Considerations and ambivalence about the tosco aesthetic
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234615362023e0007Keywords:
aesthetic, tosco, contemporary artAbstract
The adjective ‘tosco’ is present in Portuguese language carrying a deliberately negative connotation, qualifying things as gross, rude, cringeworthy, among other definitions. This article has the objective of observing how these attributes are used for an aesthetic qualification of diverse visuals, weaving relations between image, viewer and contemporary world. Using considerations about similar aesthetics, like the grotesque, it intends to investigate how an aesthetic category named as tosca would be delimited, and how visual expressions derived from it would be constructed. Also, on the basis of examples from contemporary art, it will investigate the subversive potencies of an aesthetic constructed inside these lines, considering the effects that a proposition of visual relation would have over subjectivity.
Downloads
References
AVELAR, Ana. No Grande Vidro: a pintura das fulerices. Brasília, 2009. Disponível em: https://www.premiopipa.com/pag/camila-soato/. Acesso em: 26 jan 2023.
BEIGUELMAN, Giselle. O que dizem as imagens do presidente?. Revista Zum, [S. l.], 2019. Disponível em: http://www.desvirtual.com/imagem-do-presidente/. Acesso em: 12 fev. 2023.
BERGAMO, Mônica. ‘É para enfiar no rabo de vocês da imprensa essa lata de leite condensado’, diz Bolsonaro. Folha de S. Paulo. 2021. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/colunas/monicabergamo/2021/01/e-para-enfiar-no-rabo-de-voces-da-imprensa-essa-lata-de-leite-condensado-diz-bolsonaro.shtml. Acesso em: 12 fev. 2023.
BRAGA, Paula. Arte contemporânea: modos de usar. São Paulo: Elefante, 2021. 312 p.
CAUQUELIN, Anne. Arte contemporânea: uma introdução. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
DALPIZZOLO, Jaqueline; RAHDE, Maria Beatriz Furtado. Considerações sobre uma estética contemporânea. In: E-Compós. 2007. Disponível em: https://doi.org/10.30962/ec.149. Acesso em: 26 jan. 2023
DECLERCQ, Marie. Arte de direita. Tab UOL. 2020. Disponível em: https://tab.uol.com.br/stories/arte-de-direita/. Acesso em: 12 fev. 2023.
DUNKER, Christian. Ensaio sobre o "Tosco Brasileiro" na filosofia e nas artes. 2019. Disponível em: https://artebrasileiros.com.br/opiniao/carteiro-do-inconsciente/ensaio-sobre-o-tosco-brasileiro-na-filosofia-e-nas-artes/. Acesso em: 26 jan. 2023.
FELDMAN, Ilana. O apelo realista. Revista FAMECOS, Porto Alegre, v. 15, n. 36, p. 61-68, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2008.36.4416. Acesso em: 16 abr. 2022.
GUATTARI, Félix & ROLNIK, Suely. Cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes. 1999.
HOUAISS. Dicionário eletrônico Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009
PORTILHO, Osmar. Dolly faz propaganda “não tosca” e fãs se desesperam na web. Vírgula, [S. l.], 12 fev. 2016. Disponível em: https://www.virgula.com.br/diversao/dolly-faz-propaganda-nao-tosca-e-fas-se-desesperam-na-web/. Acesso em: 12 fev. 2023.
SCHWARCZ, Lilia Moritz. Bolsonaro e o seu reino: retóricas visuais de poder. Revista Zum. Rio de Janeiro. Jul. 2020. Disponível em: https://revistazum.com.br/zum-quarentena/bolsonaro-e-seu-reino/. Acesso em: 12 fev. 2023.
SOATO, Camila. Situações: Poética da fuleragem. Orientador: Nivalda Assunção de Araújo. 2013. Dissertação (Mestrado em Arte) - Instituto de Artes da Universidade de Brasília, Brasília, 2013. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/16712. Acesso em: 26 jan. 2023.
VÁZQUEZ, Adolpho Sánchez. Convite à estética. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999. 336 p.
VILAR, Gerard. Arte contemporânea e precariedade. Revista-Valise. Tradução: Aldones Nino. Porto Alegre, ano 7, v. 7, ed. 13, p. 137-153, 7 set. 2017. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/RevistaValise/article/view/76553. Acesso em: 26 jan. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Gabriel Silva Batista, Roberta Stubs Parpinelli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo