Speeches to the mirror: limits and violations of the institutional monologue

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234606112014130

Keywords:

curatorship, curatorial practices, contemporary art, institutional speeches, limits

Abstract

An essay on the limits of contempo- rary curatorial practice, about control and speech strategies on the contemporary art circuits, and the possible alienation from its original object. Is it possible that such an interesting notion as the understanding of curation as co-creation (or co-produc- tion) turns to be the speech of a curatorial practice used as an instrument of its own agenda? Can curatorial work, by crossing its desirable limits, to become corrosive to the art? Structures that are necessarily born from dialogic practices, in an effort of self-sufficiency, would tend to control aesthetic poetic projects, or worse, would tend to the production of their own future objects of analysis?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maurício Penteado Trentin, University of São Paulo

Artista e designer, doutorando em Poéticas Visuais (2013) pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo - ECA/USP.  Mestre em Comunicação e Semiótica (2010) pelo Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica da Universidade Católica de São Paulo COS - PUCSP. Graduado em Desenho Industrial/ Comunicação Visual (1994) pela Universidade Presbiteriana Mackenzie com especializações na School of Visual Arts NY, NYFA (New York Film Academy) e Parsons New York (1998). 

Pesquisa artística em poéticas contemporâneas, sistemas tautológicos, traduções intersemióticas e narrativas não-lineares. Pesquisa teórica sobre categorização de objetos estéticos, processos de criação, possibilidades de mapeamento interpretativo e condições semióticas da produção contemporânea. 
Com passagens pela FAAP (multimeios, e.c., 2007) e pelo Atelier Mundo Novo (Procedência e Propriedade 2010), criando imagens, dispositivos e sistemas de ressignificação desde 2005, atua como diretor de arte e designer, em projetos comissionados ATL, BTL e de desenho industrial desde 1994. Trabalhos de design gráfico e direção de arte publicados pelas revistas Archive, Publicis Worldwide Review, pelos Anuário de Fontes Digitais Brasileiras da ADG e Anuário do Clube de Criação de São Paulo, e trabalhos de desenho industrial publicados pelas revistas Arquitetura e Urbanismo, ArqDesign, KAZA, Casa Vogue, Viver Bem e pelo jornal Folha de S.Paulo.

Membro do CCSP (Clube de Criação de São Paulo), da ADP (Associação dos Designers de Produto), da ADG ( Associação dos Designers Gráficos do Brasil) e do Núcleo Contemporâneo do MAM (Museu de Arte Moderna de São Paulo). Artista pesquisador do grupo Poéticas Digitais da ECA/USP.

Artista Pesquisador @ Poeticas Digitais Group_ECA/USP


Designer @ mt | artdirectiondesign


Industrial Designer @ INTRO | www.mauriciotrentin.com

References

BAUDRILLARD, Jean. Simulacros e simulação. Lisboa: Relógio d’água, 1981. BELTING, Hans. Likeness and Presence. Paperback ed. Chicago: The University of Chicago Press, 1996.

_________. O fim da história da arte. 1ª ed. São Paulo: Cosac Naify, 2005.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In Obras escolhidas – Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1996.

BOURRIAUD, Nicolas. Estética relacional. São Paulo: Martins Editora, 2009. CAUQUELIN, Anne. Arte contemporânea. Uma introdução. São Paulo: Martins Editora, 2005.

DANTO, Arthur C. A transfiguração do lugar-comum. Uma filosofia da arte. 1ª ed. São Paulo: Cosac Naify, 2005.

_________. Após o fim da arte. A arte contemporânea e os limites da história. 1ª ed. São Paulo: Edusp, 2006.

FERREIRA, Glória; COTRIM, Cecilia. Escritos de artistas: anos 60/70. 2ª ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2009.

GREENBERG, Clement. Estética doméstica. São Paulo: Cosac Naify, 2002. OBRIST, Hans Ulrich. Uma breve história da curadoria. São Paulo: Bei, 2010.

O’NEILL, Paul. The Culture of Curating and the Curating of Culture(s). Cambridge: MIT Press, 2012.

PETRY, Michael. The Art of Not Making. New York: Thames & Hudson, 2011. TAVARES, Gonçalo M. O senhor Valéry e a lógica. Rio de Janeiro: Casa da palavra, 2011.

TRENTIN, Maurício. Possibilidades comunicacionais e relacionais entre obras de arte e seus intérpretes como base para categorização da produção contemporânea. São Paulo: COS_PUCSP, 2010.

TOMKINS, Calvin. Duchamp. 1ª ed. São Paulo: Cosac Naify, 2005.

Published

2014-07-31

How to Cite

TRENTIN, Maurício Penteado. Speeches to the mirror: limits and violations of the institutional monologue. Palíndromo, Florianópolis, v. 6, n. 11, p. 130–144, 2014. DOI: 10.5965/2175234606112014130. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/2175234606112014130. Acesso em: 19 may. 2024.