Information and communication technologies in the initial education of the art teacher: a study on UFMA’s visual arts curriculum

Authors

  • Herbia Araujo Soares Instituto Federal do Maranhão (IFMA)
  • Luciana Silva Aguiar Mendes Barros Instituto Federal do Maranhão (IFMA)

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234614322022185

Keywords:

Technology in Education, Teacher's Formation, Degree in Art Education

Abstract

Educational technologies are included in the curriculum of many Higher Education Institutions, in order to prepare students with a basic knowledge of the subject. This work has as main objective to observe the insertion of technologies in the curriculum of the degree course in Visual Arts at the Federal University of Maranhão – UFMA, analyzing, in a comparative way, the Pedagogical Projects of 2010 and 2017. The results obtained indicate that the technologies are addressed in some disciplines such as Art and new technologies, among others that aim to meet the restructuring of the Visual Arts course, and meet the demand of an audience that is interactive and connected. For this study, we opted for documentary research, case study and bibliography, basing the discussion on the conceptions of authors such as Pimentel (2011), Cernev and Guerra (2017), Frizon (2015), Moran (2013), among others. Thus, it is expected that the concerns about the initial training of Art teachers raised throughout the work contribute to the reflection on the need to combine theory and teaching practice through the creation and expansion of new pedagogical practices that enhance the use of digital technologies in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciana Silva Aguiar Mendes Barros, Instituto Federal do Maranhão (IFMA)

Doutora em Informática na Educação e professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão. http://lattes.cnpq.br/9454519770693683

References

BARBOSA, Ana Mae. ARTE /EDUCAÇÃO: formando professores. In: PIMENTEL, Lucia Gouvêa. A prática artística docente como metodologia para a formação de professores. Revista CLEA, v. 1, p. 50-57 maio/jun. 2016.

BRASIL. MEC. CNE. Conselho Pleno. Parecer CNE/CES nº 22, de 07 de novembro de 2019. Diário Oficial da União, Brasília, 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ index.php?option=com_docman&view=download&alias=133091-pcp022-19-

&category slug=dezembro-2019-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 29 março 2020.

CERNEV, Francine K.; GUERRA, Renata R. TecnoArte: uso das tecnologias digitais num curso de formação continuada com professores de Artes. XXIII Congresso Nacional da Associação Brasileira de Educação Musical. Manaus, 16 a 20 de outubro

de 2017. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/conferencias/index.php/congresso2017/cn a/paper/viewFile/2597/1390. Acesso em 26 Nov. 2020.

COUTINHO, Rejane G. A Formação de Professores de Arte. In: BARBOSA, Ana Mae. (org). Inquietações e Mudanças no Ensino da Arte. 2ª Ed. São Paulo, Cortez: 2003.

EVANGELISTA, Caroline da Silva. O Ensino da Arte através do Computador: Uma Proposta de Prática Pedagógica para o Ensino Fundamental. V Colóquio Internacional: “Educação e Contemporaneidade”, São Cristovão- SE/Brasil, p. 1-16,

Setembro de 2011.

FRIZON, Vanessa; et.al. A formação de professores e as tecnologias digitais. Anais do XII Congresso Nacional de Educação - EDUCERE, 2015. Disponível em: https: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/22806_11114.pdf. Acesso em 02 Out. 2020.

LIMA, L.; LOUREIRO, R. C. Tecnodocência: concepções teóricas. Fortaleza: Edições UFC, 2019.

MARQUES, Elson Luiz Reyes; ORENGO, Gilberto; MÜLLER, Maykon Gonçalves; BUSS, Cristiano da Silva; SILVA, Marcos André Betemps Vaz da. Novas Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica: avanços ou retrocessos. Revista Educar Mais. 2021 | Volume 5 | Nº 3 | P. 637 - 649. DOI: https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2409

MORAN, J. Tablets e ultrabooks na educação. IN: MORAN, J. Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. 21ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2013.

PPC. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Artes Visuais 2010. Ministério da Educação. Universidade Federal do Maranhão – UFMA. NDE, 2010. Disponível em: https://sigaa.ufma.br/sigaa/verProducao?idProducao=320361&key=048aa35aa0354adbb1a394467b6f578c. Acesso em: 20 Fev. 2021.

PPC. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Artes Visuais 2017. Ministério da Educação. Universidade Federal do Maranhão – UFMA. NDE, 2017. Disponível em:https://sigaa.ufma.br/sigaa/verProducao?idProducao=320361&key=048aa35aa0354adbb1a394467b6f578c. Acesso em: 20 Fev. 2021.

PIMENTA S. G. Formação de professores: saberes e a identidade da docência. Revista Nuances Vol. III- setembro de 1997. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/50/0. Acesso em: 20 Fev. 2021.

PIMENTEL, Lucia Gouvêa. Novas territorialidades e identidades culturais: o ensino de arte e as tecnologias contemporâneas. Anais da ANPAP, pp.765-771, 2011. Disponível em: http://www.anpap.org.br/anais/2011/pdf/ceav/lucia_gouvea_pimentel.pdf. Acesso em: 03 Jan. 2021.

PIMENTEL, Lucia Gouvêa. Ontens e hoje não fazem um amanhã: aprendizagens resistentes em artes visuais.26º encontro da associação nacional de pesquisadores em Artes Plasticas Memória e inventaÇÕES. Campinas, 25 a 29 de setembro de 2017.

Published

2022-01-03

How to Cite

SOARES, Herbia Araujo; BARROS, Luciana Silva Aguiar Mendes. Information and communication technologies in the initial education of the art teacher: a study on UFMA’s visual arts curriculum. Palíndromo, Florianópolis, v. 14, n. 32, p. 185–203, 2022. DOI: 10.5965/2175234614322022185. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/20888. Acesso em: 1 jul. 2024.