Pibid art: counter-hegemonic space in initial and continuing teaching training
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234614322022168Keywords:
Teacher Training, Pibid, Counter-hegemonic, Teaching of ArtAbstract
The article is an excerpt of the preliminary analyzes about the actions of Pibid Arte of the Federal University of Vale do São Francisco, submitted to the notice 02/2020. The aim is to demonstrate the importance of the program in the qualification of teaching work based on the dialogue between initial and continuing education based on the assumption that its actions act in a counter-hegemonic way to the current model of teacher’s education in Brazil. Based on Historical-Critical Pedagogy, Pibid Arte provided, in the period from October 2020 to April 2021, methodological procedures such as: systematized studies with readings, lectures, observation of school reality in remote education, reports with the objective of analyzing the institutional, pedagogical and political dynamics that involve the teaching praxis. The first results point to the incorporation of some attitudes, namely: A. investigative practice on the school reality and the students' social and historical context; B. a greater approximation of scholarship holders to academic writing and the need for records of pedagogical practices; C. For the supervisor, record and review of the pedagogic practice; D. the recognition of the role of the school and the teacher in the systematization of knowledge for human development, highlighting the teaching of art and the specificity of its contents. Finally, it is concluded that Pibid Arte is a differentiated space to think about teacher education policies in Art, above all, constituting a movement of resistance against the precariousness of pedagogical work in progress in the country, demonstrating possibilities for future research for the strengthening of teaching.
Downloads
References
BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Edital n. 001/2011 CAPES. Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência. Editais e seleções. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/
acoes-e-programas/educacao-basica/pibid/editais-e-selecoes. Acesso em: 14.set. 2016.
BRASIL. Decreto nº 7.219, de 24 de junho de 2010. Dispõe sobre o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência – PIBID e dá outras providências. Diário Oficial da União, n. 120, seção 1, p. 4-5, 2010. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007- 2010/2010/decreto/d7219.htm. Acesso em: 13 jul. 2016.
CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Diretoria de formação de professores da Educação Básica/DEB. Relatório de gestão do PIBID. Brasília, 2013. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/banners/18092018_Relat%C3%B3rio_de_Gest%C3%A3o_CAPES_2017.pdf . Acesso em: jun. 2019.
CAPES. Portaria normativa nº 260, de 30 de dezembro de 2010. Dispõe da Normas Gerais do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência – PIBID. Disponível em: http://www.capes.gov.br/educacaobasica/capespibiddownload/
Portaria260_PIBID2011_NomasGe- rais.pdf. Acesso em: 13 jul. 2016.
CAPES. Portaria Normativa nº 38, de 12 de dezembro de 2007. Dispõe sobre o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência – PIBID. Diário Oficial da União, n. 239, seção 1, p. 39, 2007. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/legislacao/Portaria_Normativa_38_PIBID.Acesso em: 13 jul. 2016.
CAPES. Decreto 6755, de 27 de janeiro de 2009. Institui a Política Nacional de Formação de Profissionais do Magistério da Educação Básica, disciplina a atuação da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES no fomento a programas de formação inicial e continuada, e dá outras providências. Brasília: MEC, 2009.
CAPES. Portaria nº 46, de 11 de abril de 2016. Aprova o Regulamento do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência – Pibid. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/legislacao/15042016-Portaria-46-Regulamento-PIBID-completa.pdf Acesso em 23 jul. 2016.
CANDAU, Vera Maria. Formação Continuada de Professores: Tendências Atuais. In: CANDAU, Vera Maria (org.). Magistério: construção cotidiana. Petrópolis. Rio de Janeiro: Vozes, 1998.
DOURADO, Luiz Fernandes. Diretrizes curriculares nacionais para a formação inicial e continuada dos profissionais do magistério da educação básica: concepções e desafios. Educação & Sociedade, Campinas, v. 36, nº. 131, pp. 299-324, abr/jun., 2015.
FELÍCIO, H. M. S. O PIBID como “terceiro espaço” de formação inicial de professores. Revista Diálogo Educacional, v. 14, n. 42, p. 415-434, maio/ago. 2014. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/6587. Acesso em: jun. 2019.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e crise do capitalismo real. São Paulo: Cortez, 1995.
FONSECA da SILVA, M.C.R. & HILLSHEIM, G.B.D. Políticas Públicas e formação docente em arte: confluências entre pesquisas. In: Simposio Latinoamericano de Formación de Profesores de Artes, 2013, Bogotá - Colombia. Anais... Bogotá -
Colômbia: Editora da Universidad Sérgio Arboleda, 2013. p. 253-264.
GRAMSCI, A. Os intelectuais e a organização da cultura. 9. ed. R.J.: Editora Civilização Brasileira, 1995.
GATTI, B. A.; BARRETO, E.; ANDRÉ, M. E. D. A. Políticas docentes no Brasil: um Estado da Arte. Brasília: UNESCO, 2011.
MARTINELLI, T. A. P.; ALMEIDA, E. M. Contribuições da concepção vigotskiana de arte para o ensino da cultura corporal. Universidade Estadual de Maringá – Maringá – PR.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11ª ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 1997.
SAVIANI, Demerval. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, v. 14, n. 40, p. 143-155, jan./abr. 2009. www.conedu.com.br Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v14n40/v14n40a12. Acesso em: 11 de junho de 2021.
VASQUEZ, Adolfo Sánchez. Filosofia da práxis. 2ª edição- Buenos AIRES: Consejo Latinomericano de Ciências Sociales- CLASCO: São Paulo: Expressão Popular, BRASIL, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Janedalva Gondim
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo