Indigenous arts in visual arts teaching: a bibliographic review from the production of brazilian postgraduate studies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234614342022249

Keywords:

Indigenous arts, Art Education, Literature review, Decoloniality, Interculturality

Abstract

This article is the result of the research we are developing in the Master's Degree in Visual Arts at UFPB/UFPE and arises from the need to focus on the academic productions of Brazilian postgraduate researchers who investigated indigenous arts in the teaching of Visual Arts in basic education, given the low visibility of these studies. Thus, our objective is to investigate the Brazilian theses and dissertations around the indigenous theme in the teaching of Visual Arts. Methodologically, we opted for a bibliographic review, exploring the database of the Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD) of the Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT) in the time frame from 2010 to 2020, from the following descriptors: Art Education, Visual Arts and Indigenous Arts. The analysis of the content of five dissertations contributed to understanding some gaps, silencing and stereotyping about indigenous arts and makes us reflect on the need to work on this theme in an intercultural and decolonial perspective.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flávia Roberta Alves Costa, Federal University of Paraíba

Mestranda do PPGAV UFPE/UFPB. Lic. em Educação Artística/Artes Plásticas - UFPE. Professora da Prefeitura do Recife e integrante do grupo de pesquisa em Estudos Culturais e Arte/Educação

Fabiana Souto Lima Vidal, Federal University of Pernambuco

Docente de Artes Visuais do PPGAV UFPE/UFPB. Doutora e mestre em Educação. Editora-chefe da Rev. Cadernos de Estudos e Pesquisa na Educação Básica. Líder do GPECAE.

References

BARBERO, Estela Pereira Batista. Artes indígenas no Brasil - trajetória de contatos: história de representações e reconhecimentos. 2011. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) – Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2010.

BARBOSA, A. M. Tópicos Utópicos. Belo Horizonte: C/Arte, 1998.

BELARMINO, Clarissa Machado. Tramas indígenas: a técnica do trançado da etnia Kambiwá. 2018. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2018.

BOGÉA, Mirian Ferreira da Silva. Representações visuais dos povos Canela-Ramkokamekrá: uma proposta metodológica para educação básica técnica e tecnológica IFMA/campus Imperatriz. 2020. Dissertação (Mestrado em Gestão de Ensino da Educação Básica) – Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2020.

BRASIL. Lei n. 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Presidência da República (Casal Civil: Subchefia de assuntos jurídicos). Brasília, DF, n.187, 10 março. 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007- 2010/2008/lei/l11645.htm. Acesso em: junho de 2021.

CANDAU, Vera Maria Ferrão; RUSSO, Kelly. Interculturalidade e educação na América Latina: uma educação plural, original e complexa. Revista Diálogo Educacional, v. 10, n. 29, p. 151-169, jan./abr. 2010.

ESBELL, Jaider. Arte indígena contemporânea e o grande mundo. Revista Select, n. 39. Brasil, 2018. Disponível em: https://www.select.art.br/arte-indigena-contemporanea-e-o-grande-mundo/. Acesso em: 12 nov. 2021.

JESUS, Terena. Véxoa: Nós sabemos. In: Catálogo da exposição Véxoa: Nós sabemos. São Paulo: Pinacoteca do Estado, 2020.

NÓBREGA, Rafaela Farias. A arte indígena para além dos clichês: por novas abordagens nas aulas de arte. 2018. Dissertação (Mestrado Profissional em Artes) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018.

SILVA, Keyde Taisa. O ensino de arte no ensino fundamental a partir da Lei 11.645/08 e das narrativas indígenas. 2019. Dissertação (Mestrado em Territórios e Expressões Culturais do Cerrado) – Universidade Estadual de Goiás, Anápolis, 2019.

RICHTER, Ivone Mendes. Interculturalidade e estética do cotidiano no ensino das artes visuais. São Paulo: Mercado de Letras, 2003.

TUPINAMBÁ, Renata. Etnomídia, uma ferramenta para a comunicação dos povos originários. Jornal Brasil de Fato: Niterói, Rio de Janeiro. 2016.

WALSH, Catherine. Interculturalidade Crítica e Pedagogia Decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. In: CANDAU, V. M. F. (Org.). Educação Intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2009.

Published

2022-09-01

How to Cite

COSTA, Flávia Roberta Alves; VIDAL, Fabiana Souto Lima. Indigenous arts in visual arts teaching: a bibliographic review from the production of brazilian postgraduate studies. Palíndromo, Florianópolis, v. 14, n. 34, p. 249–268, 2022. DOI: 10.5965/2175234614342022249. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/21065. Acesso em: 21 nov. 2024.