La Formación Superior en Artes Mediatiazada por Dispositivos Hipermediales Dinámicos

Authors

  • Federico Buján National University of the Arts image/svg+xml
  • Patricia Silvana San Martín National Scientific and Technical Research Council image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234605102013067

Keywords:

Higher Education in Arts, semiotic perspective, Dynamic Hypermedial Device

Abstract

This article discusses aspects of higher education in arts using Information and Communication Technologies (ICT) from a semiotic perspective. The aspects are based on the theoretical and methodological framework of Dynamic Hypermedia Devices (DHD) on the understanding that the complexity of the phenomena in question demands a complex and interdisciplinary vision able to account for the multiple dimensions that compose them. After conceptualizing the notion of DHD and its semiotic bases, it presents a case that was developed in a public university in Argentina where it was set up, in the sphere of a research project, an experience of higher education in arts through the configuration of a contextualized DHD, in response to the disciplinary specificity.  Finally,  we conclude that the approach is consistent for conceptualizing mediation education issues in the current physical and virtual context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Federico Buján, National University of the Arts

Doutor em Humanidades e Artes pela Universidad Nacional de Rosario (UNR). Realizou estágio pós-doutoral na Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (USP). Atualmente é professor e pesquisador no Instituto Universitario Nacional del Arte (IUNA), bolsista pós-doutoral do Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) desenvolvendo pesquisas na área das Tecnologias da Informação e da Comunicação aplicadas a contextos educativos e de pesquisa, e integra o Observatório da Formação de Professores de Artes (CAPES-MINCYT).

Patricia Silvana San Martín, National Scientific and Technical Research Council

Doutora em Humanidades e Artes (UNR), pesquisadora categoria Independente do CONICET, e docente-pesquisadora UNR categoria I (Argentina). Sua trajetória de pesquisa e desenvolvimento focaliza-se nas Tecnologias da Informação e da Comunicação aplicadas a contextos educativos, de pesquisa e cidadania. É líder do programa de pesquisas Dispositivos Hipermediais Dinâmicos no Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación - IRICE (CONICET-UNR). Recebeu distinções nacionais e internacionais por sua produção.

References

BUJÁN, F. Interpenetración sistémica y procesos educativos. Semeiosis: Semiótica e Transdiciplinaridade em Revista, São Paulo, Nº 2, ECA-USP, maio de 2011. Disponível em: http://www.semeiosis.com.br/interpenetracion-sistemica-y-procesos-educativos/. Acesso em: set. 2013.

CULIOLI, A. Escritos. Buenos Aires: Santiago Arcos, 2010.

DEY, A.K.; SALBER, D.; ABOWD, G. A Conceptual Framework and a Toolkit for Supporting the Rapid Prototyping of Context-Aware Applications, anchor article of a special issue on Context-Aware Computing. Human-Computer Interaction (HCI) Journal, Vol. 16 (2- 4), 2001.

GUARNIERI, G. El modo interactivo del Dispositivo Hipermedial Dinámico (Tesis doctoral). Facultad de Humanidades y Artes, Universidad Nacional de Rosario (UNR), 2011.

LITWIN, E. Las configuraciones didácticas. Una nueva agenda para la enseñanza superior. Buenos Aires: Paidós, 1997.

LUHMANN, N. Sistemas Sociales: lineamientos para una teoría general. Barcelona: Anthropos, 1998.

MAINGUENEAU, D. Análisis de textos de comunicación. Buenos Aires: Nueva Visión, 2009.

PERAYA, D. Médiation et médiatisation: le campus virtual. Revue Hermès, Nº 25, Paris: CNRS Éditions, p. 153-167, 1999.

SAN MARTÍN, P. Hipertexto. Seis propuestas para este milenio, Buenos Aires: La Crujía, 2003.

SAN MARTÍN, P. Hacia un dispositivo hipermedial dinámico. Educación e investigación para el campo audiovisual interactivo. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes (UNQUI), 2008.

SAN MARTÍN, P. et al El Dispositivo Hipermedial Dinámico Campus Virtual UNR. Secretaría de Tecnologías Educativas y Gestión, Universidad Nacional de Rosario (UNR), 2010.

SAN MARTÍN, P.; TRAVERSA, O. (Comp.) El Dispositivo Hipermedial Dinámico Pantallas Críticas. Buenos Aires: Santiago Arcos, 2011.

TRAVERSA, O. Aproximaciones a la noción de dispositivo, Signo y Seña, Nº 12, Buenos Aires, Revista del Instituto de Lingüística, Universidad de Buenos Aires (UBA), p. 233-247, abril de 2001.

TRAVERSA, O. Dispositivo-Enunciación: en torno a sus modos de articularse. In: SAN MARTÍN, P. y TRAVERSA, O. El Dispositivo Hipermedial Dinámico Pantallas Críticas. Buenos Aires: Santiago Arcos, 2011, Cap. 1, p. 17-29.

VERÓN, E. La semiosis social: fragmentos de una teoría de la discursividad. Barcelona:Gedisa, 1987.

VERÓN, E. Fragmentos de un tejido. Barcelona: Gedisa, 2004.

VERÓN, E. Du sujet aux acteurs. La sémiotique ouverte aux interfaces. In: BOUTAUD, J-J; VERÓN, E. Sémiotique Ouverte. Itinéraires sémiotiques en communication. Paris: Lavoisier, Hermès Science, 2007.

VERÓN, E. La semiosis social, 2. Ideas, momentos, interpretantes. Paidós: Buenos Aires, 2013.

Published

2014-01-29

How to Cite

BUJÁN, Federico; SAN MARTÍN, Patricia Silvana. La Formación Superior en Artes Mediatiazada por Dispositivos Hipermediales Dinámicos. Palíndromo, Florianópolis, v. 5, n. 10, 2014. DOI: 10.5965/2175234605102013067. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/4225. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática