bases da educação nacional, para instituir, como conteúdo obrigatório no ensino de Artes, a música, as artes plásticas e as artes cênicas. Brasília, DF 2010. Disponível em: . Acesso em: 10 abr. 2015.
BUJÁN, F. La construcción de un observatorio latinoamericano de la formación de profesores de artes en las universidades. Revista Educação, Artes e Inclusão, v. 8, n. 2, 2013.
CANCLINI, N. G. A socialização da arte: teoria e prática na América Latina. São Paulo: Cultrix, 1984.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Tra- dução de Magda Lopes. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.
CURITIBA. Currículo Básico: uma contribuição para a escola pública brasileira. Secre- taria Municipal da Educação. Curitiba: Imprensa Oficial, 1988.
FONSECA DA SILVA, M. C. R. Formação de professores de arte e perspectivas de atu- ação política. In: ENCONTRO REGIONAL DA FEDERAÇÃO DE ARTE EDUCADORES DA REGIÃO SUL, 2.; SIMPÓSIO DA LICENCIATURA EM ARTES VISUAIS, 3., 2010. Anais... 23 a 27 ago. 2010.
. Formação do Professor de Arte: da formação na licenciatura à formação continuada. 2013. Disponível em: <http://www.revista.art.br/site-numero-14/maria- cristina-rosa.pdf >. Acesso em: 25 abr. 2014.
HILLESHEIM, G. B. D. Um olhar para as pesquisas que abordam a formação de pro- fessores de artes visuais: caminhos percorridos e a percorrer. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Universidade do Estado de Santa Catarina, Centro de Artes, Flo- rianópolis, 2013.
KLEIN, L. Cadernos da Escola Guaicuru. Elaboração da Proposta Pedagógica para o Ensino Fundamental Ciclo I e II. Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso do Sul, MS, 2000. Disponível em: . Acesso em: 09 set. 2015.
MARX, K.; ENGELS, F. Crítica da educação e do ensino. Introdução e notas de Roger Dangeville. Lisboa: Moraes, 1978.
MARX, K. Manuscritos Econômico-Filosóficos. Lisboa. Edições 70, 1989. SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Tradução de Ernani F. da
F. Rosa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SAVIANI, D. Educação socialista, pedagogia histórico-crítica e os desafios da socieda- de de classes. In: LOMBARDI, J.; SAVIANI, D. (Orgs.). Marxismo e educação: debates contemporâneos. Campinas: Autores Associados: HISTEDBR, 2005.
. O lunar de Sepé: paixão, dilemas e perspectivas na educação. Campinas: Autores Associados, 2014.
VASCONCELLOS, Sônia Tramujas. As mudanças nos cursos de formação de profes- sores de artes visuais: entre claridades e sombras. In: Anais do I Encontro do Grupo de Pesquisa em Arte, Educação e Formação Continuada. p. 1 - 8. Faculdade de Artes do Paraná, Curitiba/PR, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Consuelo Schlichta, Valéria Alvarenga
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo