The in-between in writing: a matter of detour
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234613312021058Keywords:
artist writing, detour, driftAbstract
This text reflects on some artist writing principles in the academic scope, emphasizing the importance of mobilizing the middle, which is understood here as a notion in which emerges the slips in between beginning and end, theory and practice, myself and the other, clarity and obscurity, determinations and indeterminations, demarcations and unfinished, in order to follow the thought movements. The detour and the drift arise as a methodology, which is kind of a disorderly principle that expects a writing that is able to promote an experience and dialog with oblique movements of the artistic process.
Downloads
References
ALVAREZ, Carlos Mario. Nietzsche e a experiência do filósofo-artista. 2012. 201 p. Tese (Doutorado em Letras) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.
BENVENISTE, Émile. A natureza dos pronomes. In: BENVENISTE, É. Problemas de linguística geral I. Trad. Maria da Glória Novak; Maria Luisa Neri. Campinas: Pontes, 1995.
BLANCHOT, Maurice. A questão mais profunda. In: BLANCHOT, Maurice. A conversa infinita I: a palavra plural. Trad. Aurélio Guerra Neto. São Paulo: Escuta, 2001.
DE DUVE, Thierry. Reflexões críticas: na cama com Madonna. Revista Concinnitas, Rio de Janeiro, UERJ, v. 1, ano 6, n. 7, 2005.
DUARTE, Pedro. O elogiável risco de escrever sem ter fim. Folha de São Paulo, São Paulo, 28 fev. 2016. Caderno Ilustríssima. Disponível em: https://m.folha.uol.com.br/ilustrissima/2016/02/1743666-o-elogiavel-risco-de-escrever-sem-ter-fim.shtml. Acesso em: 22 nov. 2020.
FERREIRA, Glória. Apresentação. In: COTRIM, Cecília; FERREIRA, Glória. Escritos de artistas: anos 60/70. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2006.
GAGNEBIN, Jeanne-Marie. O método desviante: algumas teses impertinentes sobre o que não fazer num curso de filosofia. Revista Trópico: ideias de norte a sul, São Paulo, 03 dez. 2006. Disponível em: http://www.revistatropico.com.br/tropico/
html/textos/2807,1.shl. Acesso em: 18 ago. 2019.
LANCRI, Jean. Colóquio sobre a metodologia da pesquisa em artes plásticas na universidade. In: BRITES, Blanca; TESSLER, Elida (Orgs.). O meio como ponto zero: metodologia da pesquisa em artes plásticas. Porto Alegre: UFRGS, 2002.
NIETZSCHE, Friedrich. Humano, demasiado humano. Trad. Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.
RIVERA, Tania. Desejo de ensaio. In: RIVERA, Tania; CELES, Luiz Augusto M.; SOUSA, Edson Luiz André de (Orgs.). Psicanálise (Ensaios brasileiros contemporâneos). Rio de Janeiro: FUNARTE, 2017.
SCOVINO, Felipe (Org.). Cildo Meireles. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2009.
TAVARES, Gonçalo M. Atlas do corpo e da imaginação: teoria, fragmentos e imagens. Alfragide, Portugal: Editorial Caminho, 2013.
VIOLA, Paulinho da; CARVALHO, Hermínio Bello de. In: VIOLA, Paulinho da. Timoneiro. São Paulo: BMG Brasil, 2002. CD. Faixa 1.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Letícia de Alencar Bertagna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo