A/r/tografica research in the territory of pedagogy and sensibilities
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234615352023031Keywords:
Aesthetic (arts), Arts, Artistic creation, Art-educationAbstract
The research A/r/tographic in the territory of pedagogy aims to think the A/r/tography as a research methodology in the context of a Pedagogy course, understanding the role of the artist/researcher/teacher and academics, as (inter)speakers in artistic and cultural (re)invention and creation processes. The methodology has an A/r/tographic approach, with three Aesthetic Workshops developed over a semester. The choice was made by our desire to share experiences with Pedagogy academics, mobilized by music, modeling and craftsmanship, fields that connect with our training as artists/ researchers/ teachers. What drove us to thematic choice and methodology was the understanding that in a formative process, narratives educate us and move us to (re)invent the already invented. Art in its breadth and complexity enables the appropriation of reality and our imaginary power. The production of data was anchored in sound, visual and body narratives, having as conceptual/methodological basis, the interpretative analysis, translated into attitudes and ways of being and thinking. The processes/results indicated that the (inter)speakers, Pedagogy academics, understood the sense of training as an itinerary journey through the Arts and sensibilities. The Aesthetic Workshops potentiated the being together and the formative paths in an identity, ethical and aesthetic construction.
Downloads
References
ALBUQUERQUE, Moema Helena Koche de. Formação docente para educação infantil no Brasil: configurações curriculares nos cursos de Pedagogia. 2013. 198 f. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2013.
ARAÚJO, Anna Rita Ferreira de. A formação em arte nos cursos de pedagogia em Goiás. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 37., 2015, Florianópolis. Anais eletrônicos [...] Florianópolis: UFSC, 2015. p. 1-13. Disponível em: http://www.anped.org.br/sites/default/files/trabalho-gt24-4307.pdf . Acesso em: 28 set. 2022.
BIRCK, Rosemeri. Ensino da arte em cursos de pedagogia: a busca pela formação humana. Revista Acta Scientiarum - História e filosofia da educação, [S.l.], v. 43, e54923, 2021. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/54923 . Acesso em: 27 set. 2022.
COPLAND, Aaron. Como ouvir e entender música. Tradução Luiz Paulo Horta. 2. ed. São Paulo: Realizações Editora, 2014.
COSTA, Rita de Cássia Fraga da. Artesania: formação cultural, construções identitárias e experiências sensíveis na terceira idade. 2019. 159 f. Dissertação (Mestrado em Educação), Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade da Região de Joinville, Joinville, 2019. Disponível em: https://www.univille.edu.br/account/mestradoedu/VirtualDisk.html/downloadDirect/1502804/Rita_de_Cassia_Fraga_da_Costa.pdf . Acesso em: 12 set. 2022.
DIAS, Belidson. A/r/tografia como Metodologia e Pedagogia em Artes. In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rita L. (org.). Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013. p. 21-26.
GATTI, Bernadete Angelina. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 11-15., out./dez. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/R5VNX8SpKjNmKPxxp4QMt9M/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 20 set. 2022.
GATTI, Bernadete Angelina; BARRETO, Elba Siqueira de Sá. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: Unesco, 2009.
GOMES, Marineide de Oliveira. O lugar da formação de professores de educação infantil em cursos de pedagogia: formação menor para o trabalho com crianças pequenas? In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 38., 2017, São Luís. Anais eletrônicos [...] São Luís: UFMA, 2017. Disponível em: http://38reuniao.anped.org.br/sites/default/files . Acesso em: 28 set.2022.
HAAR, Michel. A obra de arte: ensaio sobre a ontologia das obras. [Tradução Maria Helena Kühnner]. Rio de Janeiro: DIFEL, 2000. (Coleção Enfoques - Filosofia).
IRWIN, Rita L. Comunidades de prática a/r/tográfica [Tradução Luiza Gunther] In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rila L. (org.). Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013. p. 155-167.
IRWIN, Rita L.; SPRINGGAY, Stephanie. A/r/tografia como forma de pesquisa baseada na prática. [Tradução Tatiana Fernandez] In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rila L. (org.). Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013. p. 137-154.
KOVADLOFF, Santiago. O silêncio primordial. Tradução de Eric Nepomuceno e Luís Carlos Cabral. Rio de Janeiro: José Olympio Editora, 2003.
KRAUSS, Rosalind. Caminhos da escultura moderna. Tradução Julio Fischer. São Paulo: Editora Martins Fontes, 1998.
KRAUSS, Rosalind. Perpetual inventory. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 2010.
LAMPERT, Jociele. Arte contemporânea, cultura visual e formação. Docente. Tese (Doutorado em Artes Visuais), Escola de Comunicação e Artes, USP. São Paulo: USP, 2009.
LEITE, Maria Isabel; OSTETTO, Luciana Esmeralda. Arte, infância e formação de professores. Campinas: Papirus, 2004.
MARTINS, Mirian Celeste. De ponta-cabeça: descobrir percepções sensíveis pelos olhos de aspirantes a professores. Revista Gearte, Porto Alegre, v. 8, n. 2, p. 226-252, maio/ago. 2021. Disponível em: https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:4GEFgn6kmD0J:https://www.seer.ufrgs.br/gearte/article/viewFile/117500/63976&cd=1&hl=pt-BR&ct=clnk&gl=br . Acesso em: 10 set. 2022.
MARTINS, Mirian Celeste. Pensar juntos mediação cultural: [entre]laçando experiências e conceitos. 1. ed. São Paulo: Terracota Editora, 2014.
MARTINS, Mirian Celeste; LOMBARDI, Lúcia Maria Salgado dos Santos. A arte na pedagogia e a formação do professor para educação infantil e anos iniciais: inquietações e esperanças. Trama Interdisciplinar, São Paulo, v. 6, n. 2, p. 23-36, maio/ago. 2015. Disponível em: https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:sfw_zqceEaMJ:https://www.seer.ufrgs.br/gearte/article/viewFile/117499/63973&cd=2&hl=pt-BR&ct=clnk&gl=br . Acesso em: 10 set. 2022.
MEIRA, Marly. O sentido de aprender pelos sentidos. In: PILLOTTO, Silvia Sell Duarte; BOHN, Letícia Ribas Diefenthaeler (org.). Arte/Educação: ensinar e aprender no ensino básico. Joinville: Editora da Univille, 2014. p. 53-62.
MEIRA, Marly Ribeiro. Filosofia da criação: reflexões sobre o sentido do sensível. v.4, 3. ed. Porto Alegre: Mediação, 2009.
MEIRA, Marly Ribeiro; PILLOTTO, Silvia Sell Duarte. Arte, afeto e educação: a sensibilidade na ação pedagógica. Porto Alegre: Mediação, 2010.
MOMOLI, Daniel; EGAS, Olga. A dimensão estética na formação dos pedagogos. Trama Interdisciplinar, São Paulo, v. 6, n. 2, p. 59-74, maio/ago. 2015.
OSTETTO, Luciana Esmeralda; SILVA, Greice Duarte de Brito. Formação docente, Educação Infantil e arte: entre faltas, necessidades e desejos. Revista Educação e Cultura Contemporânea, [on-line], v. 15, n. 41, p. 260-287, 2018. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2238-12792018000400260&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 28 set. 2022.
PENNA, Maura. Música(s) e seu ensino. 2. ed. Porto Alegre: Sulina, 2015.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. Tradução Mônica Costa Netto. 2. ed., São Paulo: Editora 34, 2009.
RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. [Tradução Lilian do Valle]. 3. ed., Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2015.
STRAPAZZON, Mirtes Antunes Locatelli. Singela Graça. Composição para piano. Joinville, 2020.
VIANNA, Maria Letícia Rauen. Desenhos estereotipados: um mal necessário ou é necessário acabar com este mal? Revista Advir. Rio de Janeiro, n. 5, [n.p], 2012. Disponível em: https://www.academia.edu/36972093. Acesso em: 20 set. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Rita de Cássia Fraga da Costa, Silvia Sell Duarte Pillotto, Mirtes Antunes Locatelli Strapazzon
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo