Mimicking elements of the arts’ system to discuss it?
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234606112014050Keywords:
mimicry, contemporary art , digital artAbstract
Contemporary artists, aiming launching provocations, play with ambiguity and alterity in their production to discuss elements of the visual arts’ system itself - the figure of the artist, the museum, the cultural journalism, etc. In dialogue, we analyze the projects of artists such as Yuri Firmness (with his “invented artist” Souzousareta Geijutsuka) and Bruno Moreschi (with his project ART BOOK, where he creates an encyclopedia of art with 50 fictional artists designed by him). In this context, the research involves the practical development of the persona of a “technological artist” - a chatbot that pretends to be an artist acting in a “teleperformance” on the Internet - supposedly introducing a “direct” relationship between artist and audience.
Downloads
References
BOURRIAUD, N. Pós-produção. São Paulo: Martins, 2009.
BULHÕES, M. A. Considerações sobre o Sistema das Artes Plásticas. In: PORTO ARTE, Porto Alegre, v.2, n.3, maio 1991.
SODRÉ, M. Eticidade, campo comunicacional e midiatização. In: MORAES, D. (org.). Sociedade Midiatizada. Rio de Janeiro: Mauad, 2006. p. 19-31.
DONATI, L. A. P. Análise Semiótica do Site Jodi. In: REVISTA DA PÓS GRADUAÇÃO, Instituto de Artes, Unicamp, Campinas, vol.1, n.2, pp.103-111, 1997.
FABRIS, A. Os heterônimos de Dora Longo Bahia ou os dilemas do sistema de arte. In: POÉTICAS VISUAIS – Revista do Programa de Pós-Graduação em Poéticas Visuais da Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação da UNESP. Bauru: FAAC-UNESP, 1º semestre, 2012. pp. 79-88.
FREIRE, C. Poéticas do Processo – Arte conceitual no museu. São Paulo: Iluminuras/ MAC-USP, 1999.
GEBAUER, G.; WULF, C.. Mimese na cultura: Agir social, rituais e jogos, produções estéticas. São Paulo: Annablume, 2004.
HILL, P. Superfictions: the creation of fictional situations in international contempo- rary art practice. Tese (Doctor of Philosophy). Melbourne University – RMIT. Melbourne, 2000.
MORESCHI, B. ART BOOK: A construção de uma enciclopédia de artistas. 2014. 76 p. Dissertação (mestrado em artes) – Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2014.
MOURA, L.; PEREIRA, H. G.. Symbiotic Art Manifesto. [Sl.: s.n., 2004]. Disponível em http://www.leonelmoura.com/manifesto.html. Acesso em 10.05.2014.
NUNES, F. O. CTRL+ART+DEL: Distúrbios em Arte e Tecnologia. São Paulo: Perspec- tiva, 2010.
PELED, Y. Performance na contemporaneidade. ARS (São Paulo) vol. 10 n. 19, São Pau- lo, 2012. pp. 48-63. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ars/v10n19/a05v10n19. pdf. Acesso em 15.05.2014.
SANTOS, N. C.; TELLES NETO, H. O Processo sistêmico e interdisciplinar na arte: En- tremeios II/SCIARTs. In: MARTINS, M. V. G.; HERNÁNDEZ, M. H. O. (Org.). Anais do 19º
Encontro Nacional da ANPAP. Cachoeira, BA: ANPAP/EDUFBA, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Fabio Oliveira Nunes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo