Digital narratives: possibility of student protagonism in a pandemic context
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234614342022269Keywords:
Countryside Education, Art, Technology, Digital NarrativesAbstract
This article aims to socialize the experiences lived with a project for the production of digital narratives in Elementary School II, carried out in the municipality of Dom Pedrito - RS, in a pandemic context. As a guiding question we have: How the production of digital narratives can contribute to the development process of student protagonism in the context of pandemic? To find the answers, we carried out a bibliographical research, basing the work on theorists such as Caldart (2012), Barbosa (2011), Sibilia (2012) and Bogo (2012). Subsequently, we carried out a field research, in which we used cell phones to produce photographs and subsequent montage of stop motion videos focusing on the daily lives of students. The production of digital narratives presents itself as a hybrid methodological possibility, which could meet the digital literacy of students, especially in the case of field students, who, concomitantly, in addition to studying, also work.
Downloads
References
ARROYO, Miguel; FERNANDES, Bernardo M. A Educação Básica e o Movimento Social do Campo. V. 2. Brasília. BF: articulação nacional por uma educação básica do campo,1999.
BAUMAN, Zygmunt. Tempos líquidos. Tradução Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.
BARBOSA, A. M. Dilemas da Arte/Educação como mediação cultural em namoro com as tecnologias contemporâneas. In: Ana Mae Barbosa (org.).Arte/Educação contemporânea: Consonâncias Internacionais. Org.. São Paulo: Cortez, 2005, p. 98- 112.
BARBOSA, A. M. COUTINHO, Rejane Galvão. Ensino da arte no Brasil: aspectos históricos e metodológicos. UNESP/Redefor. 2º Edição, 2011. Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/40427/3/2ed_art_m1d2.pdf. Acessado em junho 2020.
BOGO, Ademar. Mística. In: Roseli S. Caldart (org.). Dicionário da Educação do Campo. Org. Rio de Janeiro, São Paulo: Expressão Popular, 2012, p. 475- 479.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da educação nacional. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2017.
BRASIL. Marco conceitual e legal. Unipampa. Dom Pedrito, 2013. Disponível em:http://cursos.unipampa.edu.br/cursos/lecampo-dp/files/2015/11/MARCO-CONCEITUAL-E-LEGAL.pdf. Acesso em junho de 2021.
CALDART, Roseli Salete (org.) Dicionário da Educação do Campo. Org. Rio de Janeiro, São Paulo: Expressão Popular, 2012.
CARVALHO, Simone Woytecken. NUNES, Ana Luiza Ruschel. Arte e tecnologia na formação continuada de professores de artes visuais: uma proposta educacional inovadora. Faculdade de Artes do Paraná. 2010. Disponível em: http://fap.pr.gov.br/arquivos/File/extensão/2-ENREFAEB_3-Simposio-AV/14SimoneWoytecken.pdf. Acessado em agosto de 2020.
HERNÁNDEZ. Fernando. Catadores da cultura visual: transformando fragmentos em nova narrativa educacional. Trad. Ana Death Duarte. Porto Alegre: Ed. Mediação, 2007.
LINCK, Jean Oliver. Narrativas Digitais Audiovisuais: espaços e (co)relações de conhecimento em Escolas do Campo. 2017. 112f. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede, Universidade Federal de Santa Maria, 2017.
MORAN, José Manuel. Metodologias ativas requerem engajamento. Entrevista concedida a Desafios da Educação. Maio 2018 Disponível em: https://desafiosdaeducacao.grupoa.com.br/metodologias-ativas-carecem-engajamento-institucional/. Acessado em novembro 2020.
SIBILIA, Paula. Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
SILVA, Maria Girlene Callado da. Trajetória escolar dos/das estudantes do campo para o ensino médio: desafios para permanência na educação do e no campo e o reconhecimento de suas identidades. 2020. 189f. Dissertação (Mestrado)- Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Pernambuco, 2020.
YIN, Roberto K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2ª Ed. Porto Alegre. Editora: Bookmam, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Luciana Moraes Soares, Ana Laura Barros Paiva, Silvana Rocha Ferraz, Paula Garcia Lima
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo