Sebastião Vieira Fernandes and the portrait of Bethencourt da Silva

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234614332022224

Keywords:

Sebastião Vieira Fernandes, Bethencourt da Silva, Lyceum of Arts and Crafts, Portrait in the visual arts

Abstract

The portrait of Bethencourt da Silva is a complex composition by the Santa Catarina artist Sebastião Vieira Fernandes. The central character of this work, Bethencourt da Silva, is the creator and maintainer of the Lyceum of Arts and Crafts, where Sebastião Fernandes was educated and worked as a teacher until his last days. The composition created to honor Bethencourt also celebrates the anniversary of the foundation of the Liceu, which, along with the Imperial Academy of Fine Arts, was one of the main centers for art education in Brazil. Through the detailed reading of the figurative elements and the compositional structure, we try to understand a little more of the character of the person portrayed as presented by the painter, and, consequently, recognize from the artist a little of his poetic language. In the same way, it is perceptible that the connection between the artist and the person portrayed, developed by their bond with the Liceu, is materialized in the colors and shapes in this painting.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marco Antonio Baptista, Universidade do Estado de Santa Catarina

Professor e pintor. Graduado em Pintura (EBA – UFRJ). Mestre em Artes Visuais (História e Teoria – PPGAV/UDESC). Doutorando em Artes Visuais (História e Teoria PPGAV/UDESC). Currículo Lattes:  http://lattes.cnpq.br/1822277137965965

 

 

References

ARNHEIM, Rudolf. Arte e Percepção Visual: Uma psicologia da visão criadora: Nova versão. Tradução de Ivonne Terezinha de Faria. São Paulo: Thonson Learning, 2006.

BAUDELAIRE, Charles. A apologia da paisagem e a crítica do retrato. In: LICHTENSTEIN, J. (org.). A pintura Textos Essenciais: Vol. 10. Os gêneros pictóricos. São Paulo: Editora 34, 2006. p. 121-130.

BIELINSKI, Alba Carneiro. Liceu de Artes e Ofícios do Rio de Janeiro – dos pressupostos aos reflexos de sua criação – de 1856 a 1900. Rio de Janeiro: 2003 – Dissertação de Mestrado em História e Crítica da Arte apresentada ao curso de Pós-Graduação em Artes Visuais da Escola de Belas Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiro.

BIELINSKI, Alba Carneiro. Liceu de Artes e Ofícios 150 anos. Ed. Especial. Revista da Fabes. RJ. Nov. 2006.

BOITEUX, Henrique. Santa Catarina nas Belas Artes: o pintor Sebastião Vieira Fernandes. Rio de Janeiro: Zelo Valverde. 1944.

BURCKHARDT, Jacob. O Retrato na Pintura Italiana do Renascimento. Organização e tradução de Cássio Fernandes. SP: Editora da Unicamp; São Paulo: Unifesp, 2012.

DERRIDA, Jacques. Mal de arquivo: uma impressão freudiana. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001.

FÉLIBIEN, André. A Hierarquia Clássica dos Gêneros. In: LICHTENSTEIN, J. (org.). A pintura Textos Essenciais: Vol. 10. Os gêneros pictóricos. São Paulo: Editora 34, 2006. p. 38-45.

FREIRE, Laudelino. Um século de pintura: Apontamentos para a história da pintura no Brasil de 1816 a 1916. Rio de Janeiro: Ed. Fontana, 1916.

FOCILLON, Henri. A vida das formas. Lisboa: Edições 70. 2001. p. 11.

GUIMARÃES, Argeu. A auréola de Victor Meirelles. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1977.

LE GOFF, Jacques. História e memória. Tradução de Bernardo Leitão et al. 5. ed. Campinas: Editora da UNICAMP, 2012. p. 52.

MAKOWIECKY, Sandra. A presença da Academia Imperial de Belas Artes e da Escola Nacional de Belas Artes no cenário das artes visuais em Santa Catarina.In: VALLE, Arthur; DAZZI, Camila. (Org.) Oitocentos – Arte Brasileira do Império à República – Tomo 2. Rio de Janeiro: EDUR-UFRRJ/DezenoveVinte, 2010. p. 804-816.

MAKOWIECKY, Sandra. Questões do Erotismo na Arte Brasileira - Século XIX e início do XX: cenário em Santa Catarina. In: XXXVIII Colóquio do Comitê Brasileiro de História da Arte: Arte e Erotismo, prazer e transgressão na história da arte, 2019, Florianópolis. Anais do XXXVIII Colóquio do Comitê Brasileiro de História da Arte: Arte e Erotismo, prazer e transgressão na história da arte. São Paulo (e Florianópolis): CBHA Editora, 2018. v. 1. p. 1086-1099.

MOTTA, Edson. Fundamentos para o estudo da pintura. Ed. Civilização Brasileira. 1979.

OLIVEIRA, Vladimir Machado de. A sobrevivência do pintor no século XIX: a pintura de retratos. In: MALTA, Marize; PEREIRA, Sonia Gomes; CAVALCANTI, Ana (org.). Ver para crer: visão técnica e interpretação na Academia. Rio de Janeiro, EBA/UFRJ, 2013. p. 159 – 170.

OSTROWER, Fayga. Universos da arte. 33. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.

PEREIRA, Sonia Gomes. A arte no Brasil no século XIX e início do XX. In: OLIVEIRA, Myrian Andrade Ribeiro de; PEREIRA, Sonia Gomes; LUZ, Angela Ancora da (Orgs.). História da arte no Brasil: textos de síntese. Rio de Janeiro. Editora UFRJ, 2008. p. 59-98.

PEREIRA, Sonia Gomes. Arte, ensino e academia: Estudos e ensaios sobre a Academia de Belas Artes do Rio de Janeiro. 1. ed. Rio de Janeiro: Mauad: Faperj, 2016.

QUEIROZ, Monique da Silva de. As técnicas de pintura das Academias Francesa e Brasileira no século XIX: O caso do Museu D. João VI. 19&20, Rio de Janeiro, v. VI, n. 4, out./dez. 2011. Disponível em: <http://www.dezenovevinte.net/ensino_artistico/pintura_tecnicas.htm>.

SCHOPENHAUER, Arthur. Metafísica do Belo. São Paulo: Editora UNESP, 2003.

Published

2022-05-01

How to Cite

BAPTISTA, Marco Antonio. Sebastião Vieira Fernandes and the portrait of Bethencourt da Silva . Palíndromo, Florianópolis, v. 14, n. 33, p. 224–250, 2022. DOI: 10.5965/2175234614332022224. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/21623. Acesso em: 22 nov. 2024.