Technophobia: technological changesand transformations in the human perception

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234606112014098

Keywords:

new tecnhologies , body and machine , fear of technology , art and tecnhology

Abstract

Hannah Arendt classifies the human activity in three different categories: labor, work and action. This article intends to relate these categories with the concept of technology according to various authors, such as Cupani, Dias and Epstein, who indicate that the technologi- cal object is broader than the common sense assumptions. Being the technological object closely related to Arendt’s concepts of production, we emphasized the importance of technologies in the human condition, since, for the author, it depends mainly on man’s capacity to produce. According to this context, this paper tries to establish a relation between man and machine, and the subjective relations proposed by the artistic object of the art technology, thereby analyzing the context in which man relates to machine in his environment, building through these relations and influences that permeate the entire culture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARENDT, Hannah. A condição humana. 11. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2011.

BRET, Michel. Apprendre et créer par l’expérimentation interactive. Disponível em: <http://www-inrev.univ-paris8.fr/extras/Michel-Bret/cours/bret/art/2005/appren- dre_et_creer/apprendre_et_creer.htm>. 2005.

CUPANI, Alberto. Filosofia da Tecnologia: Um convite. Florianópolis: Editora da UfSC, 2011.

DIAS, Cristiane. A escrita como tecnologia da linguagem. Coleção Hipers@beres – Livro Digital: Tecnologias de linguagem e produção do conhecimento, Santa Maria, 2009.

EPSTEIN, Isaac. Cibernetica. São Paulo: Ática, 1986. 88p. (Serie Principios ; v.62).

LAFUNAMBULE Virtuelle. São Paulo: Emoção Art.ficial, 2000. Vídeo de internet, P&B. Disponível em: <http://www.emocaoartficial.org.br/en/artistas-e-obras/emocao-3-0/>. Acesso em: 5 abr. 2014.

LEVY, Pierre. O que é o virtual? São Paulo: Editora 34, 1996.

MIKKELSON, David P. (Org.). Ban dihydrogen monoxide! Collected via e-mail, 1997. Disponível em: <http://www.snopes.com/science/dhmo.asp>. Acesso em: 3 abr. 2013.

NARDIN, H. O. Objeto e Instalação - Processos de criação e apreciação em artes plás- ticas. In: ENCONTRO CENTRO-OESTE ANPAP, 1., 2000, Goiânia, GO; Anais… Goiânia, GO: ANPAP, 2000.

PLAZA, Julio. ARTE E INTERATIVIDADE: AUTOR-OBRA-RECEPÇÃO, 2000. Disponível em: <http://www.ehu.es/netart/alum0506/Ines_Albuquerque/ARTE E INTERATIVI- DADE.htm>. Acesso em: 25 out. 2013.

POLD, Søren Bro. “Interface Perception: The Cybernetic Mentality and It´s Critics: Übermorgen.com”. In: ANDERSEN, Christian Ulrik; POLD, Søren Bro. Interface Criti- cism. Aesthetics Beyond Buttons. Aarhus University Press, 2011, pp. 91- 113.

SANTAELLA, Lúcia. Por que as comunicações e as artes estão convergindo. São Pau- lo: Paulus, 2005.

SOGABE, Milton. Arte e tecnologia. In: LEÃO, Lúcia. DERIVAS: Cartografias do cibe- respaço. São Paulo: Anna Blume; Senac, 2004. pp. 127-135.

______. Falsa Interface como recurso poético na obra interativa. In: ENCONTRO NACIONAL ANPAP, 2013, Belém. Anais... Belém: ANPAP, 2013. pp. 2276-2282.

VASCONCELLOS, Maria José Esteves de. Pensamento Sistêmico: O novo paradigma da ciência. 7a edição Campinas, SP: Papirus, 2002.

Published

2014-07-31

How to Cite

BORN, Rodrigo. Technophobia: technological changesand transformations in the human perception. Palíndromo, Florianópolis, v. 6, n. 11, p. 98–113, 2014. DOI: 10.5965/2175234606112014098. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/2175234606112014098. Acesso em: 19 may. 2024.