The in-between in writing: a matter of detour

Authors

  • Letícia de Alencar Bertagna Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234613312021058

Keywords:

artist writing, detour, drift

Abstract

This text reflects on some artist writing principles in the academic scope, emphasizing the importance of mobilizing the middle, which is understood here as a notion in which emerges the slips in between beginning and end, theory and practice, myself and the other, clarity and obscurity, determinations and indeterminations, demarcations and unfinished, in order to follow the thought movements. The detour and the drift arise as a methodology, which is kind of a disorderly principle that expects a writing that is able to promote an experience and dialog with oblique movements of the artistic process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Letícia de Alencar Bertagna, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

Artista e professora no Instituto de Artes e Design da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Este texto é uma versão modificada do primeiro fragmento da tese de doutorado aqui à deriva (PPGArtes – UERJ, 2021). http://lattes.cnpq.br/6996867452474939

References

ALVAREZ, Carlos Mario. Nietzsche e a experiência do filósofo-artista. 2012. 201 p. Tese (Doutorado em Letras) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.

BENVENISTE, Émile. A natureza dos pronomes. In: BENVENISTE, É. Problemas de linguística geral I. Trad. Maria da Glória Novak; Maria Luisa Neri. Campinas: Pontes, 1995.

BLANCHOT, Maurice. A questão mais profunda. In: BLANCHOT, Maurice. A conversa infinita I: a palavra plural. Trad. Aurélio Guerra Neto. São Paulo: Escuta, 2001.

DE DUVE, Thierry. Reflexões críticas: na cama com Madonna. Revista Concinnitas, Rio de Janeiro, UERJ, v. 1, ano 6, n. 7, 2005.

DUARTE, Pedro. O elogiável risco de escrever sem ter fim. Folha de São Paulo, São Paulo, 28 fev. 2016. Caderno Ilustríssima. Disponível em: https://m.folha.uol.com.br/ilustrissima/2016/02/1743666-o-elogiavel-risco-de-escrever-sem-ter-fim.shtml. Acesso em: 22 nov. 2020.

FERREIRA, Glória. Apresentação. In: COTRIM, Cecília; FERREIRA, Glória. Escritos de artistas: anos 60/70. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2006.

GAGNEBIN, Jeanne-Marie. O método desviante: algumas teses impertinentes sobre o que não fazer num curso de filosofia. Revista Trópico: ideias de norte a sul, São Paulo, 03 dez. 2006. Disponível em: http://www.revistatropico.com.br/tropico/

html/textos/2807,1.shl. Acesso em: 18 ago. 2019.

LANCRI, Jean. Colóquio sobre a metodologia da pesquisa em artes plásticas na universidade. In: BRITES, Blanca; TESSLER, Elida (Orgs.). O meio como ponto zero: metodologia da pesquisa em artes plásticas. Porto Alegre: UFRGS, 2002.

NIETZSCHE, Friedrich. Humano, demasiado humano. Trad. Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

RIVERA, Tania. Desejo de ensaio. In: RIVERA, Tania; CELES, Luiz Augusto M.; SOUSA, Edson Luiz André de (Orgs.). Psicanálise (Ensaios brasileiros contemporâneos). Rio de Janeiro: FUNARTE, 2017.

SCOVINO, Felipe (Org.). Cildo Meireles. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2009.

TAVARES, Gonçalo M. Atlas do corpo e da imaginação: teoria, fragmentos e imagens. Alfragide, Portugal: Editorial Caminho, 2013.

VIOLA, Paulinho da; CARVALHO, Hermínio Bello de. In: VIOLA, Paulinho da. Timoneiro. São Paulo: BMG Brasil, 2002. CD. Faixa 1.

Published

2021-09-01

How to Cite

BERTAGNA, Letícia de Alencar. The in-between in writing: a matter of detour. Palíndromo, Florianópolis, v. 13, n. 31, p. 58–69, 2021. DOI: 10.5965/2175234613312021058. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/20338. Acesso em: 21 nov. 2024.