Família e Museu de Arte: A Acessibilidade de Pessoas com Deficiência nos Espaços Expositivos
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234604072012133Keywords:
Family, Accessibility, Inclusion, Exhibition space, MuseumAbstract
This paper approach the topics Family and Inclusion, discussing aspects of accessibility in the cultural and exhibition spaces. The text presents reflections on the importance of effective programs that integrates people with disabilities, the family and the museum. The dialogue is guided by research conducted in Masters Degree of Visual Arts, completed in 2011, wich explored data about what the families think about the artistic formation of children with disabilities. There is the issue of accessibility in museums and exhibition spaces in Florianópolis, from the speech of the mothers interviewed. It shows possibilities to approximate family of cultural institutions, questing non-formal education field, as well as debates that permeate the cultural heritage and educative mediation.
Downloads
References
Convenção sobre o Direito das Pessoas com Deficiência: Protocolo Facultativo à Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência. Brasília: Secretaria Especial dos Direitos Humanos, 2007.
BOURDIEU, P. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2007.
_________. Futuro de classe e causalidade do provável. In: NOGUEIRA, M. A.; CATANI, A. (Org.). Escritos de educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.
_________. Leis da difusão cultural. In: BOURDIEU, P.; DARBEL, A. O amor pela arte: os museus de arte na Europa e seu público.São Paulo: Zouk, 2003.
BOURDIEU, P.; DARBEL, A. O amor pela arte: os museus de arte na Europa e seu público.São Paulo: Zouk, 2003.
BUENO, R. P. P. A arte na diferença: um estudo da relação da arte/conhecimento do deficiente mental. Piracicaba, SP, 2002, 218 p. Tese de Doutorado - Faculdade de Educação, Universidade Metodista de Piracicaba.
DEWEY, J. Tendo uma experiência. In: Arte como experiência – Os pensadores. São Paulo: Abril SA Cultural, 1974.
MARTINS, M. C. Conceitos e terminologia – Aquecendo uma transforma-ação: atitudes e valores no ensino de Arte. In: BARBOSA, A. M. (org.). Inquietações e mudanças no ensino da arte. São Paulo: Cortez, 2008a.
PARÂMETROS CURRICULARES NACIONAIS: arte / Ministério da Educação.Secretaria da Educação Fundamental. Brasília: A Secretaria, 2001.
PAREYSON, L. Os problemas da Estética. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
SETTON, M. G. J. A teoria do habitus em Pierre Bourdieu: uma leitura contemporânea. Revista Brasileira de Educação, Maio/Jun/Jul/Ago 2002 Nº 20. Disponível em: . Acesso em: 17.12.2010. TOURINHO, I. Educação Visual: pensando o currículo através de perguntas. In: MEDEIROS, Ana Beatriz de (org.). Arte em pesquisa: especificidades. Brasília – DF: Editora da Pós-Graduação em Arte da Universidade de Brasília, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Priscila Anversa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo